ایسنا نوشت:

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصریح کرد که انتخاب مستقیم شهرداران باید همراه با افزایش اختیارات شوراها باشد.

مصطفی کواکبیان از نشست اکثریت اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در محل حزب مردم‌سالاری خبر داد و گفت: در این نشست مشترک طرفین دیدگاه‌های خود را در مورد سه موضوع علت تغییر در ترکیب هیات رییسه شورای چهارم تهران در دومین سال فعالیت و همچنین موضوع لایحه دولت یازدهم برای انتخاب مستقیم شهرداران از سوی مردم و نیز نحوه تداوم هماهنگی و همکاری‌های پاینده ارائه دادند.

کواکبیان افزود: آسیب‌شناسی موضوع مربوط به هیات رییسه شورای شهر تهران علاوه بر لابی‌های گسترده رقبا به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر گردید به تشکلی که نامزد آن تشکل در جریان رای‌گیری با رای سفید خود وضعیت ترکیب هیات رییسه را متحول کرد تذکر لازم داده شود و همچنین مقرر شد هر دو ماه یک بار برای هماهنگی و انسجام بیشتر نشست مشترک اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به لایحه دولت یازدهم برای انتخاب مستقیم شهرداران اظهار کرد: در این جلسه جمع‌بندی این موضوع به گونه‌ای شد که

اولا در این لایحه انتخابات شهرداران صرفا در کلان‌شهرها و شهرهای بالای یک صد هزار نفر جمعیت صورت گیرد،

ثانیا حتما حق عزل شهرداران با شوراها باشد،

ثالثا انتخاب معاونان شهردار و شهرداران مناطق پس از معرفی آنان از سوی شهردار منتخب مردم حتما بر عهده شوراها باشد،

رابعا برای نظارت هر چه بیشتر شوراها بر عملکرد شهرداران انتخاب حسابرسان نیز بر عهده شوراها گذاشته شود.

خامسا حیطه اختیارات شوراها به گونه‌ای باشد که حتما موجبات افزایش قدرت شوراها و گسترش اختیارات آن‌ها را در پی داشته باشد، به گونه‌ای که واقعا شوراهای شهرداری در وضعیت کنونی به شوراهای شهر در وضعیت مطلوب‌ متحول شود و همچون برخی از کشورهای پیشرفته شوراها بتوانند در خصوص نیروی انتظامی و یا همان پلیس شهر و مدارس آموزش و پرورش و بیمارستان‌ها و بهداشت و درمان نیز دارای اختیاراتی باشند.

به هر حال دولت باید توجه کند که انتخاب مستقیم شهرداران در صورتی که همراه با افزایش اختیارات شوراها باشد معنا دارد و به نفع مردم تمام خواهد شد.

کواکبیان در پایان گفت: در این جلسه اعضای شورای هماهنگی خواستار انسجام فراکسیون اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و گزارش عملکرد این فراکسیون به مردم و شورای هماهنگی شدند.

همچنین مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری در حاشیه مراسم ختم حجت‌الاسلام و المسلمین محسن دعاگو در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد عضویت حزب اعتماد ملی در شورای هماهنگی اصلاحات اظهار کرد: زمانی که آقای کروبی حضور داشتند، حزب اعتماد ملی جزء شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود، اما پس از ایشان دیگر فردی در جلسات جبهه اصلاحات حضور نیافت. هیچ منعی نیز در حال حاضر برای حضور حزب اعتماد ملی در جلسات شورای هماهنگی اصلاحات وجود ندارد.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ادامه با اشاره به جلسات این شورا در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدامی که تاکنون در این رابطه انجام گرفته است، این است که کارگروه انتخاباتی که زیر مجموعه کمیته سیاسی بود به کمیته مستقل انتخابات تبدیل شد.

در این کمیته همه دبیران کل عضو شورای هماهنگی حضور دارند و آیین نامه‌های آن نیز در حال تنظیم است، تا این کمیته به گونه‌ای تشکیل شود تا تشکل‌ها و افراد غیرعضو نیز بتوانند در آن حضور پیدا کنند.

وی با بیان این که تاکنون صحبت خاصی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره‌ی مجلس خبرگان مطرح نشده است، به جلسات مشورتی سید محمد خاتمی اشاره کرد و گفت: من در این جلسات کمتر از گذشته شرکت می‌کنم.

به گزارش ایسنا، کواکبیان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی ادعای یکی از سیاستمداران مبنی بر این که چنانچه مذاکرات به بن بست برسد اصلاح‌طلبان همچون سال ۸۴ دیگر رای نمی‌آورند اظهار کرد: من این اظهارات را نشنیده‌ام، اما باید بگویم که مسائل مربوط به دولت یازدهم را نباید به اصلاح طلبان گره بزنیم چرا که دولت خود را اصلاح طلب نمی‌داند.

دبیر کل حزب مردم سالاری همچنین با اشاره به انتظارات مردم از رئیس جمهور در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: امیدواریم که آقای روحانی بتواند هر چه بیشتر در جهت حفظ منافع ملی و مصالح کشور دستاوردهای مثبتی برای ایران به همراه خود بیاورد.

وی با اشاره به جلسات گوناگون رئیس جمهور و تیم ایرانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: به نظر من حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند برای مذاکرات نهایی مربوط به توافق هسته‌یی بسیار تاثیرگذار باشد.

وی در پایان با تاکید بر این که دولت‌های بعدی باید متوجه شوند که عدم توافق با ایران به ضرر آن‌هاست، گفت: منفعت طرفین بر این است که توافق‌نامه‌ نهایی شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمناني A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    5 1
    كواكبيان مچكريم