میرزاده خبر داد: بررسی بورسیه های غیر قانونی در دانشگاه آزاد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی از افراد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کلاسهای درس حاضر شدند در حالیکه در کنکورهای دانشگاه آزاد شرکت نکرده بودند. هم اکنون پرونده این افراد در حال بررسی است.

طهورا شهبازی: نشست خبری حمید میرزاده  به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۳-۹۴ برگزار شد. میرزاده در این نشست خبری به همراه معاونت های فرهنگی، پژوهش، برنامه ریزی، سنجش و پذیرش، اداری و مالی، دانشجویی و بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. 

میرزاده توسعه کیفی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی را از موارد مهم و اولی در مدیریت دانشگاه دانست و گفت: شاهد این توسعه، توسعه تحصیلات تکمیلی در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا است که پس از تعامل مثبت با وزارت علوم تحقیقات و فناوری موفق شدیم رشته محل های دانشگاه را در رشته‌های دکترا از 394 رشته محل در 32سال گذشته به 1260 رشته محل و رشته محل های کارشناسی ارشد را از 2408 رشته محل به 4740 رشته محل برسانیم به طوری که از مهرماه سال جاری تمام رشته محل های مذکور دارای دانشجو خواهد شد.

 

۳۵۰ هزار دانشجوی کارشناسی تحصیلات تکمیلی

او ادامه داد: بر اساس آخرین آمار مرکز آزمون دانشگاه ۳۳۱هزار و ۶۷۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۷ هزار و ۷۲۴ نفر دانشجوی دکترای تخصصی پذیرش شده اند که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری با محاسبه پذیرش های ترم بهمن دانشگاه آزاد اسلامی بالغ بر نیم میلیون نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی داشته باشد که در تاریخ علمی ایران بی سابقه بوده است. گفتنی است این دستاورد بزرگ علمی و آموزشی حاصل طرح تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات در واحدهای همجوار است واحدهایی که با توافق مدیریت سابق دانشگاه و وزارت علوم وقت قرار بود از مهر ماه 93 تعطیل شوند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تقویت کادر علمی واحدهای آموزشی با معرفی نزدیک به ۵ هزلر هیات علمی به آنها انجام شده، گفت: مراحل جذب ایشان در سال جاری به اتمام می رسد و طی سه سال آینده هر سال ۵ هزار هیات علمی جدید و به واحدهای آموزشی جذب خواهند شد به طوری که پیش بینی می شود تا پایان سال 1396 تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به 50هزار نفر برسد به طوری که از هم اکنون یک گنجینه ارزشمند و بی نظیر در سطح ملی و کم نظیر در سطح جهانی شکل گرفته است.

میرزاده گفت: معاونت علوم پزشکی دانشگاه با جذب اساتید خبره و دانشمندان برجسته علمی در این حوزه سازو کار گسترده ای برای توسعه کیفی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و پرستاری را تدارک دیده اند و در سال جاری 4655نفر دانشجوی دکترای حرفه ای در این حوزه پذیرش شده اند.

او ادامه داد: در همین حوزه دانشگاه موفق به کسب مجوز برگزاری تمامی رشته های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی در قالب یک تفاهم نامه شده است همچنین در سال جاری مجوز تاسیس دو دانشکده داروسازی، دانشکده فناوری های نوین و چهار رشته در مقطع پی اچ دی از وزارت بهداشت اخذ شده است.


بورسیه های غیرقانونی در دانشگاه آزاد بررسی می شود

میرزاده در پاسخ به خبرآنلاین در مورد بورسیه های مساله دار در دانشگاه آزاد گفت: برخی از افراد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کلاسهای درس حاضر شدند در حالیکه در کنکورهای دانشگاه آزاد شرکت نکرده بودند. برخی از واحدهای دانشگاه اعلام کردند که برای پذیرفته شدن این افراد نیاز به سابقه تحصیلی دارند اما هیچ سابقه تحصیلی یعنی شرکت در کنکور در احراز هویت این افراد دیده نمی شد. هم اکنون پرونده این افراد در حال بررسی است.

دراین باره علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد هم گفت: ما در بحث سنجش چند اصل داریم اگر در پذیرش دانشجو هر یک از این اصل ها رعایت نشود و از چارچوب خارج شود فعالیت غیر قانونی است. اصول اولیه شرایط پذیرش دانشجویان شفاف و به اطلاع ذی نفعان رسانده شود. ما باید برای همه شرکت کنندگان شانس برابر قایل باشیم و در نهایت بر اساس این موارد افراد وارد دانشگاه شوند آن زمان است که برای فرد سند پذیرش ارسال می شود.

او گفت: در پرونده های این دانشجویان مغایرت هایی وجود داشت که در چارچوب قانونی نبود به همین دلیل این پرونده ها بررسی شد. بر اساس بخشنامه این افراد حق ادامه تحصیل ندارند، اما به دلیل اینکه ما قصد نگه داشتن حرمت این افراد را داریم از افشای اسامی آنها خودداری می کنیم.

 

وابسته به نفت نیستم، با شهریه امورات می گذرانیم

میرزاده در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد وابستگی زیادی به شهریه ها دارد، گفت: ما وابسته به نفت نیستیم و خیلی خوشحالم و وابسته به شهریه هستیم که خیلی ناراحتم. دانشگاههای جهان کمتر از 25 درصد به شهریه وابستگی دارند و 70 درصد شهریه شان از طریق اعتبارات پژوهشی خارج از دانشگاه تامین می شود. در تلاشیم تا در 5 سال آینده، وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه 40 درصد کاهش یابد. همچنین به واحدهای دانشگاه آزاد اعلام شده که 12 درصد از درآمد خود را از طریق منابع غیرشهریه ای کسب کنند.

در ادامه دکتر کاردان معاون دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: تامین وام برای کارکنان دانشگاه آزاد به مبلغ 40 میلیون تومان و اعضای هیات علمی با مبلغ 60 میلیون تومان در دستور کار قرار گرفته است. در این زمینه، دانشجویان مقطع دکترا 10 میلیون تومان، دانشجویان کارشناسی ارشد 5 میلیون تومان و دانشجویان کارشناسی 2.5 میلیون تومان وام دریافت می کنند.

او گفت: این وام طی قراردادی با سیستم بانکی به صورت وام ارزان قیمت در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر وام 10 میلیون تومانی وام ازدواج برای دانشجویان دانشگاه آزاد با بهره 11 درصدی اختصاص داده شده و دانشجویانی که از 6 شهریور سال جاری عقد کرده باشند می توانند از شرایط این وام بهره مند شوند.

همچنین معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در ادامه از عدم دریافت شهریه از دانشجویان دکترای پژوهش محور خبر داد و گفت: ثبت نام از متقاضیان پذیرش در دکترای پژوهش محور از سه شنبه هفته جاری آغاز می شود، از دانشجویانی که در این دوره پذیرش می شوند هیچ شهریه ای دریافت نمی شود. 50 درصد این شهریه را دانشگاه آزاد و 50 درصد باقیمانده را استاد از طریق اعتبار پژوهشی پرداخت می کند.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    4 1
    بر اساس آخرین آمار مرکز آزمون دانشگاه 331670 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد اگر این تعداد هم در بهمن قبول میشه بالای 660هزار نفر اصلاً شرکت کننده ارشد آزاد فکر نکنم بالای 550 هزار تا باشه. عجب
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    4 1
    وام ارزان قیمت ینی چی روتون نمیشه بگید سودش کمه ؟
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      4 0
      متنفرم از این مدل حرف زدن، آقای میرزاده شهریه دکتری سال های قبل ثابتش 700 هزار زیاد شد متغیر واحد پایان نامه از 900 هزار به یک میلیون و سی و سه هزار تومان رسید. واقعا ظلم نیست من یک روز در هفته میام دانشگاه حتی غذای دانشگاه را هم نمی خورم بابت چی این همه شهریه ثابت
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    5 1
    معلومه که وابسته به نفت نیستید.... ببخشید همیشه اینجور بوده که شهریه ثابت تغییر نمیکنه، پس چجوری به شهریه ثابت ما حد اقل 50 هزار تومن اضاف شده؟
  • نقی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    1 0
    برای کار این نیم میلیون تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد چه برنامه ای وجود داره؟