ایسنا نوشت:

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: در ابتدا تنها سه کشور بودند که با ایران مذاکره می‌کردند که بعدتر به شش کشور تبدیل شدند؛ اما اکنون این مذاکرات بیش‌تر شبیه دیدارهای دوجانبه میان ایران- آمریکاست.

به نقل از آسوشیتدپرس، واشنگتن تاکید دارد که مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی فعال و مناسب است اما با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر که تنها هشت هفته تا آن فرصت باقی است، آمریکا در حال تغییر شکل مذاکرات به دیدارهایی دوجانبه با ایران است و دو کشور تلاش می‌کنند تا با امضای یک توافق روابطی را که بیش از سه دهه پیش قطع شده بود تقویت کنند.

ایران و آمریکا برای حل مساله هسته‌ای ایران وارد مذاکرات جامعی شده‌اند که نتیجه قابل ملاحظه‌ای را در پی داشته است. ایران و گروه ۱+۵ توانستند در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور برسند. هم‌چنین رییسان‌جمهور دو کشور پس از اجلاس سال گذشته مجمع عمومی سازمان برای اولین‌بار در طول بیش از ۳۰ سال گذشته با یکدیگر گفت‌وگویی تلفنی انجام دادند. مقامات دو کشور از طریق تلفن و ایمیل با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در طول یک سال گذشته در چارچوب مذاکرات هسته‌ای دیدار داشته‌اند که آخرین‌بار آن در حاشیه اجلاس مجمع عمومی در هفته گذشته در نیویورک بوده است.

هم‌زمان با افزایش این ارتباطات، دو طرف رایزنی درباره دیگر مسائل را آغاز کرده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکا گفت که در هریک از ملاقات‌های میان ایران و آمریکا در مورد شهروندان آمریکایی در ایران گفت‌وگو شده است. علاوه بر این، تهدید مشترک داعش از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدارها بوده است.

گری سامور، مذاکره‌کننده پیشین آمریکایی معتقد است که افزایش سطح مذاکرات میان ایران - آمریکا یک اتفاق بسیار خوب است چون سبب شده تا این رایزنی‌ها میان دو بازیگر اصلی ساده‌تر و درنتیجه پیشرفت آن سریع‌تر شود.

آسوشیتدپرس در ادامه آورده است: اما همگان چنین عقیده‌ای ندارند. سه دیپلمات غربی که خواستند نام‌شان فاش نشود گفتند که برخی از اعضای هیات‌های غربی از این موضوع خرسند نیستند چون احساس می‌کنند با افزایش نقش آمریکا به حاشیه رانده شده‌اند.

گری سامور که هم‌اکنون در اندیشکده بلفر فعالیت می‌کند تصریح کرد: اگرچه آمریکا رهبری این مذاکرات را به دست گرفته است این حقیقت ندارد که آمریکا مسائل را از هم‌پیمانانش مخفی می‌کند و رایزنی‌ها در میان آن‌ها ادامه دارد.

این مقام پیشین آمریکایی مدعی شد: ایرانی‌ها نیز مایلند با ما مذاکره کنند چون ما در تحریم‌ها قدرتمندتریم. اما به طور همزمان هیات‌های دیگر کشورها نیز در یک حلقه قرار دارند و به طور مستقیم با تهران و با یکدیگر دیدار و رایزنی می‌کنند.

هم‌چنین با توجه به آخرین دور از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، کاترین اشتون که برای رهبری این مذاکرات انتخاب شده بود به وظیفه خود ادامه داده و هدایت نشست جامع طرف‌های مذاکره‌کننده را به عهده داشته است. وی در طول هشت روز سه بار با محمدجواد ظریف و سه بار در نشستی سه جانبه با ظریف و کری دیدار کرد.

سامور بر این باور است که رایزنی‌های چندجانبه مناسب نیست و شروع کند مسیر دیپلماتیک فرصتی را برای بهبود روابط ایران- آمریکا و حتی رایزنی آن‌ها برای مقابله با دشمن مشترک‌شان داعش ایجاد کرده است؛ اما وی در ادامه نسبت به انتظارات بی‌جا در صورت شکست مذاکرات هشدار داد.

او در این باره گفت: واشنگتن مایل است مذاکرات را ادامه دهد اما اگر ایران تصمیم به توقف دیدارهای دوجانبه بگیرد تعجبی نخواهم کرد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =