ایسنا نوشت:

با آغاز عملیات هوایی "ائتلاف علیه داعش" در خاک سوریه، بخش وسیعی از این کشور به بهانه جنگ با تروریسم به جولانگاه جنگنده‌های بیگانه تبدیل شده وعملاً منطقه پرواز ممنوع بر فراز نیمی از آسمان سوریه حاکم شده است.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، مناطق وسیعی در شمال، شمال غرب، شمال شرق و شرق سوریه به جولانگاه جنگنده‌ها و هواپیماهای شناسایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا تبدیل شده و پرنده‌های بیگانه در هر ساعت چندین پرواز بر فراز خاک سوریه انجام می‌دهند.

هم‌اکنون از استان حسکه در شمال شرقی سوریه تا استان ادلب در شمال غربی و از شهر بوکمال در شرق گرفته تا شهر حلب در شمال این کشور به منطقه ممنوعه مخصوص پرواز هواپیمای ائتلاف و عملیات آن‌ها علیه داعش تبدیل شده است.

جنگنده‌های ائتلاف از زمان آغاز حملات در سوریه، شهر بوکمال در مرز شرقی سوریه و عراق را که گذرگاه مهم داعش است بارها بمباران کرده‌اند و دامنه حملات خود را تا شهر ادلب در شمال غربی سوریه که محل فعالیت جبهه تروریستی النصره محسوب می‌شود، گسترش داده‌اند.

در واقع اگر از شهر ادلب در شمال غربی سوریه تا شهر بوکمال در شرق این کشور خطی مورب رسم کنیم، می‌بینیم خاک سوریه به دو نیم تبدیل شده که بخش شمالی آن به شکل کامل تحت سیطره جنگنده‌های ائتلاف قرار گرفته و هواپیماهای سوری تقریبا هیچ تحرکی در مناطق عملیاتی اعلام شده از سوی ائتلاف، انجام نمی‌دهند.

کارشناسان نظامی معتقدند که عملاً نوعی منطقه پرواز ممنوع بر فراز نیمی از خاک سوریه اعمال شده است به‌ویژه آنکه دولت سوریه نیز متعهد شده هواپیماهای ائتلاف را هدف قرار نخواهد داد و متعرض عملیات آنها نشود.

از زمان آغاز عملیات نیروهای ائتلاف در خاک سوریه تقریباً نیروی هوایی این کشور هیچ‌گونه عملیاتی را در مناطق مذکور انجام نداده و ارتش سوریه ناگزیر استراتژی‌های نظامی خود را تغییر داده است.

بنا به گفته کارشناسان نظامی در سوریه، ارتش این کشور که پیشتر از پوشش هوایی برای پیشروی و درگیری با مخالفان استفاده می‌کرد اکنون بر حملات توپخانه‌ای و موشک‌های زمین به زمین تکیه دارد و استفاده از نیروی زمینی را گسترش داده است.

در مقابل مخالفان سوری نیز که حملات هوایی ائتلاف را پوشش مناسبی برای به‌دست گرفتن مناطق تحت کنترل داعش یافته‌اند، تحرکات خود را افزایش داده‌اند تا مناطقی که مورد حمله نیروهای ائتلاف قرار می‌گیرد و تروریست‌های داعش از آن عقب می‌کشند را به تصرف خود درآورند.

حمله هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در واقع باعث تغییراتی در استراتژی‌ها و ادوات نظامی مورد استفاده از سوی مخالفان و ارتش سوریه شده که هر یک تلاش دارند سیطره خود بر مناطقی که پیشتر در اختیار داعش بوده را گسترش دهند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =