ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ام اس ان بی سی درباره حضور "بیش از 50 کشور" در ائتلاف ضد داعش و توقف نسبی کمک‌های مالی به این گروه تروریستی، انجام عملیات نظامی در عراق و سوریه علیه داعش و پاره‌ای از مسائل دیگر سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان مصاحبه‌ای با این شبکه خبری گفت: بیش از 50 کشور در ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه فعال هستند. کشورهای حوزه خلیج فارس شامل عربستان، قطر، امارات، اردن، بحرین، عمان و کویت به ائتلاف ضد داعش پیوسته‌اند و از اقدامات ائتلاف برای مقابله با این گروه تروریستی حمایت می‌کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش‌هایی درباره اینکه بزرگترین حامیان مالی داعش، از قطر هستند، گفت: اما شواهدی درباره حمایت و پشتیبانی قطر از داعش وجود ندارد. افراد از کشورهای مختلف به ارسال کمک مالی به داعش می پردازند و قصد دارند تا با حمایت از این تروریست‌ها از دست بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خلاص شوند. در تئوری بسیاری معتقدند که جنگ اول خلاصی از دست اسد است و جنگ دوم خلاص شدن ما از دست داعشی‌ها است. برخی از این حامیان افرادی از چند کشور منطقه هستند. البته برخی دیگر از کشورها حمایت‌های خود را از داعش کم و یا متوقف کرده و تنها اشخاصی همچنان به تامین مالی این گروه تروریستی می‌پردازند. داعش به یک بانک بزرگ در موصل عراق دستبرد زده و به ذخایر نفت دسترسی دارد که خود یک مساله حائز اهمیت است. بنابراین اگر حمایتهای مالی کشورها از این گروه قطع شود داعش با مشکل مالی مواجه نخواهد بود. داعش قادر است نفت را بفروشد البته نه از طریق سوریه، لبنان یا ترکیه بلکه از کانال‌ها و مسیرهای مختلف.

جان کری درباره مسلح کردن "ارتش آزاد سوریه" گفت: ما چندین سال است که با این نیروها کار می‌کنیم. مساله مسلح کردن این نیروها در واشنگتن به بحث گذاشته شده است. ما مدت‌هاست که این مساله را بررسی می‌کنیم، این مساله در عراق آغاز شده و به سمت افغانستان گسترش یافته، ما به صورت دیپلماتیک چندین ماه روی این مساله تمرکز کرده‌ایم. درباره داعش در عراق و سوریه و داشتن مرز مشترک این دو کشور با ترکیه، باید بگویم که ترکیه متحد آمریکا است و یکی از اعضای ناتو. من اخیرا در ترکیه بودم و با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه دیدار کردم. این دو موافقت کردند تا به صورت فعالانه در مواجهه با بحران داعش کمک کنند. هم اکنون زمان عمل فرا رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعزام نیروهای زمینی آمریکا به منطقه برای مقابله با داعش گفت: نیروهای آمریکایی وارد عملیات نظامی نمی‌شوند. حال بگذارید پاسخ سوال شما را با سوال بدهم. در خاورمیانه با تجربیاتی که از جنگ عراق و سپس افغانستان به دست آورده‌ایم اگر ضرورت داشته باشد تا نیروهای زمینی ارتش وارد صحنه شوند بهتر است این سربازان از آمریکا باشند یا از منطقه؟ به عقیده من این یک پاسخ بدیهی دارد. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا کار درستی انجام داده که گفته نیروهای این کشور وارد جنگ دیگری نمی‌شوند چرا که این جنگ برای منطقه است. تمام کشورهای منطقه به شدت از جانب داعش تهدید می‌شوند و ایران، لبنان و سایر کشورها از جمله همین کشورها هستند و این مساله کاملا درست است که این کشورها از خود دفاع کنند. من نمی‌خواهم بگویم که کدام کشورها می‌خواهند به اعزام نیروی زمینی دست بزنند. عربستان علنا اعلام کرده که می‌تواند به نیروهای ارتش آزاد سوریه آموزش دهد.

کری درباره "نقش کلیدی ترکیه در منطقه" و مقابله با داعش نیز گفت: بگذارید شفاف سخن بگویم ترکیه با مساله 49 گروگان خود در دست داعش مواجه بود و در نشست جده، عربستان،‌ در نشست پاریس فرانسه حضور داشت. من با مقام‌های ارشد ترکیه سخن گفتم و آن‌ها به این مساله اشاره کردند که ترکیه از جانب داعش تهدید شده است. اما درباره تهدیدی که این گروه تروریستی برای آمریکا دارد مساله به نحو دیگری مطرح می‌شود. داعش، خطرناک‌ترین گروه برای مردم آمریکا و دولت واشنگتن محسوب می‌شود چرا که یک فلسفه رادیکالی و رویکرد فرقه‌گرایی دارد. این یک فرقه‌خوانده شیطانی است. آن‌ها ایزدی‌ها، مسیحیان و شیعیان را می‌کشند، داعش هر کس را که با آنها نباشد از بین می‌برد و راه و روش زندگی خودش را تنها قبول دارد. اما تفاوت عمده داعش با القاعده تصرف و فتح قلمروی گسترده‌ای است. آن‌ها دارایی‌هایی را دارند که القاعده هرگز نداشته است. آن‌ها منابع مالی عظیمی دارند که القاعده هرگز به چشم ندیده بود. آن‌ها به سازمانی بدل شده‌اند که بر قلمروی گسترده‌ای تسلط دارد و تهدیدی برای کل منطقه محسوب می‌شوند. احتمال دارد که بغداد، اربیل و حوزه‌های نفت خیز را از دست بدهیم و این در حالی رخ می‌دهد که آمریکا و سایرین به پیش مرگ‌ها و عراقیها کمک نکنند تا داعش را بیرون برانند و ریشه کن کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا به دستگیری تعدادی از مظنونان در استرالیا اشاره کرد و گفت: این افراد قصد عزیمت به عراق یا سوریه و پیوستن به داعش را داشتند. تعداد زیادی هم از آمریکا به منطقه رفته‌اند. آن‌ها پاسپورت دارند و می‌توانند به کشورشان بازگردند و به همین دلیل است که شبه نظامیان خارجی در مرکز توجه قرار دارند و اوباما این هفته ریاست نشستی را در شورای امنیت سازمان ملل برعهده دارد تا به این مساله بپردازد. این افراد برای تمام کشورهای منطقه خطرناک هستند و شما نمی‌توانید حین رویارویی با بی‌قانونی و هنجارشکنی از کنار آن به راحتی بگذرید.

وی همچنین دولت اسد و داعش را به تخریب و از میان بردن مراکز تاریخی و میراث باستانی در سوریه و عراق متهم کرده و این اقدامات را "رفتارهای وحشیانه بی‌ارزش، زشت، وقیحانه و غیرقابل جبران" دانست.

در همین حال جان کری در جریان نشستی درباره شکست داعش که در برنامه‌ای با عنوان "میراث در خطر: عراق و سوریه در موزه‌ هنرهای بین‌النهرین" برگزار شد، گفت: درگیری‌ها میان نیروهای دولتی دمشق و مخالف باعث تخریب بسیاری از مراکز تاریخی و میراث کهن در سوریه شده و داعش در عراق بسیاری از این ابنیه را نابود کرده است. میراث تاریخی در دو کشور قربانی درگیری‌های داعش و نیروهای مخالف با دولت دمشق شده است. تخریب این میراث تاریخی یک توهین هدفمند است و نشان دهنده یک نمونه دیگر از رفتارهای شیطانی داعش. از بین بردن سازه‌های تاریخی، معابد و مساجد در سوریه و عراق بدترین نوع فرهنگ وحشی‌گری است. داعش با این کارها نه تنها ما را به دوران عصر حجر باز می‌گرداند بلکه نسل آینده را از ارتباط برقرار کردن با گذشته‌اش محروم می‌کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =