از پاپوآ گینه به کامبوج؛ مهاجران استرالیا در دریای خروشان بی بازگشت

استرالیا و کامبوج روز جمعه در پنوم پن، پایتخت، توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن پناهجویانی که درخواستشان در استرالیا رد می شود، در کامبوج اسکان داده خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس این موافقنامه که اسکات موریسون، وزیر مهاجرت استرالیا و سار خنگ، وزیر کشور کامبوج به امضا رساندند استرالیا در طول چهار سال۴۰ میلیون دلار به کامبوج خواهد پرداخت و هزینه های اسکان مجدد پناهجویان را نیز بر عهده خواهد گرفت.

در صورت اجرای این توافقنامه، استرالیا دو اردوگاه پناهجویان در دو جزیره نائورو و مانوس گینه نو را از مهاجران و پناهجویان خالی خواهد کرد.

گروه کوچکی از ساکنان پنوم پن، پایتخت کامبوج در اعتراض به این توافقنامه که هدف نهایی آن مهار مهاجران و نیز جلوگیری از رسیدن آنان به خاک استرالیاست، دست به اعتراض زدند.

منتقدان و مخالفان می گویند پرداخت کمک مالی به پناهجویان باعث ایجاد تفاوت در سطح زندگی آنان و بومیان کم درآمد کامبوج و از این روی مشکل زا می شود.

آنان همچنین می گویند کمکهای مالی دولت استرالیا به جیب مسئولان «فاسد» دولت کامبوج سرازیر خواهد شد.

ایرانی ها در صدر مهاجران غیر قانونی

بر اساس آمار اعلام شده از سوي سفارت استراليا در تهران ايرانيان بيشترين مهاجران غيرقانوني به استراليا هستند و بعد از ايران، افغانستان قرار دارد.

از اول ژانويه 2013 تاکنون 17 هزار و دويست و هفتاد و دو نفر مهاجر غيرقانوني به استراليا با قايق آمده‌اند که در اين ميان شش هزار و 500 نفر ايراني هستند. در اردوگاه‌هاي مهاجرتي استراليا نيز 3350 نفر ايراني حضور دارند.

اما از 19 ژوئيه تاکنون 1990 نفر بدون ويزا با قايق به استراليا سفر کرده‌اند که بيش از 1000 نفر از آن‌ها ايراني هستند همه اين افراد پس از بررسي امور مربوط به سلامت به جزيره پاپوآ گينه نو منتقل مي‌شوند، درحال حاضر 110 ايراني در پاپوآ گينه نو هستند.

جزایر پاپوآ گینه و اعتراض سازمان های حقوق بشر

وضعیت بازداشتگاه های پناهجویان استرالیا سال هاست که مورد انتقاد سازمان های حقوق بشری در سطح بین المللی بوده است. در خود استرالیا فعالان زیادی در اعتراض به برخورد غیر انسانی مامورین استرالیایی با پناهجویان بارها تجمع و تظاهرات کرده اند.

برخی از پناهجویان و فعالان حقوق پناهجویان می‌گویند این اقامتگاه درپاپوآ گینه نو به شدت کثیف و آلوده است و پناهجویان گاه مجبورند در فاضلابی که از گرفتگی لوله‌های دستشویی در سالن‌ها سرازیر می‌شود رفت‌وامد کنند.

جزایر پاپوا گینه کشوری است واقع در اقیانوس آرام و قاره اقیانوسیه، شمال استرالیا و شرق اندونزی. پایتخت آن پورت مورسبی است.

پاپوآ گینه نو هم‌چنین کشوری فقیر و کاملاً روستایی است و تنها ۱۸ درصد مردم آن شهرنشین هستند و بسیاری از نقاط آن را هنوز جنگل‌های دست‌نخورده و زیستگاه قبایل ابتدایی دور از تماس با تمدن امروزی تشکیل می‌دهد.

این منطقه دارای اقلیمی بسیار نامناسب و غیر قابل تحمل است و تنها بومیان می توانند خود را با شرایط این جزیره وفق دهند.

استرالیا با اعتراض های بین المللی و مردم داخل کشورش در مورد شرایط زندگی آوارگان دیپورت شده روبه رو است و قرار داد اخیر به طور حتم پاسخی به این انتقادات است گرچه همین اقدام نیز با قدامات جدید روبه رو شده است از جمله دادن پول به دولت کامبوج که از نظر برخی از نمایندگان مردم استرالیا دولت قابل اطمینانی نیست.

 

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =