رییس دانشگاه آزاد در اینستاگرام: تاکید می کنم که حراست ها از دخالت درامور شخصی دانشجویان منع شده اند

رییس انشگاه آزاد باز هم بر تصمیم قبلی خود درباره منع ورود ماموران حراست به حریم دانشجویان، تاکید کرد. البته این بار در اینستاگرام.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حمید میرزاده شب گذشته تصویری در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن آمده است؛ تاکید می کنم که حراست ها اجازه دخالت در امور اجرایی را ندارند و تمامی آنها از دخالت در امور شخصی دانشجویان منع شده اند. هیچ نهاد خارج از دانشگاه حق دخالت در امور دانشگاه را ندارد و این کار خلاف قانون است. 

 

البته این بخشی از سخنان دیروز میرزاده است که در صفحه اینستاگرام او دوباره منتشر شده.

رییس دانشگاه آزاد در افتتاحیه نخستین اردوی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلام درباره گلایه‌های برخی از تشکل‌های دانشجویی در زمینه دخالت حراست دانشگاه در امور تشکل‌ها گفت: در این زمینه بخشنامه‌ای صادر شده که دخالت حراست در امور اجرایی دانشگاه ممنوع است و از تشکل‌ها درخواست داریم تا اطلاعات خودشان را از ما دریغ نکنند و به عنوان مشاوران دانشگاه آزاد از طریق ایمیل با من و معاونین در ارتباط باشند و اگر احساس می‌کنند مدیری از نهاد خارج از دانشگاه ماموریتی دارد یا کج دستی صورت گرفته و خارج از برنامه توسعه دانشگاه عمل می‌کنند به ما اطلاع دهند.

به گزارش ایسنا؛ میرزاده با تاکید بر اینکه حراست حق دخالت در امور شخصی دانشجویان را ندارد، گفت: حراست تنها در چارچوب وظایف قانونی خود می‌تواند فعالیت کند و حق دخالت بیشتر را ندارد و نمی‌تواند در امور شخصی دانشجویان دخالت کند. در این زمینه بخشنامه‌هایی صادر شده که می‌توان به بخشنامه عفاف و حجاب اشاره کرد.

رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه هیچ نهاد خارج از دانشگاه حق دخالت در امور دانشگاه را ندارد افزود: در جلسه هیت نظارت مرکزی نیز حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید داشتند که هیچ نهاد خارج از دانشگاه حق دخالت در امور دانشگاه را ندارد و اگر موردی دیده شود قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

گفتنی است پیش از این بخشنامه ای که رییس دانشگاه آزاد در همین باره صادر کرده بود یا حواشی مختلفی همراه شد. اما معاون پارلمانی دانشگاه آزاد دراین باره گفته بود: هم جایگاه حراست و هم جایگاه معاونت فرهنگی در دانشگاه تعریف شده است و بخشنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص مشخص است و تعیین کننده برای ما خواهد بود. آن کسی که در نهایت باید در خصوص بحث نابهنجاری‌ها در دانشگاه که منکر آن هم نیستیم رسیدگی کند کمیته انضباطی است و نه حراست‌ها. کمیته انضباطی به عنوان یک مرجع رسمی قانونی در دانشگاه انجام وظیفه می‌کند. حراست‌ها در بحث برخوردهای فیزیکی و سخت‌افزاری اقدام می‌کردند که تأکید کردیم حراست دانشگاه در جایگاه تعریف شده خود عمل کند و تنها حراست اطلاعاتی، فرهنگی و فیزیکی را انجام دهند. (اینجا)

 

مخالف برخوردهای حذفی هستیم

میرزاده با سخنرانی در افتتاحیه نخستین اردوی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: موضوعیت دانشگاه دارای بالاترین سطح از دموکراسی و آزاد اندیشی است و جنس تصمیم‌ها باید از نوعی باشد که با روحیه دانشجویان و اساتید همخوانی داشته باشد.

به گزارش ایسنا وی گفت: با برخوردهای حذفی با مخالفان موافق نیستم با برخوردهای حذفی با افرادی که با ما مخالف هستند اما افراد دلسوز و شریف هستند مخالفم چرا که این برخوردها طرز تفکر یک اقلیت تمامیت خواه است که صدایش از 90 درصد جامعه بیشتر است و اگر می‌توانستند می‌گفتند چرا وزرای دولت قبل وزیر نشده‌اند؟

میرزاده با بیان اینکه عزل و نصب‌ها و تدوین قوانین بر اساس گرایشات سیاسی انجام نمی‌شود، گفت: معتقدیم فردی که شایستگی لازم را دارد و کارنامه مفیدی داشته است، توسط هر کسی هم منصوب شده باشد، دلیلی ندارد از کار خود برکنار شود، اما اگر مدیری بخواهد آرزوهای سیاسی خود را پیگیری کند با او برخورد می‌کنیم کما اینکه مواردی وجود داشته و با آنها برخورد شده است.

او گفت: در کمیته انتصابات همواره حجت قانونی و شرعی را رعایت می‌کنیم، در طول این مدت حدود پنج الی شش درصد تغییرات داشته‌ایم و بیشتر مدیران خود را با اندیشه مدیران جدید وفق داده‌اند اما برخی از مدیران نیز هستند که راه خود را می‌روند و با برنامه‌های ما هماهنگ نیستند و رغبتی برای همکاری با ما ندارند که تغییر آنها در دستور کار قرار دارد. کار کردن با این افراد همچون شنا کردن در قیر است. ما از همسویی سیاسی گذشته‌ایم، اما از همسویی برنامه‌ای نمی‌توانیم بگذریم و با جدیت و رعایت تقوا انتصابات را پیگیری می‌کنیم.


انتصابات هیئت نظارت دانشگاه‌ها را با دقت و وسواس پیگیری می‌کنیم

وی درباره انتصابات هیئت نظارت دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: در این زمینه با دقت و وسواس کامل این موضوع را پیگیری می‌کنیم و فعلا از معاونین روسای دانشگاه‌ها درخواست کرده‌ام که این مسئولیت را قبول کنند تا به زودی افراد جدید منصوب شوند و تا پایان سال در تمام واحدها نمایندگان دانشجویان این مسئولیت را بر عهده بگیرند.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: همواره پشتیبان حق دانشجویان هستم. ما همواره مطابق قوانین پیگیر حقوق دانشجویان هستیم و هر موردی که حق دانشجویان در آن تضییع شود پیگیری و برخورد می‌کنیم.

 

توضیحاتی درباره توسعه تحصیلات تکمیلی

میرزاده با اشاره به بحث تحصیلات تکمیلی و شهریه‌ها که مورد نقد مخالفان دانشگاه آزاد قرار گرفته است، گفت: دانشجویان باید از تمام جزئیات و شرایط دانشگاه باخبر باشند. مخالفان می‌گویند توسعه تحصیلات تکمیلی یک فاجعه است. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند عملا دانشگاه‌های درجه دو و سه منطقه را آباد می‌کنند. با همین تنگ نظریها در اوایل انقلاب این افراد باعث شدند تا سواحل جنوبی کشورمان آباد نشدند و با خروج سرمایه‌ها از کشور، کشورهای سواحل جنوبی خلیج فارس همچون امارات آباد شد. امروز نیز همین مسئله در توسعه دانشگاه آزاد اسلامی دوباره در حال تکرار است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه این مسئله باعث می‌شود تا بار بر دوش دولت سنگین تر شود گفت: دانشگاه آزاد می‌تواند باری از دوش دولت کم کند. در اوایل انقلاب همین افراد مخالف توسعه کمی دانشگاه آزاد بودند که با مخالفت امام راحل روبرو شد. امروز نیز دوباره این بحث در مورد توسعه کیفی دانشگاه در حال تکرار است.

وی افزود: در حال حاضر 2600 دانشگاه متفرقه در کشور وجود دارد که این دانشگاه‌ها در دولت قبل بدون برنامه تولید شده‌اند فقط با این هدف که رقیب دانشگاه آزاد باشند و دانشگاه آزاد را تخریب کنند. به عبارت دیگر یک بار سنگینی بر روی دولت گذاشتند و از بیت المال هزینه کردند تا ظرفیت‌های دانشگاه آزاد نصف شود تا به هدف خود برسند.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: سال گذشته زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم 235 واحد زیان ده وجود داشت. حقوق کارمندان این دانشگاه‌ها از تهران پرداخت می‌شد و زیان ده بودند.

 

75 درصد دانشجویان دکتری پشت در ماندند

میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر از یک میلیون دانشجو فقط 100 هزار نفر رایگان تحصیل می‌کنند، گفت: اقداماتی که در دولت گذشته انجام گرفت باعث شد تا هم بار دولت افزایش پیدا کند هم دانشگاه آزاد تضعیف شود در حالی که مطابق قانون در جایی که بخش خصوصی می‌تواند وارد شود، دولت حق دخالت ندارد.

میرزاده با بیان اینکه امسال 75 درصد دانشجویان دکتری پشت در دکتری ماندند گفت: مطابق قانون اساسی مگر می‌شود جلوی تحصیل افراد را گرفت. این افراد از کشور خارج خواهند شد و این سرمایه‌های کشور است که از کشور خارج می‌شود و به عبارت دیگر با پول ایران دانشگاه‌های کشورهای دیگر تقویت می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه گفت: طبق اعلام وزارت علوم سال گذشته 150 هزار دانشجو قصد خروج از کشور را داشتند. سیاست‌های این افراد باعث شده تا جوانان مملکت آواره شوند. هر دانشجو 160 هزار دلار از اقتصاد کشور خارج می‌کند و با جمعیت 150 هزار نفری رقمی حدود 24 میلیارد دلار هزینه خروج این دانشجویان است که اگر این هزینه در داخل کشور انجام شود، دانشگاه‌های داخل پیشرفت خواهند کرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی کشور گفت: ایشان در جلسه‌ای تاکید داشتند تا سالانه 30 درصد تحصیلات تکمیلی رشد داشته باشد. اگر رهبری سیاست‌ها را تعیین می‌کنند پس این افراد چه کاره هستند؟ سوال اینجاست که اگر بنا باشد فرمایشات رهبری اجرا شود باید جوانان را به دانشگاه‌های درجه دو و سه ترکیه و آسیای میانه بفرستیم یا دانشگاه‌های داخل را تقویت کنیم؟

میرزاده با تاکید بر اینکه تنگ نظران مخالف توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد سربازان گمنام آمریکا هستند اظهار کرد: آمریکا رسما اعلام کرده است که در برنامه پنج ساله خود 100 هزار دانشجوی Phd از جهان سوم جذب کند. این به این معناست که پنج میلیون دلار به ازای هر نفر در آمریکا ذخیره می‌شود چرا که هر فرد از ابتدایی تا دکترا پنج میلیون دلار هزینه برای او صورت می‌گیرد. چرا باید پول مردم را خرج پیشرفت اروپا و آمریکا کنیم.

 

شیوه دانشگاه آزاد توسعه تحصیلات تکمیلی بر اساس نخبه پروری است

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه مطابق قانون چشم انداز باید 50 درصد سرمایه کشور را اقتصاد دانش بنیان تشکیل دهد گفت: برای این منظور نیازمند دانشگاهیان و نخبگان هستیم. اما دافعه را آنقدر زیاد کرده‌ایم که غرب آنها را جذب می‌کند. شیوه دانشگاه آزاد توسعه تحصیلات تکمیلی بر اساس نخبه پروری است.

وی با اشاره به اخذ مجوز دوره‌های دکترای پژوهش محور گفت: در این دوره‌ها دانشجویان علوم انسانی باید معدل بالای 18 و دانشجویان علوم پایه و مهندسی معدلی بالای 17 داشته باشند. فارغ التحصیلان دانشجویان برتر معدل آنها با ضریب 1.5 ملاک عمل قرار خواهد گرفت و گرندهای تحقیقاتی از سوی اساتید به آنها داده خواهد شد و دانشجو ذره‌ای هزینه نخواهدکرد. بر اساس این دوره‌ها دانشجویان طرح‌های صنعتی و خدماتی ارائه می‌کنند که این مسئله می‌تواند باعث ارتباط صنعت و دانشگاه شود.

وی گفت: در این طرح‌ها 50 درصد هزینه را دانشگاه متقبل می‌شود و 50 درصد دیگر را اساتید از صنایع مختلف تامین می‌کنند و یک سوم آورده اساتید سهم خود استاد می‌شود.

میرزاده با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی ماهیتا کیفیت را در پی خواهد داشت گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد حدود 40 درصد آموزش عالی را عهده دار است و در پژوهش کشور 30 درصد سهم دارد.

میرزاده خطاب به مخالفان دانشگاه آزاد گفت: برخی مخالفان سعی داشتند تا به اشکال مختلف به دانشگاه آزاد لطمه وارد کنند تا آقای هاشمی رفسنجانی را از صحنه خارج کنند اما مخالفان بدانند مدیریت دانشگاه پیچش سفت است.

 

چرا حقوق اساتید دانشگاه آزاد باید نصف اساتید دانشگاه‌های دولتی باشد؟

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به بحث شهریه‌ها گفت: درآمد دانشگاه آزاد حدود 100 درصد از شهریه تامین می‌شود و در شرایطی که کشور تورم 40 درصدی داشت برخی آقایان در دوره گذشته اصرار داشتند که شهریه‌ها فقط سه درصد افزایش پیدا کند. دانشگاهی که در کشوری با 40 درصد تورم حیات دارد، چگونه می‌خواهد بدون افزایش شهریه به حیات خود ادامه دهد؟

وی با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات دانشگاه آزاد مربوط به 20 سال پیش است گفت: اکنون اقتصاد دانش بنیان را آغاز کرده‌ایم اما در زمینه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان نزدیک به 10 سال از بخش دولتی عقب هستیم. چرا حقوق اساتید دانشگاه آزاد باید نصف اساتید دانشگاه‌های دولتی باشد؟ در این شرایط چگونه ما می‌توانیم اساتید خود را حفظ کنیم؟

میرزاده با بیان اینکه افزایش 15 درصدی شهریه‌ها نصف تورم است گفت: مطابق قانون، وزارت علوم ما حق 25 درصد افزایش شهریه را داشتیم اما 15 درصد ملاک عمل قرار گرفت و حدود 400 میلیارد تومان مابه التفاوت 15 تا 25 درصد است.

 

شهریه برای دانشگاه آزاد همچون نان شب است

رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه شهریه برای دانشگاه آزاد همچون نان شب است، گفت: با این وجود اگر واحدی بیش از 15 درصد از دانشجویی شهریه دریافت کند تخلف انجام داده و باید آنرا بازگرداند.

وی با بیان اینکه در تعریف شهریه ثابت اشتباهی رخ داده است گفت: در کجای کشور هزینه‌های ثابت، ثابت مانده‌اند. در برنامه بودجه دو نوع هزینه وجود دارد. یکی هزینه سرمایه گذاری ثابت و دیگر هزینه‌های جاری. هزینه‌های ثابت شهریه‌ها مربوط به هزینه‌های جاری می‌شود. هزینه ثابت یعنی هزینه‌های تشکیل یک کلاس همچون آب و برق و غیره. افرادی که می‌گویند شهریه ثابت نباید افزایش پیدا کند در پاسخ به آنها باید گفت مگر هزینه‌های آب و برق افزایش نیافته است؟ هزینه‌های متغیر مربوط به واحدهای دانشجویان می‌شود. دانشگاه آزاد برای حفظ خود ناچار است شهریه‌ها را افزایش دهد.

میرزاده گفت: در حال حاضر 12 هزار استادیار و 7000 مربی در دانشگاه آزاد وجود دارد. امسال 5000 نفر نیز استخدام شده‌اند و در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو یک به 49 است که تا سال 96 این رقم به یک به 35 خواهد رسید.

وی با بیان اینکه افزایش سه درصدی شهریه‌ها در دولت گذشته باعث تعطیلی تمام پروژه‌های عمرانی شد، گفت: با تصمیمی که در دولت قبل مبنی بر افزایش سه درصدی شهریه صورت گرفت 800 میلیارد تومان بدهی برای دانشگاه آزاد ایجاد کرد. دانشگاه آزاد در آن زمان 235 واحد زیان ده داشت اما اکنون این رقم به 171 واحد رسیده است و قول می‌دهم با دو پذیرش دکترا و ارشد در امسال تعداد واحدهای زیان ده تا پایان سال به زیر 100 برسد و در سال 1396 هیچ واحد زیان دهی نداشته باشیم.

 

تا پایان امسال، 500 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی خواهیم داشت

میرزاده با بیان اینکه با پذیرش در مهرماه و بهمن ماه وضع اقتصادی بهتر خواهد شد، گفت: امسال 12 هزار دانشجوی دکترا و 220 هزار دانشجوی ارشد پذیرش شده‌اند و به کوری چشم دشمنان انقلاب، دانشگاه آزاد تا پایان سال 93، 500 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی با احتساب دانشجویان در حال تحصیل خواهد داشت.

او در پایان مجدد خطاب به مخالفان دانشگاه آزاد گفت: شما می‌خواستید دانشگاه آزاد را تضعیف کنید و هاشمی را از صحنه خارج کنید. دیدید که خداوند نگذاشت شما به هدفتان برسید. هاشمی رفسنجانی دانشگاه آزاد را بر اساس یک کار خیر ایجاد کرد و خداوند همواره وعده داده که نمی‌گذارد کار خیر دیگران از بین برود.

در ابتدای مراسم افتتاحیه نخستین اردوی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد، روسای 11 تشکل دانشجویی به ارائه مشکلاتی همچون بودجه تشکل‌ها، دخالت معاونت‌های فرهنگی و حراست در امور تشکل‌ها، سنگ اندازی مدیران دوره‌های قبل در تشکل‌های اصلاح طلب و اجبار چادر برای خانم‌ها در برخی واحدها اشاره کردند.

 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    11 32
    بابا اگه راست میگین هزینه ها رو دوبله پامون حساب نکنین ما آزادی نخواستیم
  • سارا US ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    60 3
    به خاطر همین کار بود که وزیر علوم را مجلس برکنار کرد...چون وزیر علوم نمیخواست دانشگاه ها امنیتی شود
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    2 7
    واقعا برای دانشگاه ازاد متاسفم .از جناب اقای ایت الله هاشمی تقاضا داریم جلوی بی قید و بند دانشگاه ازاد و بگیرن .دانشگاه ازاد خود سازمان سنجش جداگانه دارد بدون هیچ محدودیتی هر چقدر دانشجو میخواهد میگیرد .واقعا بدون هیچ ضابطه ایی بیش از چند برابر ظرفیت دانشجو جذب میکند . وزارت علوم مستقل هست . این درست نیست
  • عدالتخواه IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    آقای دکتر میرزاده بنده بعنوان عضو کوچکی از این دانشگاه هستم و از دانشگاه آزاد تاکستان این عریضه راخدمت شما بیان می نمایم آقای دکتر هر اتفاقی ناحقدر دوران مدیریت شمارخ دهد مسولید چرا این دانشگاه را رها نموده اید که یک رییس از جناح چپ انتخاب شود و تبلیغ آشکار جناح خود را بنماید پس بهتر نیست خود افراد نابود کننده گان این دانشگاه را که پشتوانه رییس فعلی هستند را متولی این دانشگاه نماییدنمایندگان اسبق تاکستان و قزوین و عمال مزدور آنهابنده هیات علمی این دانشگاهم و کمتر 8 ساعت برایم پر شده است ولی افرادی که وابسته به باند هستند مثل مدیر کارگزینی دانشگاه دارای 28 ساعت تدریس هستند بعضی دروس با گروه تعریف می شوند و بعدا تغییر نام می دهند بنام مدرس کارمند این دانشگاه که واقعا بی بی سواد هستند