روزنامه شهروند نوشت:

ماجرای استخدام معلمان پیش دبستانی این روزها دارد به جاهای باریک می‌رسد. بعد از حضور دو روز پیش «علی اصغر فانی»، وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس حالا و با گذشت سه روز از آغاز‌سال تحصیلی، باز هم «محمدمهدی زاهدی»، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که نامش در زمان استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم و در مخالفت با او بیشتر بر سر زبانها افتاد، باز هم مخالفتش با عملکرد وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم را آشکارتر از همیشه بیان کرده و این بار درباره موضوع معلمان پیش دبستانی.

او دیروز گفته است که در صورت جلوگیری وزیر آموزش و پرورش از اجرای قانون مربیان پیش‌دبستانی، مجلس او را به قوه‌ قضائیه معرفی خواهد کرد: «قانون اجازه داده است اگر استنکافی از اجرای یک مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت گیرد، براساس ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی، مجلس می‌تواند آن مسئول یا آن وزیر را به قوه قضائیه معرفی کند.»

زاهدی گفته است: «مجلس شورای اسلامی و به‌خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات و ریاست مجلس پیگیری جدی درباره مربیان پیش دبستانی داشته است و نامه‌ای را در تاریخ ٣١ شهریور خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی آماده کردم. در این نامه یادآور شدم که اواخر مهر ماه آخرین مهلت ٢ ساله ای است که قانون برای بکارگیری یا برگزاری آزمونی که در قانون‌سال ٩١ برای مربیان پیش دبستانی پیش‌بینی شده بود، اجازه داده است.»

او البته به «فارس» گفته که واقعاً دلمان می‌خواهد در تعامل نزدیک با دولت این قانون اجرایی شود: «مصلحت نمی‌دانیم روش‌های دیگری را دنبال کنیم چون برخی‌ها به دنبال استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند و شاید مصلحت نباشد. هرچند قانون اجازه داده است که اگر استنکافی از اجرای یک مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت گیرد براساس ماده ٢٣٦ آیین نامه داخلی مجلس می‌تواند آن مسئول و آن وزیر را به قوه قضائیه معرفی کند.»

زاهدی گفته است پالس‌هایی از حوزه معاونت برنامه‌ریزی و راهبری رئیس جمهوری درباره برگزار نشدن آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی رسیده است، اما وزارت آموزش و پرورش بارها و بارها اعلام کرده است که موافق انجام این قانون است.

منظور زاهدی از آنچه او «پالس» خوانده، سخنان دیروز «محمد باقر نوبخت»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری است. او در نشستی که با فرهنگیان کرمانشاه داشت، با اعلام این‌که در استخدام‌های آموزش و پرورش اولویت به فرزندان فرهنگیان داده می‌شود درباره وضع استخدامی معلمان پیش دبستانی به «نسیم» گفته است: «خود آموزش و پرورش هم در پی افزایش نیرو نیست و مازاد دارد ولی اگر نیاز باشد، مطابق منابع به آموزش و پرورش کمک می‌کنیم.»

نوبخت بعد از آن گفته است که وزارت آموزش و پرورش به دنبال افزایش نیرو نیست و بنابراین نیازی به کمک دولت به آن نیست که وزیر آموزش و پرورش دو ماه پیش قول داده بود آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی ۱۷ مرداد برگزار شود اما این آزمون به دلیل آنچه «اختصاص نیافتن ردیف بودجه از سوی دولت» اعلام شد، برگزار نشد.

بعد از آن است ‌هزار مربی پیش دبستانی در دو هفته گذشته به تناوب مقابل نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. تجمع کنندگان که عموما خود را از شهرهای دیگر به پایتخت رسانده‌ بودند به اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف استخدام حداقل ۳۰‌هزار مربی پیش دبستانی و استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه برای استخدام‌ این مربیان اعتراض کردند. این معلمان پیش دبستانی به خلف وعده وزارت آموزش و پرورش در لغو بخشنامه اخراج مربیان پیش دبستانی معترض‌‌اند؛ بخشنامه‌ای که بکارگیری نیروی آزاد در کلاس‌های پیش دبستانی ضمیمه دبستان‌های دولتی را ممنوع کرده و در عوض بر استفاده از نیروهای رسمی و معلمان بازنشسته تأکید کرده است. آنها در تجمع‌هایشان که چهار روز طول کشید به اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف آنان، استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه استخدامی و توهین عسگری آزاد، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس که مربیان پیش دبستانی را بی‌سواد خوانده بود معترض‌ بودند.

بعد از این اعتراض‌ها بود که هم مجلس و هم وزیر آموزش و پرورش درباره این موضوع واکنش نشان دادند. فانی در نشست خبری که به مناسبت آغاز‌سال تحصیلی جدید برگزار شد درباره آخرین وضع استخدام مربیان پیش دبستانی گفت: «هر دستگاهی بخواهد آزمون استخدامی برگزار کند، باید ردیف استخدامی داشته باشد. ما هنوز نتوانسته‌ایم از معاونت توسعه مدیریت ریاست‌جمهوری ردیف استخدامی بگیریم و تا ردیف نداشته باشیم آزمون برگزار نمی‌کنیم. اخیرا معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای را ارسال کرده و اجازه داده است تا مربیان پیش دبستانی واجد شرایط با یکدیگر تشکیل تعاونی داده و ما در صورت امکان فضای آموزشی لازم را در اختیارشان بگذاریم تا بتوانند پیش دبستانی‌های غیردولتی دایر کنند. در این صورت تعدادی از این مربیان می‌توانند کار خود را با اداره پیش دبستانی‌های غیردولتی شروع کنند.»

اما هنوز دو روز از حرف‌های او نگذشته که نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری گفته است خود آموزش و پرورش هم به دنبال استخدام این مربیان نیست. علاوه بر این اول مهر امسال وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش مجلس رفت تا پاسخگوی سوالات اعضای این کمیسیون باشد اما به گفته این اعضا او درباره وضع معلمان پیش دبستانی سکوت کرد.

«کارن خانلری»، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره این جلسه به «شهروند» می‌گوید: «در این جلسه وزیر‌‌ همان بحث‌های قبلی یعنی محدودیت‌های بودجه‌ای را برای این موضوع مطرح کرد.» او ادامه می‌دهد: «در جلسه عمومی کمیسیون این مسأله مطرح شده و ما پیگیر آن هستیم. به‌هرحال قانونی است که باید اجرا شود، ولی وزارت آموزش و پرورش با توضیحات مختلف مانند محدودیت‌های بودجه‌ای می‌گوید که نمی‌تواند آن را اجرا کند درحالی‌که بودجه این موضوع هم به صورت ماده واحده مراحل تصویبش را در مجلس گذرانده. معلمان پیش دبستانی زمانی شرکتی بودند و حق‌التدریسی شدند و بعد آموزش و پرورش نظمی به آنها داد ولی آنها هنوز در بلاتکلیفی مانده‌اند و این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است.» او می‌گوید که در صورت اجرا نشدن قانون استخدام مربیان پیش دبستانی مجلس می‌تواند وزیر را به مراجع قضایی معرفی کند.

«قاسم احمدی‌لاشکی»، عضو کمیته آموزش و پرورش این کمیسیون هم می‌گوید: «آقای فانی در جلسه اول مهر درباره همه موضوعات صحبت کرد جز استخدام مربیان پیش دبستانی. زمانی هم که یکی از نمایندگان موضوع استخدام این مربیان را به او گوشزد کرد، وزیر‌‌ همان بحث‌های قبلی یعنی محدودیت‌های بودجه‌ای را مطرح کرد. بودجه استخدام مربیان پیش دبستانی باید بودجه مستمر باشد، زیرا بحث این مربیان برای یکسال نیست که مثلا بگوییم بودجه استخدام آنان را در‌سال ۹۴ پیش‌بینی می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «استخدام حق مربیان پیش دبستانی است چرا که این مربیان سال‌ها آموزش دیده‌اند و از آن مهم‌تر، به آنان قول استخدام داده شده است. بسیاری از این مربیان چندین‌سال با حقوق ماهانه ۵۰ یا ۶۰‌هزار تومان کار کرده‌اند، به این امید که روزی در وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌شوند.»

احمدی با اشاره به نزدیک شدن به پایان مهلت دو ساله قانون «تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی» به دولت برای برگزاری آزمون استخدام این مربیان، می‌گوید: «وزارت آموزش و پرورش آزمون استخدام مربیان پیش دبستانی را تا امروز برگزار نکرده است و کمیسیون آموزش پیگیر است تا براساس ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس به وظیفه قانونی‌اش عمل کند.»

داستان معلمان پیش دبستانی برمی‌گردد به سه‌سال پیش. وقتی که مجلس مصوبه‌ای را گذراند که براساس آن دولت موظف بود براساس این قانون در بازه زمانی دو ساله ٣٥‌هزار مربی پیش دبستانی و خرید خدمات آموزشی را در کشور ساماندهی کند.

یکی از معلمان پیش دبستانی که جزو تجمع‌کنندگان در مقابل وزارت آموزش و پرورش و مجلس هم است دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «مهم‌ترین مسأله استخدام و ایجاد امنیت شغلی برای ماست. طبق مصوبه ۱۹ مهر قرار بود در طول دو سال، ما را از طریق برگزاری آزمون استخدام کنند. خردادماه امسال وزیر آموزش‌وپرورش آمد در اخبار اعلام کرد ۱۷ مرداد آزمون برگزار می‌شود و فقط منتظر منابع باشید. من و اغلب همکارانم کتاب‌های مرتبط را گرفتیم و مطالعه کردیم. بعد از یک ماه وزیر آمد در تلویزیون این مسأله را حاشا کرد. گفت ما بودجه نداریم و نمی‌توانیم این نیروها را استخدام کنیم. از همان موقع یعنی مردادماه، اعتراض‌های مربیان پیش‌دبستانی به‌خصوص از شهرستان‌ها که به‌مراتب وضع شغلی‌شان از ما بدتر است، شروع شد. مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند که مربیان پیش‌دبستانی جزو آموزش‌وپرورش نیستد، چون از مردم پول می‌گیرند. یعنی باوجود آن‌که در مدارس دولتی کار می‌کنیم خصوصی محسوبمان می‌کنند. برای همین هم پیش‌دبستانی را جدا کرده‌اند و می‌گویند ما دینی نسبت به شما نداریم. این مسأله جو بسیار بدی ایجاد کرده چون هیچ نظارتی روی ما نیست.»

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    52 1
    قانون در مورد وزیرانی که در پرونده بورس ها قانون رو رعایت نکردن چی میگه؟ حرف خاصی نمیزنه؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    92 12
    استخدام فله ای فقط باعث گرفتاری بیشتر دولت میشود .
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
      56 2
      اقای زاهدی نتیجه همان دولت اشتباه قبلی است
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
      33 4
      دقیقن با حرف شما موافقم / همینطوری نیرو میگیرن بعد اینها نه سواد دارن نه حوصله درس دادن دارن نه بلدن چطوری با دانش آموز رفتار کنند.... بعد یه اتفاقی مثل تجاوز پیش میاد همه دولت رو مقصر میدونن // استخدام باید بر اساس ضوابط و اصول و قانون باشه نه هدرمبیلی
  • صباغی A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    69 26
    چه طرح عجیبی آخه مربیان پیش دبستانی می خواهند در مدارس چه کنند؟ بجای این حرفها به فریاد معلمان شاغل برسید.
    • محمد US ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
      34 50
      در حال حاضر بهترین شرایط را بین کارمندان دولتنه کارمندان شرکت های دولتی مربوط به معلمین است. 80 درصد ساعت سال بیکارند. ضریب 1.1 در حقوقشون اعمال می شه. بیمه طلایی دارند. همه ایران مهمان سرا و خانه معلم دارند. تالار و خدمات رفاهی دارند. از رانت در مدارس و ادارات برخوردارند. و جدیدتر از همه : بچه ها شون در اولویت استخدام هستند. انگار نه انگار بقیه مردم ایران هم آدم اند. خواهشا همه کتارمندان را با یک چشم ببینید. انصاف هم چیز خوبیه.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    23 5
    حساسیت دوره ابتدایی از دانشگاه هم بالاتر است با چه عقلی باید از مربیان پیش دبستانی استفاده کرد.در حالی که باید از آموزگاران متخصص، دلسوز، پر انرژی و روانشناس در مقطع ابتدایی که سنگ بنای دانش آموزی است استفاده کرد. وای بر ما از این سیاست بازی ها
  • آموزگار IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    22 3
    با سلام لطفا به همین اقای زاهدی بگویید همین کار در استخدام نیروهای بی سواد نهضتی انجام دادید و انها را وارد آموزش وپرورش کردید که ده سال دیگر وضعیت آموزش وپرورش به فلاکت خواهد رسید زیرا ما معلمان که در کنار اینها هستیم وضعیت را به وضوح می بینیم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    16 5
    الان اموزش پرورش تو دبیرستان نیرو زیاد داره.میفرسته دبستان. استخدام کنن کلی معلم توی کشور بدون کار کردن باید حقوق بگیرن. نماینده محترم به جای منافع شخصی به فکر منافع کشور باش
  • شایان A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    23 2
    آقای زاهدی همون روش دولت سیب زمینی را ادامه می دهد
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    24 3
    چرا اونموقع که احمدی نژاد از قانون استنکاف میکرد به مراجع قضایی معرفیش نمیکردید؟
  • حسین IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    12 11
    باسلام استخدام مربیان پیش دبستانی پیشکش پس اقای زاهدی خبر ندارد که به دستور وزیر تعدادی از مدارس دولتی به بخش خصوصی واگذار شده انم در روز اول مهر ومعلمان این مدارس از محل کار خود اخراج وبرای تعیین تکلیف در اختیار ادارات قرار گرفته اند. چشم همه روشن پروژه خصوصی سازی کلید زده شده در هرکدام از شهرهای گلستان 15 مدرسه واگذار شده است لطفا پیگیری کنید
  • بی نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    9 5
    استخدام معلم فقط با تربیت معلم و کنکور بهترین راه میباشد.
  • رضا A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    7 0
    چرا همیشه بار مالی باید برای اموزش و پرورش باشد برا وزارت نفت وزارت نیرو . وزارت ارتباطات نیست هااا خجالت بکشید با این حقوق چندرغازتون
  • مهدیار A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    4 2
    در دولت قبل آموزش و پرورش تا تونست فله ای معلم پیش دبستانی و پرورشی جذب کرد ، در حالیکه همه می دونن که به علت کاهش جمعیت فضای لازم برای تدریس این معلمان وجود ندارد و آموزش و پرورش با نیروی مازاد مواجه است .... حالا به دولت روحانی بگوئید جمعش کنه
  • به مخالفان پیش دبستانی ها A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 0
    شما که میفرمایید حساسیت ابتدایی ازدانشگاه بیشتره درکشورهای پیشرفته حساسیت پیش دبستانی از ابتدایی هم بیشتره .در ضمن ماهم سواددمون از شما بیشتره هم حوصلمون معلمها موقع نیاز از ما مربیان کمک میگرفتند محض اطلاع شما بی اطلاع یان که بدون بررسی نظر میدید مدیر محترم اگه نظر بنده رو تایید نکنی مطمئن میشیم که غرضی در کاره
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 1
    با سلام. یکی از اصول تربیت ،تربیت فرند تا 7سالگی در دامن خانواده است. به نظر می رسد پیش دبستانی ها بیشتر بچه داری و للگی می کنند، تا آموزش.بهتر است آقای زاهدی فکر ی و اندیشه ای به حال معلمان مصیبت زده و ... بکند.
  • مربی فوق لیسانس به مغرضین A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    2 0
    این چه طرز صحبت کردنه میبینیم بچه هاتونو که تو دامن شما تا هفت سالگی تربیت میشن تو کلاس اول چه نخبه هایی میشن وچه عجوبه هایی تحویل معلم کلاس اول میدید