ولایتی: پیشنهاد هسته‌ای جدید آمریکایی‌ها با خواسته ایران "کاملا متفاوت" است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: حرفی که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده است، حرف تازه‌ای نیست و مواضع جمهوری اسلامی کاملا با آن متفاوت است.

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با قائم‌مقام وزیر خارجه کویت در جمع خبرنگاران در خصوص ارزیابی خود از ظرفیت جنبش عدم تعهد در مبارزه با گروهک تروریستی داعش اظهار داشت: جنبش عدم تعهد بدون تردید با توجه به تعداد حدود 120 کشوری که عضو آن هستند و در حال حاضر ایران ریاست دوره‌ای آن را برعهده دارد و همچنین مشورت بین کشورهای عضو عدم تعهد، ممکن است جلسه فوق‌العاده‌ای را برای مقابل با افراطی‌گری و و مقابله با گروهک‌هایی که در زندگی مردم بی‌گناه کشورهای اسلامی و جهان سوم اختلال ایجاد کرده‌اند و مورد تعرض گروهک‌های تروریستی قرار می‌گیرند، تشکیل دهد.
وی ادامه داد: گفت‌وگو و تبادل نظر بین کشورهای عضو عدم تعهد که دوسوم کشورهای عضو سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند، می‌تواند در جهت مقابله با افراطی‌گری موثر باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایران و کویت که هر دو از اعضای موثر جنبش عدم تعهد هستند، می‌توانند گفت‌وگوهایی را در زمینه مقابله با گروهک‌های تروریستی مانند داعش انجام دهند.
ولایتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و درخواست ملاقات با وی می‌تواند فصل جدیدی در روابط ایران با سایر کشورها باشد، گفت: با توجه به موقعیت زمانی کنونی که حساس و مهم است، فرصتی برای کشورها به وجود آمده به مناسبت تشکیل اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کنند و علاوه بر اینکه دیدگاه‌های جهانی خود را برای روسا و نمایندگان سایر کشورها بیان می‌کنند، فرصتی است تا ملاقات‌های دوجانبه با روسای کشورها داشته باشند.
وی تاکید کرد: امیدواریم آقای روحانی دست پر از سفر نیویورک بازگردند و آنچه که به دست می‌آورند در راستای مطالبات مقام معظم رهبری باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که در برخی منابع گفته شده که ایران باید 1500 سانتریفیوژ خود را فعال و مابقی را غیرفعال کند، گفت: ما هم مانند شما این اخبار را شنیده‌ایم، ولی مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضعی است که بارها توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است و این مواضع جز این است که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند.
ولایتی افزود: مواضع ایران این است که بتواند از انرژی هسته‌ای به صورت صلح‌آمیز و در جهت مقاصد صنعتی استفاده کند و بتواند از این نیروی بسیار مهم که کمترین آلودگی را در محیط ایجاد می‌کند، تولید انرژی کرده استفاده کند.
وی ادامه داد: این حق همه کشورهایی است که معاهده ان‌پی‌تی را امضا کرده‌اند و حرفی که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده است، حرف تازه‌ای نیست و مواضع جمهوری اسلامی کاملا با آن متفاوت است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران به هیچ‌وجه زیر بار این تحمیل‌هایی که خارج از قواعد بین‌المللی است و از سوی آمریکایی‌ها می‌خواهد به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شود، نخواهیم رفت.
ولایتی در پاسخ به این پرسش که از آقای روحانی در سفر به نیویورک چه انتظاری دارید، گفت: بدون تردید آقای روحانی مانند سفر قبلی که به نیویورک داشت، مواضع ملت ایران را مطرح می‌کند؛ امیدواریم وی سفر پرباری داشته باشد و از این سفر با دست پر برگردد.
وی در پایان گفت: رئیس‌جمهور مانند سفر قبل از مصالح جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهد کرد و امیدواریم این سفر پربرکت باشد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    50 0
    واقعا تيم دكتر ظريف كار سختي در پيش داره، بابا بذارين كارشونو انجام بدن
  • شفيعي IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    7 10
    آقاي دكتر ولايتي، آيا به ياد داريد كه در روزهاي پرشور انتخابات رياست جمهوري و در طول مناظره انتخاباتي، شما از طولاني شدن مذاكرات هسته اي انتقاد مي كرديد؟ حالا بفرماييد كه وقتي طرف غربي بهانه جويي كرده و به اصطلاح "گربه دواني" ميكند تكليف هيئت مذاكره كننده ايراني چيست؟ اگر شما بجاي آنها بوديد در برابر شيطنت آنها چه ميكرديد تا به قول خودتان مذاكرات را كوتاه و ختم به خير كنيد؟