رئیس جمهور در جمع نخبگان اقتصادی ایرانی مقیم آمریکا گفت: توسعه در صورتی امکان پذیر است که همه جانبه باشد و علاوه بر اقتصاد باید در عرصه فرهنگ، سیاست و اجتماع نیز به شکل متوازن توسعه یافته شویم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح جمعه به وقت نیویورک، در دیدار با جمعی از کارآفرینان و صاحب نظران اقتصادی ایرانی مقیم خارج کشور که در هتل محل اقامت رییس جمهوری برگزار شد، دنیای امروز را دنیای دانش و رقابت دانست و گفت: اگر در این رقابت برای برنده شدن تلاش نکنیم، نه اینکه عقب می افتیم، بلکه کل توسعه و آینده کشور زیر علامت سوال قرار می‌گیرد.

رییس جمهور افزود: سرعت تحولات علمی ایجاب می کند که تقویت شرکت های دانش بنیان، توسعه پارک های علم و فناوری و همچنین راه اندازی شهرک های فناوری مشترک با برخی کشورها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

روحانی با تأکید بر اینکه بخش اقتصادی دولت از ابتدای استقرار دولت یازدهم متکی بر نظرات کارشناسان و متخصصین بوده است، گفت: در تشکیل تیم اقتصادی دولت از اساتید دانشگاه و اقتصاددانان برجسته بهره گرفته و در تعیین تیم اقتصادی دولت، مبنا بر این بود که اعضای این تیم، همفکر و هماهنگ باشند.

رییس جمهوری با اشاره به مواجهه مستمر ایران با پدیده رکود تورمی بی سابقه طی سال های 91 و 92، یادآور شد: رکود اقتصادی طی این دو سال، در مجموع رشد منفی نزدیک 10 درصدی برای کشور به بار آورده و کار را سخت و پیچیده کرده بود و از طرفی کشور از تورم 42 درصدی رنج می برد.

روحانی در تشریح مراحل متوقف شدن روند فزاینده تورم در کشور طی یکسال گذشته و پیگیری کاهش آن، اظهار داشت: ابتدا به مردم ایران قول دادیم که نرخ تورم را تا پایان سال 92 از 42 درصد به 35 درصد می رسانیم؛ البته برخی نسبت به تحقق این وعده تردید داشتند، اما تورم را ظرف مدت شش ماه به 34 درصد رساندیم. قول دادیم تورم را تا پایان سال 93 به 25 درصد می رسانیم که در حال حاضر به 21 درصد رسیده و تا پایان سال به کمتر از 20 درصد خواهد رسید.

* در حوزه مسائل پولی و بانکی از بانک مرکزی هم سخت‌گیرتر هستم

رییس جمهوری، تصمیم دولت را کاهش مستمر تورم اعلام کرد و از تلاش دولت برای تک رقمی شدن نرخ تورم در کشور تا پایان سال 95 خبر داد و گفت: فرآیند مهار تورم را از انضباط پولی و بانکی شروع کرده ایم؛ پایه پولی و حجم نقدینگی را در کنترل داریم و به عنوان رییس جمهور، در حوزه مسائل پولی و بانکی حتی از بانک مرکزی نیز سخت گیرتر هستم.

روحانی با ابراز خرسندی نسبت به تحقق پیش بینی های دولت درباره امکان خروج از رکود اقتصادی طی سه ماهه اول سال 93، خاطرنشان کرد: آمار سه ماهه اول سال 93 نشان می دهد که کشور از رکود اقتصادی عبور کرده و رشد اقتصادی 4.6 درصدی در این مدت حاصل شده است.

رییس شورای اقتصاد، توفیقاتی را که طی یکسال و یک ماه گذشته در حوزه اقتصادی برای کشور به دست آمده است، در تاریخ ایران بی نظیر دانست و گفت: ایران در مدت یکسال، به اندازه 22 واحد در تورم کاهش داشته و از رشد منفی به رشد مثبت بالای 4 درصد رسیده است. پشتوانه اصلی دولت، مردم ایران هستند و در مسائل تخصصی نیز نظرات کارشناسان و متخصصان را همراه خود داریم.

* استقبال از مشارکت ایرانیان خارج از کشور در حل مسائل زیست محیطی کشور

روحانی در بخش دیگر سخنانش به برنامه ریزی دولت یازدهم برای مرتفع شدن مسائل زیست محیطی کشور اعم از بحران آلودگی هوا، خشک شدن دریاچه ارومیه و هامون، تالاب های خشک شده، ریزگردها و ... اشاره کرد و از اندیشمندان ایرانی داخل و خارج کشور برای مشارکت در این حوزه دعوت کرد.

رییس جمهور درباره تدابیر ایران برای مواجهه با کم آبی نیز گفت: برای رفع مشکل کم آبی، علاوه بر اعتباری که در قانون برنامه پیش بینی شده بود، 8 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده که طی چهار سال (سالانه 2 میلیارد دلار) به این امر تخصیص پیدا می کند. البته مهمترین کاری که باید انجام گیرد مسئله افزایش بهره وری مصرف آب است.

روحانی در ادامه، طرح مهم دیگر برای پویایی اقتصادی ایران را توسعه ناوگان ریلی کشور دانست و افزود: بخصوص برای اتصال ریلی کشورهای شمالی ایران یعنی آسیای مرکزی و قفقاز به خلیج فارس و دریای عمان برنامه ریزی کرده و در ماه دسامبر نیز راه آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان افتتاح می شود. همچنین طرح راه آهن بسیار بزرگی را بین کشورهای منطقه با چین دنبال می کنیم.

* تلاش برای تحقق کامل دولت الکترونیک

رییس جمهور با یادآوری اهتمام دولت یازدهم نسبت به تقویت شبکه اطلاعاتی داخل کشور، بر پیگیری تحقق کامل دولت الکترونیک تأکید کرد و گفت: آنچه که از همه فعالیت های اقتصادی صورت گرفته مهمتر است، ایجاد ثبات و آرامش در بازار است که این موضوع جهت اطمینان اقتصاددانان و کارآفرینان بسیار مهم است.

رییس جمهوری از برنامه چهار ساله برای افزایش قابل توجه تولید نفت از میادین مختلف خبر داد و افزود: تا پایان سال 93، روزانه 100 میلیون مترمکعب به تولید گاز ایران اضافه خواهد شد و هر ساله همین روند ادامه پیدا می کند.

* نه به دنبال تقابل هستیم نه تسلیم؛ طرفدار تعامل در چارچوب اصول هستیم

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش، بهترین راه زندگی و بهبود زندگی ملت ایران را در سایه استقلال و تعامل صحیح با دنیا دانست و گفت: برخی فکر می کنند یا باید با دنیا «تقابل» کرد و یا «تسلیم» شد، حال آنکه ما طرفدار «تعامل» و توافق در چارچوب اصول هستیم و بنا داریم با حفظ اصول و عزت ملی، برخی تنش‌ها را متوقف و بعد ببینیم چگونه می توانیم تنش ها را کاهش دهیم.

رییس جمهوری، با یادآوری بهبود روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای همسایه ظرف یکسال گذشته، گفت: مشکلاتی در دنیا ایجاد شده که بدون ایران، قابل حل نیست. ایران از روز اول با همه گروههای تروریستی اعم از القاعده و طالبان مقابله کرده و امروز هم در مقابله با داعش، کار بزرگی را انجام داده است.

* هیچ کس نمی‌تواند نقش ایران در مبارزه با تروریسم را نادیده بگیرد

روحانی، مبارزه با تروریسم را نیازمند یک ائتلاف جهانی به معنای واقعی کلمه دانست و گفت: ایران بزرگترین قدرتی در منطقه است که در برابر تروریسم ایستاده و هیچ کس نمی تواند نقش ایران در مبارزه با تروریسم را نادیده بگیرد.

رییس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای، تصریح کرد: گام های بسیار سختی پیش رو داریم ولی افرادی که مسئولیت مذاکرات را بر عهده گرفته اند بهترین های کشور در مذاکره و مسائل سیاسی هستند و هدف را می دانند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون استفاده از ظرفیت های زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور گفت: دولت از ابتدا به ایجاد فرصت برابر برای زنان و مردان پایبند بوده و با حضور زنان در عرصه های مدیریتی کشور موافق است و تاکید دارد که در هر حرکتی باید همه مردم سهیم باشند.

 

2323

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    6 0
    ما مردم ایران دیگه عمل میخوایم نه حرف