ایسنا نوشت:

رئیس جمهوری عراق ضمن تاکید بر اهمیت نقش ایران در جنگ علیه داعش گفت: ما به تمامی کشورها از جمله عربستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و ایران نیازمندیم.
فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة بر اهمیت نقش ایران در جنگ علیه گروه "دولت اسلامی" (داعش) تاکید کرد و گفت: به رغم وجود اختلافات نظر میان ایران و عربستان اما تلاش برای حمله به داعش با تمامی ابزارهای داخلی عراق و منطقه‌ای بدون ایران شکاف بزرگی را در این زمینه برجای خواهد گذاشت.

وی افزود: در حال حاضر اختلافات اساسی میان ایران و آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای وجود دارد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا به ما گفت که آن‌ها خواهان ضربه زدن به ایران نیستند و تنها در مساله هسته‌ای با ایران اختلاف دارند و اگر این پرونده حل شود بسیاری از مسائل منطقه نیز حل خواهد شد.

معصوم خاطرنشان کرد: ما در داخل مرزهای عراق دست به اقدامات می‌زنیم و به تمامی کشورها از جمله عربستان، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و ایران نیاز داریم.

معصوم در خصوص روابط تاریخی میان ایران و عراق گفت: یک نکته اصلی در این مساله وجود دارد و آن این است که اهل تشیع زمانی که در عراق احساس می‌کنند به حاشیه رانده می‌شوند و هیچ کشوری را در منطقه نمی‌یابند که به مسائل آن‌ها توجه کند با ایران ارتباط برقرار می‌کنند. شیعیان در عراق تنها از ایران حمایت دریافت می‌کردند.

وی تاکید کرد: عراق از هیچ کشور عربی نخواست که در حملات هوایی علیه داعش با بغداد همکاری کند.

معصوم گفت: ترکیه پس از آزادی شهروندانش که در بازداشت داعش در موصل بودند، دستش باز است و می تواند نقشی در حمله به داعش داشته باشد. ما باید با داعش بجنگیم چرا که خطر این گروه نه تنها متوجه عراق بلکه متوجه تمامی منطقه است. اگر داعش را رها کنیم تا در سوریه کنترل مناطق را در دست بگیرد ما در واقع هیچ اقدامی انجام نداده ایم.

وی در خصوص سناریویی که برای مقابله با داعش وجود دارد، گفت: باید این اقدام از طریق طرح‌هایی نظامی و پس از آن تضعیف داعش از طریق فکری و نزدیک کردن دیدگاه‌های مردم صورت بگیرد. نقشه راه برای این مسأله پیش از هر چیز وحدت موضع و اتخاذ اقدامات عملی است. اقدام دوم اعلام عفو عمومی و پس از آن نزدیک کردن دیدگاه‌ها و حل اختلافات میان گروه‌های سیاسی و برخی عشایر است.

وی در خصوص درخواست سنی‌ها برای تضمین‌هایی جهت مقابله با داعش گفت: آن‌ها روش درستی در پیش نگرفته‌اند. جنگ با داعش قبل از هر چیز دیگر اولویت ماست.

فواد معصوم تأکید کرد: مشارکت اهل تسنن در دولت کنونی اقدامی صوری نیست بلکه آن‌ها شرکای ما هستند. عدم رسیدن به توافق در خصوص منصب وزیر دفاع و کشور به خاطر عدم وجود فراکسیون‌های حزبی مهم و رقابت فراکسیون‌ها با هم بود.

معصوم در خصوص مشارکت کردها در دولت گفت: گفتگوهایی در خصوص افزایش تعداد کرسی‌های وزارتی در چارچوب تلاش برای بازگشت وزرای کرد به دولت وجود دارد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =