نسیم نوشت:

هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای پس از توافق ژنو که از ده روز قبل در نیویورک آغاز شده بود، خیلی بی سر و صدا به پایان رسید.

مذاکراتی که اگرچه انتظار می‌رفت به علت برگزاری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و حضور سران کشورها بتواند به نتیجه نهایی برسد و طرفین با اتخاذ تصمیمات دشوار آن را به سرانجام برسانند اما این‌گونه نشد و جلساتی که پیش‌بینی می‌شد در سطح سران ۱+۵ برگزار خواهد شد در همان سطح معاونین ادامه یافت.

بر اساس آنچه منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام کرده‌اند، در این دور از مذاکرات طرفین به بحث‌های فشرده فنی پرداخته و تصمیم گرفته‌اند تا در روزهای آینده این گفتگوها را ادامه دهند.

وزیر خارجه روسیه در پایان این دور از مذاکرات گفته که ۹۵ درصد مسائل مورد اختلاف حل شده است.

سرگئی لاوروف که با بلومبرگ مصاحبه می‌کرد، ۵ درصد باقیمانده را دو سه موضوع مهم توصیف کرده که پیشرفتی درخصوص آن حاصل نشده است.

به نظر می‌رسد اشاره وزیر خارجه روسیه به دو موضوع «ظرفیت غنی‌سازی» ایران در پایان گام نهایی و «چگونگی لغو تحریم‌های ضد ایرانی» باشد.

اما با وجود همه این‌ها آنچه در پایان این دور از مذاکرات برخی دیپلمات‌ها به آن اشاره کرده‌اند این است که توافق نهایی در دسترس است.

برخی منابع غربی در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که آمریکایی‌ها دیدگاه خود درباره تعداد سانتریفیوژها و ظرفیت غنی‌سازی را به ایران نزدیک کرده‌اند اما علی رغم ادعای این منابع دیپلماتیک، هنوز اختلاف بین دیدگاه دو طرف قابل توجه است. بر اساس این اخبار، آمریکایی‌ها حاضر شده‌اند تا ایران حداکثر ۴۵۰۰ سانتریفیوژ فعال داشته باشد اما این در حالی است که ایران حداقل چیزی که می‌خواهد، حفظ ۹۶۰۰ سانتریفیوژ فعال کنونی است.

در مورد لغو تحریم‌ها نیز گفته می‌شود اگرچه طرف‌های غربی قبول کرده‌اند تا در صورت دستیابی به توافقی نهایی، تحریم‌های یکجانبه خود را خیلی سریع لغو کنند، اما مدعی هستند که لغو آنچه در شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شده به این سادگی‌ها نخواهد بود و زمان بر است.

هرچند این مذاکرات در حالی پایان یافته که زمان و مکان مذاکرات بعدی هنوز بصورت دقیق مشخص نشده است، اما وزیر خارجه ایران گفته است که دور بعد مذاکرات در ماه اکتبر و در اروپا خواهد بود.

به نظر می‌رسد که طرف‌های غربی هنوز با توهم امتیازگیری از ایران در دقیقه ۹۰ می‌کوشند تا مسائل باقیمانده اختلافی را تا جایی که ممکن است، به آخرین دقایق تمدید شده موکول کنند.

کارشناسان مسائل بین‌الملل بر این عقیده‌اند که پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر خط قرمزهایش می‌تواند امریکایی‌ها را پیش از آنچه که امروز رسانه‌های غربی ادعا کرده‌اند به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نزدیک کند و تنها در این صورت است که می‌توان احتمال داد توافق نهایی حاصل شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =