روحانی در دیدار با نخست وزیر عراق: برای کمک به توسعه و امنیت عراق از کسی اجازه نخواهیم گرفت

دکتر روحانی رییس جمهوری در دیدار با نخست وزیر عراق، ثبات و امنیت این کشور را ثبات و امنیت جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و گفت: در منطقه حساس خاورمیانه در صورتی می توانیم به تعالی و توسعه مادی برسیم که در کنار یکدیگر و متحد باشیم.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در ادامه دیدار با روسای کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شامگاه چهارشنبه به وقت نیویورک، حیدر عبادی نخست وزیر عراق را در هتل محل اقامت خود به حضور پذیرفت.

دکتر روحانی در این دیدار با تبریک به عبادی و اعضای کابینه جدید عراق، گفت: کابینه عراق در مقطع بسیار حساس فعلی، بار مسئولیت سنگینی را به دوش گرفته است. کار بزرگی که همه مسئولین عراقی در این مقطع برای وحدت و اتحاد و همبستگی انجام دادند، بسیار ارزشمند بود و همه دوستان عراق از جمله ایران را خوشحال کرد.

رییس جمهوری، ایران و عراق را دو کشور برادر، همسایه، دوست، هم فرهنگ و دارای سوابق تاریخی بسیار مهم خواند و قدم های موفق عراق در برابر گروه‌های تروریستی بویژه داعش را قابل تقدیر و شایسته تبریک دانست.

دکتر روحانی، کشته شدن عده ای بی گناه و بی خانمان شدن مردم در عراق را غیرقابل تحمل توصیف کرد و در عین حال توفیقات و پیروزی‌های اخیر عراق در مقابله با تروریست‌ها را مرحمی بر زخم دل حامیان مردم عراق دانست و گفت: ایران همان طور که از آغاز راه در کنار عراق بوده است تا پایان راه نیز در کنار ملت عراق خواهد ماند و هر مساعدت و کمکی را که دولت عراق بخواهد و ایران در توان داشته باشد، با کمال خلوص در اختیار قرار می دهد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان وظیفه شرعی و وظیفه همسایگی و برادری خود به عراق کمک کرده و کمک خواهد کرد. ما در این کمک نه از کسی اجازه گرفته‌ایم و نه اجازه خواهیم گرفت و نه اجازه خواهیم داد که کشوری بخواهد در روابط ایران و عراق دخالتی کند.

دکتر روحانی در ادامه این دیدار با بیان اینکه مردم و ارتش عراق باید مبنای اصلی برای ثبات و امنیت عراق باشند، تصریح کرد: روز اولی که موصل در اشغال داعش و تروریست‌ها قرار گرفت، مشاهده نکردیم که غربی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ گونه حساسیتی نشان دهند و احساس وظیفه قانونی و بین‌المللی کنند. معلوم است که از چه تاریخی و به خاطر چه حوادثی، آن‌ها اعلام کردند که داعش را بمباران می‌کنند.

رییس جمهوری، حرکت قدرت‌های غربی را بر اساس بازی‌های سیاسی و منافع مقطعی دانست و تصریح کرد: اعتقاد داریم آمریکا و هر کشور دیگری اگر بخواهد علیه تروریست‌ها بمبارانی انجام دهد یا در فضای کشوری که تروریست‌ها در آن حضور دارند، حاضر شود، باید با اجازه و یا درخواست دولت آن کشور باشد.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق نیز با یادآوری اینکه اولین درخواست برای دیدار با سران کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را از ایران داشته است، تأکید کرد: عراق روابط با جمهوری اسلامی ایران را بسیار متمایز می داند و روابط دو کشور متعدد و شناخته شده است.

وی تروریسم را نه تنها خطری برای موجودیت عراق بلکه خطری برای موجودیت اسلام و خطری برای همه کشورها دانست و یادآور شد: موضع ایران در تقدیم مشورت‌ها و کمک‌های ارسالی برای ملت عراق، باعث شد بتوانیم جلوی پیشروی تروریست‌ها را بگیریم.

نخست وزیر عراق اظهار داشت: درست است که تهاجم داعش برای عراق مصیبت بار بود و تلفات بسیاری بر جای گذاشت، اما نکته مثبتی هم داشت و آن اینکه جهان متوجه این خطر بزرگ شد.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =