ایرنا نوشت:

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران پس از ۱۰ روز مذاکره فشرده با کشورهای عضو گروه ۱+۵ نیویورک را ترک می‌کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه همراه با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری از نیویورک راهی آستراخان روسیه می‌شود تا در اجلاس روسای جمهوری کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت کند.

براساس این گزارش، سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز از نیویورک به تهران باز می‌گردند.

ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۵ شهریورماه به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای انجام هفتمین دور از مذاکرات جامع تهران با گروه ۱+۵ عازم نیویورک شد.

هفتمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ به منظور دستیابی به راه حل جامع از ۲۶ شهریورماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد.

در جریان دیدارهای حاشیه‌ای در نیویورک، وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دو دور با یکدیگر مذاکره کردند.

آخرین دور این مذاکرات که شب گذشته (جمعه) برگزار شد، مذاکرات سه جانبه محمدجواد ظریف ،کاترین اشتون و جان کری بود که به مدت دو ساعت و ۱۵ دقیقه طول کشید.

این مذاکرات در فضایی کاملا جدی و صریح برگزار شد و ابعاد مختلف فنی، سیاسی و حقوقی برنامه هسته‌ای ایران و نیز تحریم‌ها را در بر گرفت.

به گفته هیات تیم مذاکره کننده هسته‌ای این مذاکرات در مجموع مفید و سازنده بود اگرچه منجر به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در موضوعات مورد اختلاف نشد.

به گفته عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای، در هیچ یک از موضوعات اصلی در مذاکرات نیویورک توافق حاصل نشده است.

البته این نتیجه دور از ذهن نبود، چرا که عراقچی پیش از آن که راهی مذاکرات در نیویورک شود، در جمع خبرنگاران گفت که «بعید است» دو طرف در این دور از مذاکرات به نتیجه نهایی برسند.

وی، دلیل این امر را اختلافات فراوان باقی مانده بین دو طرف مذاکره کننده عنوان کرد.

اما با این حال طی روزهای گذشته مقامات غربی نسبت به دستیابی به توافق نهایی ابراز خوش‌بینی کردند، از جمله باید به اظهارنظر جان کری وزیرخارجه آمریکا اشاره کرد که گفت: واشنگتن امیدوار است در چند هفته آتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران توافق حاصل شود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز که در مقر سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد اعلام کرد: در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران من همچنان به طور محتاطانه‌ای خوشبین هستم.

وی افزود: اگر ما به پیش‌نویس روند متن‌ها نگاهی بیندازیم، ما به هدفمان بسیار نزدیک هستیم اما بخش‌هایی وجود دارند که بسیار پیچیده است.

لاوروف خاطرنشان کرد که همچنان زمان برای رسیدن به توافق وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز که به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، شب گذشته در نشست خبری در نیویورک اظهارداشت: نوبت انعطاف طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای فرا رسیده است.

وی افزود: کشورهای جهان در انتظار حل مساله هسته‌ای ایران هستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که هیچ زمانی مثل روزهای اخیر لحن جدی برای حل مساله هسته‌ای ایران ندیده بودم، گفت: ما واقعا در مذاکرات گذشته تا امروز انعطاف‌های لازم را داشتیم و اکنون نوبت طرف مقابل است که آن‌ها انعطاف نشان دهند تا مساله حل شود.

براساس توافق‌های پیشین، مهلت دستیابی به توافق نهایی تا سوم آذر (۲۴ نوامبر) است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =