پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نوشت:

حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل سیاسی و مدیر سابق شبکه العالم در گفتگو با خبرنگار پاد، با اشاره به طرح «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» که دکتر حسن روحانی سال گذشته در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد، گفت: واقعیت این است که اگر پیشنهاد سال گذشته آقای رئیس جمهور در سطح بین‌المللی پیگیری می‌شد و یک اقدام جمعی و همه جانبه انجام می گرفت، مانع از شکل‌گیری یا ادامه جنایت‌های گروه‌های افراطی مثل داعش در عراق می‌شد.

وی افزود: متأسفانه با وجود استقبال گسترده‌ای که از این طرح در سطح بین‌الملل شد، در عمل آن طور که باید و شاید این سخنِ مهم، جدی گرفته نشد و ما اکنون شاهد هستیم که یک گروه جنایتکاری که دست خیلی از کشورها پشت سرش بوده در عراق شکل گرفته و اکنون ائتلاف مشترک ضد داعش تشکیل داده‌اند در حالی که همین کسانی که این جبهه را تشکیل داده‌اند سال گذشته نسبت به گروه تروریستی داعش، یا بی توجه بودند یا در برابر حکومت سوریه از داعش حمایت می‌کردند.

این دانش‌آموخته روابط بین‌الملل اظهار کرد: همان طور که آقای روحانی در سخنرانی خود تأکید کردند، برای مقابله با تروریسم و داعش در خاورمیانه یک اقدام منطقه‌ای با حمایت‌های بین‌المللی باید شکل بگیرد.

وی افزود: یعنی به جای این که پای نیروهای خارج از منطقه به بهانه مبارزه با داعش دو مرتبه به خاورمیانه باز شود و جنگ جدیدی به منطقه تحمیل شود، می‌توان ابتکارات منطقه‌ای را پیش گرفت که اولا، راه‌های حمایت از داعش باید قطع شود. کسانی که از داعش حمایت می‌کنند، باید راه‌های حمایت را قطع کنند تا این غده سرطانی بخشکد. ثانیا با در پیش گرفتن ابتکارات بین‌المللی می‌توان همکاری منطقه‌ای را تقویت کرد تا گروه‌های افراطی از منطقه ریشه‌کن شوند. یعنی همان طور که آقای دکتر روحانی در سازمان ملل توضیح دادند باید با ریشه‌های تروریسم مبارزه شود. مبارزه با تروریسم از راه بمباران و موشک ممکن نیست، بلکه از راه همبستگی و همکاری منطقه‌ای و قطع کمک به این گروه‌ها امکانپذیر است.

مدیر سابق شبکه العالم بیان کرد: در مجموع، به راهکارهای غیرنظامی هم باید فکر کرد و برای ریشه‌کن کردن تروریسم باید از اقداماتی که منجر به ترویج تروریسم می‌شود جلوگیری کرد. این ایده آقای روحانی بسیار قابل توجه بوده و خوب است که روی آن در سطح بین‌المللی کار شود.

بهشتی‌پور با اشاره به این سخن رئیس جمهور که «اشتباهات راهبردی غرب، خاورمیانه را به بهشت تروریست‌ها تبدیل کرده است.» گفت: غرب به بهانه استقرار یک دولت مردمی و دموکراتیک در افغانستان مستقر کند و مبارزه با گروه القاعده، از سال ۲۰۰۱ جنگی را به منطقه تحمیل کرد. ۱۳ سال است که هنوز آن گونه که باید و شاید نظام مردمی‌ای که آمریکا مدعی آن بود در افغانستان مستقر نشده است، بلکه یک دموکراسی توافقی در این کشور در حال شکل‌گیری است، البته وضعیت صد در صد بهتر از حاکمیت طالبان است ولی خسارت‌های زیادی که به ملت افغانستان و منطقه وارد شده بسیار زیاد است. یا مثلا به بهانه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی وارد کشور عراق شدند و نه تنها سلاح کشتار جمعی پیدا نکردند، بلکه ضدیت بین شیعیان و سنی‌ها و کردها و عربها و یک جنگ داخلی وسیعی را از سال ۲۰۰۳ در عراق ایجاد کردند به طوری که هزاران نفر کشته و میلیاردها دلار خسارت معنوی و مادی به مردم عراق تحمیل شد.

