نسیم آنلاین نوشت:

رضایی گفت: وزارت امورخارجه با استفاده از گنجینه دیپلماتیک دفاع مقدس از تحریم‌ها عبور کند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دو بال "تعامل و جهاد" است.

محسن رضایی امروز در همایش "ایستادگی دیروز، عزت امروز و تعالی فردا" وزارت امور خارجه، با اشاره به شرایط بین‌المللی در زمان وقوع جنگ ایران و عراق، گفت: در جنگ ایران و عراق، برخلاف سایر جنگ‌های قرن بیستم، برای اولین بار هر دو قطب جهان در کنار یک‌دیگر قرار گرفتند و به تعبیر امام (ره) دست آمریکا از آستین شوری بیرون آمد.
او علت ناکامی بنی‌صدر در حل مشکلات عرصه نظامی و سیاست خارجی را، نگاه او به کمک‌های خارج از کشور عنوان کرد و گفت: با تغییر نگاه در دوران ده ماهه ریاست‌جمهوری رهبر انقلاب، بیش از نود درصد از بخش‌های تصرف شده را آزاد کردیم و همین شد که کسینجر تاکید کرد این جنگ نباید برنده‌ای داشته باشد، زیرا می‌دانستند اگر ایران در عراق پیشروی داشته باشد، می‌تواند امپراطوری خود را در خاورمیانه ایجاد کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قطعنامه 598 که پس از پیشروی ایران در خاک عراق و فتح فاو و شلمچه به تصویب رسید، گفت: گرچه در هشت بند این قطعنامه مواردی به نفع ایران بود اما ابهاماتی در آن وجود داشت؛ طرف غربی در آن زمان به دنبال این بود که امتیازاتی را بدهد ولی از سوی دیگر چماق خود را بلند کرده بود و در حالی که قطعنامه به امضا طرفین رسید، به هواپیمای غیرنظامی ایران در خلیج فارس حمله کرد.
او دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر دو بال تعامل و جهاد عنوان کرد و گفت: از همان زمان جنگ، برخی می‌گفتند اگر میخواهید مذاکره کنید باید حمایت از فلسطین، اهداف انقلابی، و روحیه جهادی را متوقف کنید و برخی دیگر نیز مخالف مذاکره به هر نحوی بودند چنان که امروز اقای ظریف را از مذاکره نهی میکنند؛ این افراد نمی‌دانند که امام و رهبری معتقدند با یک بال باید تعامل کرد و با بال دیگر جهاد.
محسن رضایی در خصوص برخی اظهار نظرها درباره اینکه چرا بعد از پیروزی خرمشهر صلح نکردید، گفت: اصلا صلحی در کار نبود و هرچند قبل و بعد از خرمشهر هیأت‌های مذاکره کننده از اتحادیه عرب گرفته تا هیأت‌های آفریقایی و اروپائی به ایران می‌آمدند و با عزت با آنها برخورد می‌شد اما هیچگاه شرایط ما که منطبق بر منطق بین‌المللی بود، نظیر تعیین خسارت و یا تنبیه متجاوز، مورد قبول واقع نمی‌شد.
او با تاکید بر این که همیشه تعامل و مبارزه رمز موفقیت ما بوده است، ادامه داد: ما در زمان جنگ هم پیشروی‌های خود را داشتیم و هم مذاکره می‌کردیم و این شرایط به نفع ما بود. امروز نیز جمهوری اسلامی در حال مذاکره است و دنیا نیز به جدیت ایران در مذاکرات که مورد حمایت رهبری است، به خوبی آگاهی دارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ناراحتی غرب از سیاست مردم‌سالاری ایران گفت: غربی‌ها به دنبال این بودند که یا این سیاست را نابود کنند و یا مخدوش نمایند؛ آنها در 10 سال اول انقلاب تمام سعی خود برای ساکت کردن این صدا انجام دادند و از جنگ، ترور و انحراف در این مسیر استفاده کردند و اکنون که در این مسیر موفق نشده‌اند سعی دارند با القاعده و داعش و انحرافاتی که ایجاد می‌کنند چهره اسلام را تخریب کنند تا نشان دهند دین و سیاست نمی‌تواند با هم وجود داشته باشد.
او در تشریح هدف غربی‌ها از ایجاد داعش و گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه گفت: خیانتی که تکفیر‌ی‌ها به اسلام می‌کنند، بی‌سابقه است و تمام زحمتی که کشیده شده تا چهره انسان‌دوستانه‌ای از اسلام ارائه شود، توسط این گروه در حال تخریب است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد که دستگاه دیپلماسی از سرمایه عظیم ایجاد شده در جنگ در عرصه‌های داخلی و خارجی استفاده کند و گفت: امیدواریم دوستان ما در وزارت امور خارجه با گنجینه دیپلماتیک دفاع مقدس، بتوانند از تحریم‌ها عبور کنند.
محسن رضایی در جمع خبرنگاران در خصوص ائتلاف ضدداعش ایجاد شده در عرصه بین‌الملل با بیان اینکه ما به این حرکت مشکوکیم گفت: غربی‌ها بعد از اینکه نتوانستند طی سال‌های گذشته با دخالت‌های خود در سوریه به نتیجه برسند اکنون این راه جدید را در پیش گرفته‌اند و ما کاملا مشکوکیم که آنها بخواهند داعش را از بین ببرند.
وی پیش‌بینی کرد با ورود آمریکا به موضوع داعش بحران عمیق‌تر خواهد شد و افزود: اکنون بحرانی که در منطقه وجود دارد فراتر از داعش و النصره و دیگر گروه‌هاست و اکنون غربی‌ها در منطقه غده سرطانی را ایجاد کرده‌اند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =