ارتش آمریکا قصد دارد سه خودرو را جایگزین خودروهای سازمانی هاموی خود کند؛ خودروهای که در کمال شگفتی قرار است از آسمان فرود آیند.

محمود حاج‌زمان: پس از سال ها خدمت در در جنگ، از عراق به افغانستان و اینک دوباره به عراق، وقت آن رسیده که خودروهای هاموی (Humvee) از دور خارج شوند. نام رسمی این خودروها، HMMVV، از سرواژه عبارت «خودرو چرخ‌دار چند منظوره با جابه‌جایی بالا» گرفته شده است و نام مصطلح آنها Humvee، کنایه از راه‌اندازی یک سری از خودروهای تجاری است. اما اکنون ارتش آمریکا می‌خواهد کفش و کلاه تازه کند و برای همین هفته پیش در طی تمرینات خود در فورت بینیگ جورجیا، نگاهی به سه خودروی متفاوت داشته است. وسایل نقلیه جدید ارتش را قادر به اجرای «عملیات ورود اجباری» می‌کنند که سیاست پنتاگون جهت «فرود و عملیات در محل دشمن» است.

خودروی اول اساسا یک تانک سبک است. این خودرو که لقب خلاقانه «شلیک قدرتمند محافظت شده متحرک» یا به اختصار MFP را یدک می‌کشد، خودروی زرهی است که می‌تواند از هواپیماهای ترابری پایین انداخته شود. ارتش آمریکا از زمان بازنشستگی  شرایدن M551 در سال 1996 / 1375 دیگر تانک پروازی سبک نداشته است و حتی در آن زمان نیز کارایی تانک مذکور  ناامید کننده بود. تسلیحاتی که برای پایین انداختن به اندازه کافی سبک باشند خیلی امن نیستند و تلاش‌های قبلی هم برای تانک های پروازی به بن بست خورده بود. 

خودروی بعدی «خودروی جنگی فوق العاده سبک» یا به اختصار ULCV است. این خودرو در اصل یک جیپ توربو است و می‌تواند نه نفر جوخه پیاده نظام را به همراه تجهیزات‌شان با بیشینه وزن 1600 کیلوگرم حمل کند. بیشینه وزن خود خودرو 2200 کیلوگرم است و در نتیجه وزن خودرو همراه با کلیه خدمه و تجهیزات زیر 4000 کیوگرم خواهدبود. ULCV باید درون بالگرد ترابری شینوک سی‌اچ-۴۷ جای شود؛ به طوری‌که خدمه بتوانند سوار بر خودرو داخل و خارج شوند. همچنین باید قادر باشد حداقل 400 کیلومتر را با بار کامل و بیشینه وزن بپیماید و توانایی جلوگیری از چپ کردن را دارا باشد. ارتش همچنین توقع دارد که این خودرو بتواند در بزرگراه‌ها و جاده‌های هموار، جاده‌های اصلی و فرعی، راه‌های شوسه، کوره راه‌ها یا جاده‌های خاکی و سنگلاخ، هم در روز و هم در شب حرکت کند.

اگرجه در درخواست تازه ارتش برای این ماشین اشاره‌ای به آن نشده است، اما ‌درخواست پیشین بیانگر نوعی خودرو بود که شامل «یک سلاح کالیبر متوسط برای عملیات جوخه» است. در اصل، این خودرو باید جوخه‌ای از پیاده نظام را با بالگرد بر فراز منطقه‌ای ناهموار بده و آنها را مستقیما به پایین بیاندازد؛ در حالی‌که تفنگ بزرگی نیز برای کمک به گروه روی آن سوار شده است.

آخرین نیاز ارتش آمریکا، «وسیله نقلیه شناسایی سبک» یا به اختصار LRV است که بتوان آن را هم داخل و هم زیر بالگرد شینوک حمل کرد. این خودرو شش سرباز را با تجهیزاتشان حمل خواهد کرد و در مقایسه با دو مدل جایگزین قبلی، در زمین‌های ناهموارتری گام خواهد برداشت. در بخش «مرگ‌آوری» درخواست این خودرو ذکر شده است که ارتش خواهان نوعی LRV با قابلیت شکست دادن و غلبه کردن بر «پناهگاه‌های مستحکم دشمن، خودروهای زرهی سبک، تیراندازان پیاده‌نظام مجهز به مسلسل و تک‌تیراندازان» است. طبق نیاز ارتش آمریکا، LRV جدید علاوه بر مقابله با تهدیداتی از این دست نسبت به هاموی‌های قبلی کامل‌تر خواهد شد و توانایی محافظت در مقابل انفجار، کار کردن در هر گونه شرایط آب و هوایی با میدان دید کاهش یافته، و توانایی شکست دادن تانک‌های قدیمی و از رده خارج دشمن را خواهد داشت.

همه این وسایل نقلیه به ارتش کمک می‌کند از آسمان سر برسند و تا رسیدن وسایل نقلیه سنگین‌تر و نیروهای پشتیبانی، جنگ را در همان روز اول آغاز کنند. اگر این وسایل همان طور که از آنها انتظار می‌رود کار کنند، توانایی ارتش را در روزهای اولیه جنگ به شدت بالا خواهند برد: تانک سبکی که از موقعیت فرود دیگر نیروها محافظت می‌کند، خودرویی جنگی که سربازان به منطقه درگیری حمل می‌کند، و خودرو شناسایی سبکی که به دنبال تهدیدات پنهان می‌گردد.

البته نیروی دریایی هم آنجا خواهد بود. پرنده‌های Osprey M22 هم اکنون نیروهای نظامی را از آسمان منتقل می‌کنند، و به زودی قادر به  ترابری وسایل نقیله نیز خواهند بود.
53275

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    51 5
    شما یا نمیدونی تانک چیه یا نمیدونی هاموی چیه
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    7 3
    خدایا به من شفا بده