مهر نوشت:

معاون رئیس جمهور در امور خانواده و بانوان با بیان اینکه دولت مخالفتی با سالمسازی فضای کاری برای زنان ندارد، تصریح کرد: ولی با این نگاه که تمام آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها به زنان نسبت داده شود، مخالف هستیم.

شهیندخت مولاوردی پنجشنبه شب در حاشیه اختتامیه سومین المپیاد ورزشی بانوان وزارت نفت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار مهر افزود: شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز بررسی‌هایی انجام داده و به نظر می‌رسد که این طرح به دفتر مقام معظم رهبری برای بررسی و تایید نهایی ارائه شده است.

وی یادآور شد: همچنین جلساتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف و دستور کار ظرفیت‌هایی که برای تحقق مرکز فراقوه‌ای وجود دارد، تشکیل شده و در معاونت امور بانوان رئیس جمهور نیز این طرح در حال بررسی کارشناسی است و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیدم و پروژه هنوز تمام نشده است.

الزمات و موانع تحقق مرکز فراقوه‌ای زنان

مولاوردی درباره الزامات و موانع تحقق مرکز فراقوه‌ای در امور زنان گفت: بنظر می‌رسد آنچه که منجر به این پیشنهاد و توصیه شده آن است که در حوزه زنان و خانواده با آمد و شد دولت‌ها، سیاست‌ها کنار گذاشته می‌شود و برنامه‌ها به نتیجه نمی‌رسد، ضمن آن که با موازی‌کاری، پراکنده‌کاری و دوباره‌کاری مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: هدف پیشنهاد ایجاد مرکز فراقوه‌ای آنست که به مرکزی برسیم تا برخی سیاست‌ها را نهادینه کنیم تا با تغییر دولت‌ها دستخوش تغییر نشود و بتواند اهداف کلی سیاست‌های نظام و اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام را محقق کند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان در پاسخ به اجرای طرح تفکیک جنسیتی که در برخی مراکز در حال انجام است نیز گفت: در جاهایی که این طرح نیز انجام شد، اعلام کردند که هدفشان تفکیک جنسیتی نیست و آن را به ضوابط ۱۱ گانه دستگاه‌ها در خصوص وظایف درون سازمانیشان برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ربط دادند.

وی گفت: همچنین در صورتجلسه ارائه شده، اشاره شده است که حتی المقدور، این موضوع به این شکل مطرح شود که اتاق‌های کارکنان زن و مرد را از هم جدا کنند و متولیان عنوان می‌کنند که هدفشان تفکیک جنسیتی نبوده بلکه سالمسازی فضای کاری است.

مولاوردی با بیان اینکه دولت مخالفتی با سالمسازی فضای کاری برای زنان ندارد، تصریح کرد: ولی با این نگاه که تمام آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها به زنان نسبت داده شود، مخالف هستیم و معتقدیم با این برخوردها و رفتارها به اهداف مدنظر نخواهیم رسید و انشاء الله ریشه‌ای به مسائل نگاه شود و آثار اجتماعی اینگونه برخوردها و رفتارها را در نظر گیریم.

مشکلات متعددی برای استفاده زنان در سطوح مدیریتی وجود دارد

معاون رئیس جمهور در امور بانوان در پاسخ به سئوال دیگری درباره استفاده از بانوان در حوزه مدیریتی کلان گفت: در مدیریت‌ها برای استفاده از توان و ظرفیت بانوان بویژه در مدیریت عالی و کلان جامعه با مشکل اساسی مواجه هستیم ولی در دولت یازدهم شاهد آن بودیم که در سطوح میانی از توان بانوان برای مدیریت استفاده شده است ولی در سطح کلان هنوز شکل مطلوب تحقق نیفتاده است.

وی به ماده ۲۳۰ قانون برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: بر اساس آن، ارتقای توانمندی زنان مدیر و نخبه را باید در دستور کار قرار دهیم و برای رسیدن به این هدف، برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم ولی هنوز عملیاتی نشده است و آقای رئیس جمهور نیز از ما برای حضور پررنگ زنان در بدنه دولت درخواست داشته است.

طرح تربیت مدیران زن

مولاوردی، گفت: تربیت مدیران زن و شناسایی و بکارگیری مدیران و استفاده از توان آن‌ها در سطوح مدیریت را در برنامه‌هایمان داریم و معتقدیم که کشور و جامعه باید از این توان بهره برد و با توجه به رشد روز افزون، آگاهی و سواد دختران و زنان برای این که به هدف توازن جنسیتی برسیم باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان درباره موانع تحقق راهبردهای تعیین شده در حوزه ورزش بانوان نیز گفت: بخش زیادی از این راهبردها با مانع مواجه است و برای تحقق آن به فرهنگسازی نیاز داریم و برگزاری المپیادهای ورزشی می‌تواند در ایجاد حساسیت و جلب مشارکت‌ها موثر باشد و مسئولان را به این باور برساند که برای تحقق توسعه پایدار نیاز به سرمایه گذاری در حوزه ورزش بانوان داریم و این سرمایه گذاری را هزینه نمی‌دانیم.

ازدواج با دادن وام تسهیل نمی‌شود

مولاوردی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره راهکارهای تحقق ازدواج آسان گفت: باید با تعامل ورزات ورزش و جوانان به تسهیل ازدواج آسان کمک کنیم و اکنون نیز در حال بررسی تفاهمنامه ای هستیم تا بخشی از دستگاههایی را که وظایفه ذاتی دارند را پیشقدم کنیم و پیش نویس این تفاهمنامه تهیه شده است.

وی با اشاره به تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان در سالهای قبل گفت: بررسیها را انجام دادیم تا ببینیم علت عدم اجرای این قانون چیست و در آن به صندوق ذخیره جوانان اشاره شده بود که در دولت دهم این وظیفه به صندوق مهر امام رضا واگذار شد و یکسری مسائلی را پیش آورده بود و سعی می کنیم با بررسی ریشه های علل عدم اجرای قانون، هر چه زودتر عملیاتی شود و وزارت ورزش و جوانان نیز برنامه های خاص خود را دارد.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان در عین حال تصریح کرد: بحث ازدواج آسان یک پدیده چند عاملی است و نمی توان با رفع یک عامل، مشکلات را حل کرد و باید با عزم ملی برای رفع مشکلات تلاش کرد و برای تحقق سیاستهای کلی نظام درباره افزایش جمعیت یکی از بندها، ازدواج آسان است.

مولاوردی بیان داشت: ازدواج صرفا با دادن وام حل نمی‌شود و باید با حل کردن مسکن، اشتغال و سایر الزامات، جوانان را برای ازدواج ترغیب کنیم.

دولت برای عفاف و حجاب برنامه‌هایی دارد

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره آیا راهکار اجرای عفاف و حجاب در جامعه برخوردهای ایجابی است، گفت: دولت اعتقاد به برخورد را درست نمی‌داند و این پدیده نیز چند عاملی است و نباید با معلول برخورد کرد بلکه باید با ریشه های آن برخورد کرد.

مولاوردی گفت: دولت در زمینه عفاف و حجاب برنامه هایی را در دست اقدام دارد و ۲۴ دستگاه طبق مصوبه ۳۲۶ بندی شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی امر عفاف و حجاب هستند و معاونت ما فقط در زمینه ۶ بند تولی گری دارد و دستگاه‌های دیگر با هم وظایفی را برعهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاههای متولی با کمک هم می توانند برای برون رفت از مسئله عفاف و حجاب کمک کنند، یادآور شد: برخورد انتظامی و قضایی با مسئله مرحله نهایی است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانوی ایرانی... IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    7 1
    یعنی یه روزی رو به چشم میبینیم که نگاه و رفتار برابر به هر دو جنس وجود داشته باشه و فقط انسانیت ملاک برخوردها باشه؟
  • ایراندخت A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    4 1
    هی بانو دلت خوشه هاحالا حالاها نه شایدوقتی همه جوونی ماتموم شدوشایدم وقتی ما ازاین دنیارفتیم فعلا به بهانه صیانت از زنان روزبه روز دایره اختیاروانتخاب زنان که اصلیترین ویژگی یک انسان روازش میگیرن به بهانه این که فلان شغل درشان شمانیست روزبه روزمحدودیتهایی بیشتری به ماتحمیل میکنن دایه دلسوزترازمادرشدن برای زنها شایدهم زن رویه برده مطلق بی عقل وشعور یایه کالای گرانبها ولی فاقدفکردرنظرگرفتن
  • ایراندخت A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    4 1
    خبرانلاین اگر زنی که خوب خودت زن هستی اگرهم مردی جان مادرت نظرموچاپ کن ببین میتونی آه یه دختر روبه گوش این مسئولینی که خودشون به خواب زدن وهرروز به بهانه ابکی حفظ کرامت و....یه محدودیت جدیدبرامون وضع میکنن برسونی جان مادرت خبری چاپ کن