نشست خبری انجمن هنرمندان تئاتر آزاد برگزار شد. نشستی که در آن مجید جعفری مدیرعامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد گفت بیش از ۴۰ سالن به بضاعت تئاتر افزوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید جعفری، مدیرعامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد در نشستی که با حضور غنچی، مسئول روابط عمومی این انجمن و نمایندگان رسانه‌ های جمعی و تنی چند از دست اندرکاران تئاتر آزاد، در صحنه تماشاخانه تهران برگزار شد، اشاره به نقش و جایگاه شایسته ای که اهالی رسانه و منتقدان در بین مردم و مسئولان دارند، تاکید کرد: «امروز احساس نیاز کردیم که باید با اهالی رسانه مشکلات خود را طرح کنیم تا به یک راهکار برسیم. »

این کارگردان تئاتر افزود: «با بررسی شرایط متوجه شدم که تئاتر دولتی بقای چندانی ندارد. تئاتر در بخش دولتی امکان جدی شدن پیدا نمی‌کند زیرا دولت امکان سرویس‌دهی کافی ندارد و روش‌های نامطلوبی را به دلیل بضاعت اندک امکانات خود، برای اداره تئاتر انتخاب می‌کند.»

او ادامه داد: «بقای تئاتر در گروهی عمل کردن است و ما اهالی هنر یاد گرفته ایم که هر روز باید کار کنیم و  روی صحنه باشیم و این روند حتی یک روز نباید عقب بیافتد .»

وی با اشاره به این که کمبود امکانات باعث شده این شرایط برای بسیاری از تئاتری ها فراهم نباشد، و برای همین هم تاکید انجمن تئاتر آزاد بر خصوصی سازی تئاتر در بخش تولید است، گفت: «اگر هنرمند تئاتر از اجرا عقب بیفتد، اقتضائات زمانه برای او توقف نخواهد کرد؛ حال اگر قرار باشد یک کارگردان چندماه یا چند سال یک‌بار کار کند به همان میزان از مخاطب خود عقب خواهد بود.»

 جعفری ادامه داد: «فکر کردم تئاتر باید بخش خصوصی داشته باشد و تنها بخشی که به واقع می تواند تئاتر خصوصی باشد تئاتر آزاد است؛ چون گروه های این نوع تئاتر مدام کار می‌کنند و آثارشان را به  روی صحنه می‌برند و پیوسته ممارست دارند و دیگر این که این گروههای تئاتری مستقیم با خود مردم اتصال دارند و به لحاظ اقتصادی کاملا به تولیدات خود متکی هستند.»

مدیرعامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد پس از برشمردن تلاش های این انجمن برای احیای سالن‌های از کار افتاده سینمایی و تفاهم برای اجرای تئاتر، همزمان با اکران فیلم، اظهار کرد: «در گذشته دور به دلیل مشکلات مالی، تئاتر خصوصی به دنبال کیفیت محتوایی نبود اما ما در انجمن، شوراهایی مثل شورای نویسندگان، کارگردانان و شورای انضباطی را تشکیل دادیم تا  با حرکتی درست، به سمت تئاتر ملی حرکت کنیم ؛ به خصوص که افرادی در این انجمن فعالیت می‌کنند که از روش‌های بومی نمایشی برای تأثیرگذاری بر مخاطب استفاده می‌کنند و این روند می‌‌تواند سمت و سوی تئاتر ملی پیدا کند.»

وی با تاکید بر این که انجمن تئاتر آزاد از بخش دولتی کمک مالی نمی‌خواهد، تصریح کرد: «تنها خواسته ما از دولت این است که در زمینه اقتدار انجمن از ما حمایت کند. یعنی دولت اجازه دهد که ما مسیر مربوط به تئاتر آزاد را طی کنیم و مدیریت در این بخش در اختیار خود ما باشد. مکانیزم پیشنهادی ما به بدنه دولتی که طی آن در گذشته مورد حمایت چند مدیر معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی قرار گرفت، اما با تغییر مدیریت ها دچار وقفه شده، این بود که گروه‌ها برای اجرا از سوی انجمن به بدنه دولتی معرفی شوند چون ما در انجمن با دقت و  کارشناسی دقیق و ضوابط حرفه ای  تعریف شده تشخیص می‌دهیم که کدام گروه یا نمایش کیفیت لازم را دارند.»

کارگردان نمایش هایی همچون آرتور و اوویی مکبث، تله موش و .... ادامه داد: «به تحقیق دریافته ایم و درخواست می کنیم که دولت اجازه دهد محیط خود را مدیریت کنیم چون شرایط نباید به گونه‌ای باشد که با حضور افرادی متفرقه ارزش مشاغل دیگر در تئاتر آزاد و اجرای اثری با مشکلات نظارتی، مشکلی متوجه هنرمندان تئاتر آزاد شود. بدنه دولتی مدیریت را به انجمن بسپارد، اما تاکید می کنیم که نظارت خود را بر تولیدات انجمن تئاتر آزاد داشته باشد.

جعفری با اشاره به فعال کردن 40 سالن برای اجرای تئاتر و مدیریت این فضاها برای پاسخگویی به نیاز مردم در مناطق مختلف، ادامه داد: «گروه‌ها برای اجرا به ما مراجعه می‌کردند و کار باید مورد تأیید ما قرار می‌گرفت تا اینکه مدیریت هنری اعلام کرد دلیلی ندارد که از صنف برای تأیید اجرای اثری نمایشی نظر بخواهد. این روند باعث شد تا فردی که موبایل فروش است، برای تولید و اجرای نمایش تأییدیه بگیرد. »
مدیرعامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد با اشاره به این که گروه های عضو این تشکل صنفی در سال‌های گذشته گردش مالی خوبی داشته اند، تصریح کرد: «البته طی دو سال اخیر به دلیل اینکه مدیریت از دست ما خارج شد، با بحران مواجه شدیم. چون متأسفانه کار به دست کسانی افتاد که درک مناسبی از تئاتر نداشته اند و ما را هم با مشکل مواجه کردند.»

رییس سابق تئاتر شهر با اشاره به ورود افراد غیر تئاتری از مشاغل دیگر به عرصه تولید و اجرا در بخش تئاتر آزاد با مجوز مدیران و مسئولان هنری، تأکید کرد: «دولت مدیریت در تئاتر آزاد را به ما بسپارد و نقش نظارتی خود را داشته باشد.»

مدیرعامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد با بیان اینکه مکانیزم بررسی متون نمایشی تئاتر آزاد از مجرای این انجمن عبور می کند، ادامه داد: «معتقدیم مدیریت و ارزشیابی تئاتر آزاد باید برعهده انجمن باشد، نظارت را دولت انجام دهد. چرا که تجربه 15 ساله انجمن هنرمندان تئاتر آزاد  ثابت می کند که باید گروه های نمایشی آزاد اجتماع صنفی مشخص داشته باشند. و بر بهبود این روند تایرگذار باشد؛ آن چنان که سایر مشاغل نیز دارای صنف هستند و با وجود نظارت دستگاه های دولتی، روند صدور پروانه کسب یا مجوز فعالیت را، پس از احراز صلاحیت متقاضیان، انجام می دهند؛ پس خواسته ما مسبوق به سابقه و کاملا به حق و قانونی است.»

جعفری درباره روند تعامل این انجمن با مسئولان جدید اداره کل هنرهای نمایشی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای تبیین درخواست های این انجمن، گفت: «اواخر سال گذشته و قبل از انتخاب مدیرکل جدید هنرهای نمایشی، با آقای مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد جلسه‌ای داشتیم و خوشبختانه این امکان فراهم شد تا خواسته هایی که ذکر کردم توضیح بدهیم و این موارد توسط معاون هنری تأیید شد. در ادامه این روند با حضور آقای طاهری در اداره‌ کل هنرهای نمایشی جلسه‌ای برگزار کردیم و او نیز صحبت‌های ما را قبول کرد و قرار شد در جلسه‌ای دیگر تفاهم نامه‌ای بین انجمن و اداره‌ کل هنرهای نمایشی منعقد شود، اما چندماه گذشت و جلسه‌ای برگزار نشد و در نهایت با آقای دادویی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی جلسه‌ای داشتیم، اما او ما را به دوست دیگری معرفی کرد که مدیر کارگروه تئاتر آزاد شورا بود. این دوست برای آشنایی با انجمن ما به تدریج مجوزهای قانونی و صورتجلسات انتخاب هیات مدیره و ..... را از ما خواست  و در اختیارشان گذاشتیم، اما این روند هشت ماه طول کشید و باعث شد زمان تصدی هیات مدیره پایان یابد و کار دوباره به وقفه برخود کند. البته قرار است مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای برگزار کنیم و طی آن موضوع ابقای یک ساله هیأت مدیره فعلی را به رأی بگذاریم تا این هیأت مدیره فعالیت‌ها را ادامه دهد و وضعیت نحوه تعامل مسئولان ارشاد و انجمن روشن بشود.»

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =