روحانی درجمع رهبران جوامع اسلامی آمریکا: تجربه داعش به ما آموخت، اگر وحدت نباشد افراطیون رشد می‌کنند

رییس جمهور گفت: وظیفه سنگین علما و رهبران برجسته جوامع اسلامی تلاش برای ایجاد وحدت میان مسلمانان و تبلیغ و انتشار اسلام رحمانی بویژه در میان جوانان است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در نیویورک و در جمع شخصیت‌ها و رهبران برجسته جامعه اسلامی ایالات متحده امریکا گفت: وقوع انقلاب اسلامی در ایران سرآغاز بیداری اسلامی در کل خاورمیانه بود و عده‌ای برای مبارزه با این حرکت تلاش کردند تا چهره اسلام را مخدوش کنند.

* تلاش‌ها برای خشونت‌طلب بودن اسلام ناکام خواهد ماند

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز دشمنان با ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان و راه اندازی حرکت‌های تروریستی به نام دین و جهاد، در صدد مبارزه با اسلام سیاسی بر آمده‌اند، گفت: نمایش توحش و بربریت عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی با ادعای اسلام، توطئه‌ای است که هدف آن سرافکنده کردن اسلام در دنیای متمدن امروز است.

دکتر روحانی با رد این موضوع که دوران دین سپری و اسلام منزوی شده است، اظهار داشت: تلاش‌هایی که انجام می‌شود تا اسلام را که دین هدایت، نور و رحمت است، به عنوان دین خشونت‌طلب و دین شمشیر معرفی کند، ناکام خواهد ماند.

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز شاهدید که در مساجد، کلیساها و عبادتگاه‌هایی که در سوریه و عراق قرار دارد چه جنایت‌هایی با نام جهاد اسلامی انجام می‌دهند که هیچ تناسبی میان اعمال و رفتار آن‌ها با اسلامی که از سوی پیامبران و صالحان قرائت شد، ندارد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه خوشبختانه کم کم همه می‌فهمند که این‌ها به دروغ ادعای مسلمانی دارند، گفت: کسانی که گول خورده و جذب گروه‌های تروریستی شدند به تدریج در حال بیدار شدن هستند. البته راه طولانی برای عبور از این توطئه‌ها داریم و باید آگاه باشیم تا توطئه دیگری بر سر راه اسلام و تمدن اسلامی نگذارند.

رییس جمهوری گفت: در سال گذشته و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره خطر خشونت و افراطی‌گری سخن گفتم و خواستار بپا خاستن همه در برابر این حرکت‌های نادرست شدم که خوشبختانه مورد اجماع همه کشورها قرار گرفت.

دکتر روحانی اظهار داشت: دعوت به مبارزه علیه خشونت و افراط توسط فردی انجام شده که تربیت‌شده حوزه‌های دینی است و لباسی به تن دارد که لباس تبلیغ دین خداست.

رییس جمهوری افزود: همواره پرچم رحمت و نور بر دوش مسلمانان بوده است و نباید بگذاریم دیگران به دروغ این پرچم را بر دوش بگیرند.

دکتر روحانی با یادآوری قرارگیری هر انسانی در معرض آزمایش‌ها و امتحان‌های الهی، خیلی از مشکلات بعضاً نگران‌کننده و یأس‌آور پیش‌روی را «امتحان الهی» دانست و خاطرنشان کرد: حوادثی که امروز پیش روی ماست، هر چند زجرآور است و گاهی طبق میل ما نیست، ولی در عین حال باید به پایان آن بیاندیشیم. چه بسا اگر مخالفت‌ها و دشمنی‌ها با اسلام نبود، شاید اسلام هم این مقدار رشد پیدا نمی‌کرد.

* تجربه داعش به ما آموخت که اگر وحدت نباشد، افراطیون رشد می‌کنند

رییس جمهوری، به حوادث دردناک اخیر در غزه اشاره و تصریح کرد: در مسئله غزه، خیلی‌ها مورد امتحان قرار گرفته و برخی کشورهای منطقه نیز واقعیت خود را نشان دادند. در موضوع داعش و تروریسم نیز همچنین آموختیم که وقتی در جامعه وحدت نباشد، امکان نفوذ و رشد افراد و گروه‌های افراطی بوجود می‌آید.

دکتر روحانی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران بنای مداخله در سرنوشت هیچ کشوری را ندارد»، افزود: هر کشوری مسئول سرنوشت خود است. جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه نیز بنای مداخله ندارد، اما در حد توان و درخواست به آن‌ها کمک می‌کند.

رییس جمهوری با یادآوری اینکه ایران اولین کشور در راه کمک به مردم عراق در جریان حوادث اخیر این کشور بوده است، اظهار داشت: ایران با درخواست دولت عراق، سدی جلوی تروریست‌های داعش ایجاد کرد. اعلام می‌کنیم که اگر کشوری از ما برای مقابله با تروریسم درخواست کند، در حد توان خود علیه خشونت و تروریسم به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

دکتر روحانی در جمع اندیشمندان اسلامی در نیویورک، همچنین با تأکید بر پرهیز مسلمانان از پرداختن به جزئیات و موارد اختلافی، به مشی پیامبر گرامی اسلام در تحمل نمودن افکار اشاره کرد و گفت: اختلاف مذاهب، افکار و اندیشه‌ها همیشه وجود داشته و باید قدرت تحمل خود را بالا ببریم.

رییس جمهوری با تاکید بر اهتمام مسلمانان به تبلیغ اسلام، گفت: باید جمعیت‌ها و اجتماعاتی تشکیل دهیم و مسلمانانی را که در دانشگاه‌ها حضور دارند و متخصص هستند، به حرکت درآوریم.

* ایفای نقش‌های برجسته از سوی مسلمانان در بزرگترین مراکز علمی آمریکا مایه افتخار است

دکتر روحانی، ایفای نقش‌های برجسته از سوی مسلمانان در بزرگترین مراکز علمی آمریکا را مایه افتخار دانست و تصریح کرد: هر چند عده‌ای در حال ضربه زدن به اسلام هستند، اما عده زیادی هم هستند که به اسلام عزت می‌بخشند، بنابراین نباید ناامید باشیم.

رییس جمهوری افزود: در ایران تجربه کرده‌ایم که اگر در موردی همه مردم به پا خاستند و همصدا و متحد بودند، بر بسیاری از قدرت‌ها و گاهی نیز در برابر همه قدرت‌های بزرگ به پیروزی دست یافته‌اند.

دکتر روحانی در خاتمه گفت: اگر گروه کوچکی به نام داعش، جاذبه‌هایی کاذب ایجاد کرده و با ادعای اسلام‌گرایی، جنایت می‌کند، ملت‌ها و مسلمانان با تشکل متحد و قدرتمند می‌توانند به سادگی این تحرکات را متوقف و به امنیت و توسعه یکدیگر کمک کنند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    3 22
    مثل فتنه88