۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

واحد مرکزی خبر نوشت:

شهر«عدرا البلد» را که مقام «حجر بن عدی کندی» صحابی جلیل القدر و از یاران با وفای امام علی (ع) در برمی گیرد، پس از 18 ماه اسارت، از چنگ تروریستها آزاد شد.
آزادسازی شهر تاریخی عدرا واقع در 35 کیلومتری شمال شرق دمشق، دو روز پس از آزاد کردن شهر کارگران عدرا صورت گرفت و برای رسیدن به این شهر به ناچار باید مسافتی طولانی تر و از جاده های فرعی استفاده کردیم، جاده هایی که مردم آنها منطقه مرگ می نامند، صحنه های مخوفی را در دو طرف جاده مشاهده می کنیم.
یکی از فرماندهان میدانی ارتش سوریه در استان دمشق در خصوص آزادسازی شهر عدرا می گوید: «تروریست ها شهر عدرا را به عنوان اصلی ترین خط دفاعی خودشان در مسیر مقر مرکزیشان در شهر دوما تلقی می کنند، شهری که تنها چند کیلومتر با اینجا فاصله دارد.»
سرهنگ یعقوب ایوب افزود: ما شهر عدرا را «سر افعی» تروریست ها می دانیم، اینک مردان غیور ارتش سوریه آن را قطع کردند و وعده ما چند روز دیگر در شهر دوماست، شهری که تروریستهای مسلح موسوم به جیش الاسلام در آنجا مستقرند.
ارتش گروه های خبری را به سوی منطقه عدرا می برد، منطقه ای که ساعتی قبل از شر تروریست ها آزاد شده بود؛ خانه ها، مراکز تجاری، خودروهای نابود شده، نشان از درگیری های شدید در این منطقه دارد؛ ساختمانهایی را می بینیم که بلندترین آنها، محل استقرار تک تیراندازان بود.
سر راهمان با شمار زیادی از خمپاره ها و گلوله های عمل نکرده، بمبها و تله های انفجاری که هنوز خنثی نشده، روبرو می شویم؛ هنوز صدای شلیک ها و انفجارها شنیده می شود ، اما روحیه سربازان سوری خوب به نظر می رسد.
سربازی که به همراه همرزمانش سرگرم پاکسازی منطقه است، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به تروریستها می گویم که خودتان را تسلیم کنید، چون هرجا که باشید به سراغتان می آییم ، بهتر است که از ادامه اشتباه و ویرانی سوریه منصرف شود و به جامعه برگردید؛ تروریستهای خارجی هم مرگ در انتظارشان است.

شهر عدرا البلد به انضمام شهر کارگران و عدرای جدید، یکی از مناطق تاریخی استان دمشق است که به لحاظ نزدیک بودن به فرودگاه نظامی الضمیر اصلی ترین فرودگاه ارتش سوریه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پیش از اشغال عدرا البلد و ورود تروریست ها ، در حدود 50 هزار نفر جمعیت داشت و به انضمام دو شهر دیگر بیش از 300 تن از زحمتکشان اعم از کارگران و متخصصان که در شهر صنعتی دمشق فعالیت داشتند، در خود جای داده بود.
«ام حسن» زنی که اینک احساس امنیت کرده است، از مصیبتهایی که ماه هاست تروریست ها بر سر خانواده اش آورده اند می گوید: خانه و زندگی ما رو سرقت کردند، هیچی نداریم، نمی دانم چطور باید زندگی کنیم.

وی با حسرت می گوید: بیش از یک سال است که از سرنوشت همسرم و فرزندانم خبری ندارم، آیا آنها را خواهم دید!
تروریست های تکفیری از یکسال و نیم پیش به این مقام شریف را که حتی در میان اهل سنت محترم است و صاحبش را «حجر الخیر» می نامند، اشغال کرده و از روی کینه ای که دارند، قبر شریف را نبش کرده و با خرابی و مین گذاری مقام شریف می کوشند تا به مقام والای حجر اهانت کنند.
عمق کینه مهاجمان به این مقام شریف را که صاحبش از سرداران جنگ های صفین و نهروان و جمل بود، می توان بر در و دیوار آن مشاهده کرد؛ اما آنها چیری جز خواری و رسوائی نصیبشان نشد.
یک گروه تروریستی که خود را «تیپ احرار الشام» نامیده، مسئولیت این اقدام شنیع را با امضا بر دیوار مقام حجر برعهده گرفته است؛ گروهی که فرماندهانش چند هفته پیش، دست جمعی به هلاکت رسیدند؛ گویا انتقامی الهی گریبانگیر تخریب کنندگان مقام شریف حجر بن عدی شد.
سرهنگ یوسف حبیب فرمانده عملیات پاکسازی مقام حجر بن عدی به خبرنگار ما گفت: آنها این مقام را از داخل و خارج مین گذاری کردند؛ این مسئله نشان دهنده کینه و وحشی گری آنها نسبت به هرکسی است که با آنها هم عقیده نیست.
اهالی شهر عدرا البلد که با دیدن سربازان سوری ابراز شادمانی کردند، به خبرنگار ما گفتند: وقتی ارتش در آستانه ورود به شهر بود، تروریست هایی که بعضی هایشان عرب نبودند، ما را می ترساندند، ومی گفتند منازلتان را باید ترک کنید، اما ما قبول نکردیم وایستادیم.
به هر جهت، دومینوی آزادسازی مناطق غوطه شرقی از یک ماه و نیم پیش با آزاد کردن «ملیحه» آغاز شد و با «حتیته» جرش و شهر کارگران عدرا، منطقه صنعتی و اینک با آزادسازی عدرا البلد ادامه یافت.
یگان های ارتش سوریه در تلاشند تا با آزاد کردن شهر دوما که به لحاظ تقسیمات اداری مرکز استان ریف دمشق به شمار می رود و تروریست ها آن را به عنوان مرکز عملیاتشان قراردادند، اعلام کنند مناطق حومه شرق و شمال شرق شهر دمشق را به طور کامل از وجود تروریست ها پاکسازی کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =