۰ نفر
۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸
ائتلاف ضد داعش: داعش علیه داعش

به نظر می رسد این ائتلاف بیشتر در راستای اعاده حیثیت آمریکا و همپیمانان منطقه ای این کشور و مبرا نمودن آنان از جنایات داعش شکل گرفت. به عبارتی ائتلاف حاضر ائتلاف داعش گونه ای علیه داعش است.

ائتلاقی که علیه داعش و با شرکت اغلب کشورهای غربی و برخی از کشورها ی منطقه ایجاد شد سوالات زیادی را برانگیخت. این سوالات که چگونه این گروه تروریستی در منطقه ایجاد شد؟ چگونه توانست به پول وسلاح دست یابد؟ و چه کشورهایی در راستای ایجاد این گروه بوده اند؟ و انگیزه های کشورهایی که به ایجاد و تجهیز این گروه دست زده اند، چه بوده است ؟ اولین سوالاتی است که به ذهن خطور می کند.
ایجاد داعش و حمایت از آن در منطقه خاورمیانه در حقیقت با استفاده از فرصت بحران سوریه رقم خورد. در این بحران کشورهای غربی و برخی از دول عربی نیز نقش فراوانی را در تجهیز تسلیحاتی و مالی از این گروههای تروریستی داشتند. آنها با تجهیز این گروهها سعی کردند تا با هر وسیله ای رییس جمهور سوریه را از اریکه قدرت به زیر بکشانند. اگر این مساله را قبول کنیم که القاعده، توسط آمریکا و غرب و با تفکر بوش به منظور مقابله با شوروی سابق ابداع و اختراع شد (که در خاطرات خانم کلینتون نیز به آن اشاره شده است) و از سوی دیگر با دانستن این نکته که داعش به عنوان گروهی که از القاعده منشعب شده و نسخه مدرنتری از همین تفکر است، بنابراین انتصاب داعش به تفکرات غربی جورج بوش و همپیمانان منطقه ای این تفکر چندان دور از ذهن نیست.
از سوی دیگر با نگاهی به گستردگی این تفکر در کشورهای جهان متوجه میشویم، چنین اندیشه ای معمولا در نقاطی از جهان مانند آفریقا، خاورمیانه (افغانستان ، پاکستان و...) که در آن زمینه های بیسوادی، عدم توسعه، بیکاری، جنگ و اختلافات فرقه ای، ضعف دولتها و کمبود امکانات رفاهی به چشم می خورد، رشد و گسترش چشمگیرتری داشته است.
بنابراین تنها مقابله نظامی با داعش نمی تواند مثمر ثمر واقع شود بلکه باید ریشه های اصلی گسترش این تفکرات از قبیل بیسوادی، جهل و خرافات را نیز مورد هدف قرار داده و با آن مبارزه نمود. استفاده برخی از دولتها از گروههای تروریستی برای نیل به اهداف خود تجربه ناموفقی بوده است که در دوری باطل تکرار می شود و غربیها و متحدان آنها از یکسو تلاش دارند با داعش مبارزه کرده و از سوی دیگر سعی دارند مخالفان غیر داعشی اسد را آموزش داده و مسلح نمایند. البته چنین امری تاکنون نه در حقوق بین الملل جایی داشته و نه مقبولیت بین المللی دارد. زیرا اصول و مبانی دموکراسی را که رأی اکثریت بر اقلیت است را نیز مورد سوال قرار خواهد داد.
به عبارتی این اقدام بخشی از اقلیت مردم سوریه را علیه اکثریت مردم این کشور برمی انگیزاند که به طور خودکار زمینه های تجزیه سوریه را نیز افزایش و آماده خواهد کرد. از سوی دیگر با نگاهی به دول غربی می بینیم که این تفکر نیز در برخی از شهروندان اروپایی با استقبال روبرو شده است.
ریشه این نابسامانی‌ها و استقبال برخی از شهروندان غربی از این تفکر را نیز می‌توان در تبعیض‌ها، فقر، بیکاری وعدم ایجاد فرصتهای برابر برای مسلمانان یافت یعنی همان مساله ای که غرب مدام سعی دارد دول جهان سومی را در این خصوص مورد شماتت و سرزنش قرار دهد .
به نظر می رسد این ائتلاف بیشتر در راستای اعاده حیثیت آمریکا و همپیمانان منطقه ای این کشور و مبرا نمودن آنان از جنایات داعش شکل گرفت. به عبارتی ائتلاف حاضر ائتلاف داعش گونه ای علیه داعش است. چرا که علاوه بر تمرکز غرب بر آموزش نیروهای دیگر گروههای مخالف اسد و تکرار سناریوی دیرین غرب، نکته اصلی عدم مبارزه با تفکری است که باعث ایجاد القاعده و داعش گردیده و هنوز هم وجود دارد و ریشه های گسترش این تفکر نیز روز به روز عمیق تر می شود. برای مبارزه با این تفکر نمی توان تنها از سلاح و بمباران علیه این گروهها استفاده کرد بلکه راهکارهای مدنی و رفع تمامی تبعیض ها برای مسلمانان در دول غربی نیز باید مورد نظر قرار گرفته و اندیشه های متحجرانه برخی از متحدین غرب نیز باید مورد سوال قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاکنون پیشگام مبارزه با چنین اندیشه های متحجرانه ای بوده است زیرا هراس عمده ای وجود دارد که با توجه به عدم پایبندی چنین گروههای تروریستی به حداقل اصول انسانی و بشری آنها را به استفاده از سلاحهای جنگهای میکروبیولوژیکی و استفاده از گازهای شیمیایی و .... سوق دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    2 5
    ديگه همين مونده بود. داعش عليه داعش. بيا بريم به گردش
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    1 0
    داعش را داغش کنید
  • ایران IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    5 0
    بازی عجیبی شده است.داعش و ماعش و هر چی از این قماش بوجود امده است هدفی جز تامین منافع خاص خود را ندارند.اینها اصلا مسلمان نیستند که نام اسلامرا الت دست خود قرار داده انددر این بازی چندین هدف را دنبال میکنند.1ضربه زدن به اسلام و نشان دادن اسلام به روش داعشی2 نفود قدرت غرب در منطقه و چپاول اموال و موجودی کشورهای منطقه 3 مشغول داشتن افکار عمومی جهان با این سوسول بازی ها4 بردن اذهان مردم به این بازی ها واز یاد رفتن فلسطین و مردم غزه5جنگ سردو گرم دو قطب که ظاهرا یک قطبی است ولی قطب شرق که هنوز قدرتمند است.در هرحال کشورهای منطقه به چند قسمت تقسیم شده اند که یک قسمت ان مال شرق ومابقی بین شرکا غرب وامریکاست.هزینه این سوسول بازیها را چه کسی میدهد؟اعراب منطقه.به چه قیمت: قیمت خون مردم بیگناه.
  • امیرحسین IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    3 0
    تا حالا چندین بار هواپیما های آمریکایی، محموله های مختلف شامل اسلحه و خوراک و ... در مناطق تحت سلطه ی داعش بار گذاری کرده اند، و بعد در توجیه مخی گویند اشتباهی بود واقعا عنوان این مقاله درسته. مقالاتی هم دربارۀ «ویژگی های مشترک داعش و اسرائیل» نوشته شده که خواندنش خالی از لطف نیست.