وی افزود: آقای رئیس جمهور به درستی بیان کردند که دموکراسی با کوله‌پشتی نمی‌آید؛ دموکراسی، محصول رشد و توسعه است، نه جنگ و تجاوز. همچنین آقای دکتر روحانی گفتند که وقتی پای ژنرال‌ها به منطقه باز شد، انتظار نداشته باشید دیپلمات‌ها به استقبال آنان بروند. چون قاعده بین‌المللی این است که وقتی نظامیان وارد منطقه می‌شوند دیپلماسی به بن بست می‌رسد. وقتی کسی مثل عبدالفتاح سیسی در مصر حاکم می‌شود، دیگر کار دیپلماتیک نمی‌شود انجام داد. یا مثلا وقتی به سوریه لشگرکشی می‌شود، دیگر بحث دموکراسی زمینه‌ای ندارد. اگر بخواهیم مثال بزنیم، موراد زیاد است.

مدیرکل آسیای مرکزی معاونت برون‌مرزی صدا و سیما تصریح کرد: آمریکا عملا می‌تواند بدون مداخله و جنگ به روند توسعه اقتصادی کمک کند. همان طور که آقای دکتر روحانی توضیح دادند، امروز منطقه خاورمیانه تشنه صدور سرمایه است نه صدور اسلحه. امروز منطقه خاورمیانه نیاز به پیشرفت و توسعه اقتصادی و سیاسی دارد تا بتواند از رشد افراطی‌گرایی و گروه‌های تکفیری جلوگیری کند، ولی فقر و محرومیت و بیکاری در سایه حکومت‌های دیکتاتوری و وابسته به آمریکا در منطقه خاورمیانه مانع از این می‌شود که حکومت‌های مردمی و دموکراسی شکل بگیرد. با توپ و تانک نمی‌شود دموکراسی را صادر کرد. این پیام را اگر طرف‌های آمریکایی و غربی بگیرند می‌توانند راهکارهای جدیدی را روی میز بگذارند و می‌شود زمینه‌های مساعدتری را در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد.

بهشتی‌پور در ارزیابی خود نسبت به دومین سفر رئیس جمهور به نیویورک و سخنرانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ابتدا که مطرح شد آقای رئیس‌جمهور می‌خواهند به نیویورک سفر کنند، بنده چندان موافق نبودم و می‌گفتم چه ضرورتی دارد که رئیس جمهور هر ساله به سازمان ملل برود ولی بعد از سخنرانی‌ها و ملاقات‌های ایشان به این نتیجه رسیدم که این سفر خیلی عالی و مفید بوده است. چرا که اولا سخنرانی ایشان نسبت به سخنرانی سال گذشته، خیلی پخته‌ترو جامع‌تر بود و نشان می‌داد که روی محورهای این سخنرانی به خوبی فکر و کار شده، ثانیا ملاقات‌هایی که برگزار شد، بسیار موثر و تأمین‌کننده منافع ملی ایران بود. موضع‌گیری‌های ایشان در بین ایرانیان خارج از کشور و در جمع نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی، کاملا در راستای تأمین منافع ایران و در راستای ایجاد فرصت‌های جدید برای ایران بوده نه این که تهدید جدیدی علیه ایران فراهم کند. سخنرانی‌های آقای دکتر روحانی بر خلاف دولت گذشته، نه تنها تهدیدی علیه ایران ایجاد نکرد بلکه فرصت‌های جدیدی را برای ایران و ایرانیان فراهم آورد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =