نسیم نوشت:

آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با ضعیف دانستن احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای در این دور از مذاکرات اظهار داشت: به این مذاکرات خوشبین نیستیم. برای رسیدن به توافق خوب باید هردو طرف امتیازاتی به هم بدهند. جمهوری اسلامی ایران امتیازات خوبی به طرف مقابل داده ولی اقدام عملی و عینی‌ای از طرف مقابل شاهد نبوده است. توافقی خوب است که برد- برد باشد و هردو طرف به خواسته‌هایشان برسند. تعهدات کاملی به غرب دادیم و آن را عملی کردیم و اجرای این تعهدات برای غربی‌ها روشن است ولی گام متقابل روشنی را ندیدیم.

وی با اشاره به خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای افزود: تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌داند که تعداد سانتریفیوژهای کنونی خط قرمز این مذاکرات است و نباید از دور خارج شود. این تعداد برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها و تجهیزات هسته‌ای داخل کفایت می‌کند.

آصفری توافقی خوب را دارای چند ویژگی دانست و عنوان کرد: تحریم‌ها باید به کل کنار گذاشته شود. مدت برداشتن تحریم‌ها باید کمتر از دوسال باشد. اگر غیر از این باشد این توافق غیرقابل قبول است. ما همیشه گفته‌ایم آماده شفاف‌سازی به دنیا هستیم و آماده‌ایم هرگونه تضمینی غربی‌ها بخواهند به آنها بدهیم چون از خود مطمئنیم که دنبال بمب هسته‌ای و فعالیت غیر قانونی نیستیم.

وی تاکید کرد: تعهدات ما به دنیا فراتر از NPT بوده است ولی درخواست‌های غیر قانونی آن‌ها را نمی‌پذیریم. اماکن نظامی ما جزو اسرار مملکتی هستند. در سفر اخیر آمانو به ایران، سایت پارچین برای اعتمادسازی بیشتر به او نشان داده شد تا مطمئن شوند ما چیز مخفی نداریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس موانع رسیدن به توافق جامع هسته‌ای را زیاده‌خواهی غربی‌ها عنوان کرد و افزود: از طرف ما مانع جدی‌ای برای رسیدن به توافق وجود ندارد. ما آماده رسیدن به این توافقیم ولی خوشبین نیستیم که آن‌ها توافق را بخواهند. آن‌ها بحث هسته‌ای را به عنوان اهرمی برای فشار به ما استفاده می‌کنند و مطمئن باشید بعد از بحث هسته‌ای آن‌ها به دنبال حقوق بشر و بحث تسلیحات نظامی ما می‌روند. مذاکرات تحت فشار سنگین لابی صهیونیستی است و تا زمانی که سایه اسرائیلی‌ها بر مذاکرات سنگینی می‌کند این مذاکرات به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

این نماینده مجلس با اشاره به سفر روحانی به نیویورک افزود: حضور روحانی در سازمان ملل یک فرصت برای کشور است که مواضع و استراتژی نظام را درباره تروریسم، صهیونیست‌ها، ایران هراسی و بحث هسته‌ای به روسای جمهور دیگر کشورها بیان کند. رئیس‌جمهور ما باید بان‌کی‌مون را استیضاح کند که چرا با وجود این همه مشکلات و جنگ‌افروزی آمریکا و اسرائیل در دنیا، وی موضع‌گیری شفاف نمی‌کند. سازمان ملل نباید نهادی برای آمریکا و لابی صهیونیستی باشد و باید جایگاه بی‌طرفی خود را حفظ کند.

آصفری با اشاره به احتمال مذاکره مستقیم رئیس‌جمهور ایران و آمریکا اظهار داشت: ما تغییری در رویکرد آمریکایی‌ها در یک سال گذشته ندیدیم که بخواهیم سطح مذاکرات را بالاتر ببریم. مذاکرات محدود سال پیش نتیجه‌ای جز افزایش تحریم‌ها و گستاخ‌تر شدن آن‌ها نداشته است. اقداماتی چون نپذیرفتن نماینده دائم ایران در سازمان ملل و برنداشتن تحریم‌ها از دیگر نمونه‌های اقدامات خلاف قانون آن‌هاست.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =