نامه نیوز نوشت:

یک کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که غرب تلاش می کند که ایران را در شرایطی قرار دهد که رضایت دهد به نمایندگی از آنها وارد مبارزه با داعش شود و هزینه هایی این عملیات نظامی و دخالت مستقیم بر دوش ایران باشد، ولی تهران هوشیار تر از آن است که تن به این اقدام دهد.
پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به تلاش های غرب برای وارد کردن ایران به ائتلاف های ضد داعش، گفت: نباید فکر کنیم که هیچ همکاری میان ایران و غرب در عراق و در مقابله با داعش وجود ندارد چرا که روشن است با توجه به شرایط خطیر عراق و پیشروی های داعش زمینه های همکاری مشترک میان دو طرف فراهم شده است.

او گفت: از سوی دیگر همکاری های نظامی صرفا به عملیات‌های هوایی محدود نمی‌شود چرا که این عملیات ها در عمل به شکست داعش منجر نخواهد شد بنابراین مهم است که عملیات نظامی در زمین نیز ادامه داشته باشد، جایی که نقش ایران از دیگر کشورها پررنگ تر است و رابطه خوب و قوی با گروه های مختلف عراقی دارد و از این نظر تاثیرگذاری بالایی دارد.

این کارشناس گفت: معتقدم غرب تلاش می کند که ایران را در شرایطی قرار دهد که رضایت دهد به نمایندگی از آنها وارد مبارزه با داعش شود و هزینه هایی این عملیات نظامی و دخالت مستقیم بر دوش ایران باشد، ولی معتقدم تهران هوشیار تر از آن است که تن به این اقدام دهد.

ملازهی با بیان اینکه برای ایرانیها همکاری در سطح حمایت از نیروهای عراق مطرح است، گفت: باید در نظر داشت که داعش مساله ساده ای نیست و در صورت عدم تدبیر و هوشیاری و ورود مستقیم به جنگ با داعش برخی از کشورهای عرب سنی مذهب، ترکیه و پاکستان و خود داعش را علیه ایران به اقدام وامی دارد، عواقبی که در صورت وارد شدن رسمی و روشن ایران به جنگ علیه داعش ایران را تهدید خواهد کرد چرا که هر حرکت حساب نشده ای ممکن است داعش را به خاک ایران بکشاند.

او گفت: به نظر می رسد ایران و آمریکا در حال همکاری هستند و حداقل این همکاری از یک نگاه مشترک درمبارزه با یک دشمن مشترک در جریان است وباید بپذیریم که ایران هیچ گاه نمیخواهد زیر بلیط و فرماندهی آمریکایی‌ها وارد عمل شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: داعش گروهی است که اگر تضعیف و سرکوب نشود از ظرفیت های های بالایی برای رشد برخوردار است، برای اینکه نارضایتی ها در عراق و دیگر کشورها منطقه وجود دارد و زمینه پیشروی های داعش را فراهم می کند.

او گفت: تهران و غرب اکنون در مناسبات عادی قرار ندارند با وجود آنکه در دولت روحانی تنش‌ها میان ایران و غرب تا حد زیادی پایین آمده اما واقعیت این است که چالش های عمیق میان دو کشور همچنان وجود دارد، چالش‌هایی که تهران و واشنگتن را با وجود توافقات و اختلافات در پرونده هسته ای ایران و مسائل منطقه همچنان مقابل یکدیگر قرار داده است.

پیرمحمد ملازهی، در ادامه با بیان اینکه کشورهای عرب منطقه موضع بسیار سفت و سختی درباره حضور ایران در نشت‌های مربوط به مقابله با داعش داشتند، گفت: این کشورها با آگاهی از نقش بسیار مهم ایران در منطقه و به ویژه عراق به حضور ایران در نشست پاریس و همکاری نظامی با این کشور برای مقابله با داعش روی خوش نشان ندادند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    19 94
    اصولا امکان همکاری نظامی مستقیم وجود ندارد چون امریکا از آرایش نظامی ما اطلاع ندارد. از طرفی ما در روی زمین خیلی قویتر از امریکا هستیم و لذا رهبری را نمی توانیم به امریکا واگذار کنیم. بنابراین مسئله ایدئولوژیک نیست بلکه واقع گرایانه است که همکاری مستقیم و تحت یک رهبری نداشته باشند.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    87 31
    ایشون کلا ایرانو خیلی دستکم گرفتن حالا درسته ابر قدرت نیستیم ولی اونقدر بدبختم نیستیم زورمون به داعش نرسه
  • اكبر A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    89 7
    : داعش بياد ايران...؟ : اينجا ايرانِ...بهش بگو بياد ببينم ١٠ كيلومترى مرزمون هم نميرسن داخل پيش كش : داعش مال اين حرفا نيس...
  • عباس طبرسا A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    26 22
    داعش ایران هه هه هه بیا بابا منتظریم داریم واست بیا خوب خوباشم داریم جرات دارین بیاین مگه ما نباشیم آقا دوستت داریم
    • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
      17 9
      تو سر که با اره برقی جلوی چشمتون زدند بعد متوجه می شید نه بابا اینا دیگه کیند
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
      12 21
      هموطن عزیز بی نام "سه شنبه 1 مهر 1393 15:41:24 " ، سربازان و سرداران سرافراز این مرز و بوم و مدافعان عزت وسربلندی این آب و خاک اگر قرار بود با تفکر رعب و هراس و بیم از بی سر شدن به زندگی و زنده ماندن روی آورند دیگر الان چیزی بنام ایران و ایرانی وجود نداشت . از سرداران صدر ایران تا سرداران سربلند 8 سال دفاع مقدس، شهیدانی همچون دکتر چمران و همت و محمد جهان آرا و . . . . //ای بسا بی سر که سر افراشته است / پرچم حق را به جان افراشته است//
    • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
      28 4
      دوست عزیز من همون بی نام هستم که شما خطابش قرار دادید راستش من به تمام اون آدمهایی که شما فرمودید احترام میگزارم و برام عزیز هستند ولی هدفم از اون حرفها اینکه نباید اونا رو دسته کم گرفت نه ما دیگه اون جوونهای غیور سابق رو داریم و نه اونا رو میتوان انسان نامید...
  • آدرین IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    17 2
    داعش وابسته به یک کشور و یک مذهب نیست نیروهای داعش از کشورها و نژادها و مذاهب مختلف با یک طرز فکرانحرافی تشکیل شده و اگه بیشتر دقت کنیم میبینیم اصلا دینی ندارن که بهش اتکا کنن. برای اونها اسلام یک پوششه. اینو میشه از حرکاتشون فهمید. مثل: جهاد نکاحجهت هوسرانی، سر بریدن انسانهای بیگناهبدلیل تخلیه عقده های درونی، کشتن غیر مسلمانانجهت بدنام کردن اسلام. داعش خطرناکه چون این پتانسیل را داره از هر قوم و مذهبی نیرو بگیره یه موقع دیدی بچه همسایتون از خونه قهر کرده رفته عضو داعش شده به دلیل اعتراض به شرایط موجود یا هر دلیل دیگه ای. بنابراین نباید فکر کرد که تو ایران داعش وجود نداره. در واقع این شیطانه که داره قدرت میگیره به امید ظهور آقا امام زمان عجل الله
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    3 0
    مطالب مطرح شده و تحلیل فوق موضوع تازه ای نیست و آنرا همه میدانند .
  • رسول A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    7 9
    یاعلی درویش صوفی نیستم فاش میگویم که کوفی نیستم وای اگر حکم علی جاری شود بابسیجی رفع بیماری شود تشنه ی آب فراتم هی عجل مهلت بده تابگیرم در بغل قبر شهید کربلا
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    5 40
    تنها راه مبارزه با داعش حمایت ایران از قدرت گرفتن نیروهای سکولار در عراق و افغانستان و پاکستان و یمن و کلیه کشورهای اسلامی مخصوصا ترکیه است یعنی متحدینی از جنس بشار اسد نه نوری المالکی. چون اگر قرار باشد حکومت دیگر کشورهای اسلامی مذهبی باشند بطور طبیعی این حکومت ها سنی خواهند بود و مستعد برای رشد داعش و کشورهایی نظیر یمن و عراق هم بدلیل داشتن جمیعیت تقریبا برابر شیعه و سنی برای ایجاد میدان جنگ مستعد خواهند بود. شاید بنظر خیلی ها معقول نباشد ولی الان اگر صدام بود ایران خیالش راحت تر نبود؟
  • عباس IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    4 3
    آقای ملازهی داعش اگر قدرت وتوان آنرا داشت که وارد ایران شود در انجام آن لحظه ای درنگ نمی کرد .لطفا داعش را اینقدر بزرگ نکنید.دست امریکا وانگلیس واسرائیل وترکیه وعربستان در زیر پوسته عروسک داعش است.