مهر نوشت:

پاسخ به ابهامات انتخابات هیات رئیسه شورا، توضیح درباره ساخت و ساز در بوستان مادر، شفاف‌سازی سهم ناجا در بوستان ولایت، اعلام مهمترین چالش‌های پایتخت و... از مهمترین محورهای سخنان مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در نخستین نشست خبری خود بود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در پیش از ظهر دوشنبه در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه مهمترین مسئله شهر تهران در حال حاضر مشکلات شهرسازی است گفت: اگر شهرسازی ما براساس قاعده و اصول بود مطمئنا سایر مشکلات مانند ترافیک، آلودگی هوا و بافت فرسوده نیز کاهش پیدا می کرد و با شهرسازی اصولی باید از گسترش بیشتر این مشکلات جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: اگر ارتفاع ساختمان‌ها و تجهیزات زیربنایی شهر در جای خودش بود مطئمنا مسائل فرهنگی، روانی و اجتماعی شهر هم کمتر بود زیرا نگاه اجتماعی در شهرسازی بسیار اهمیت دارد متاسفانه از سال ۴۹ که اولین طرح جامع شهر تهران به تصویب رسید تهران برنامه‌ای برای شهرسازی نداشت تا سال ۸۲ که شورای شهر دوم مقدمات عملیاتی شدن طرح جامع شهر تهران را فراهم کرد. در حال حاضر مهمترین دغدغه ما اجرای درست و صحیح طرح تفصیلی که قانون اساسی شهر محسوب می‌شود خواهد بود و در حال حاضر ۱۶ مورد از طرح تفصیلی باید اصلاح شود.

رئیس شورای شهر تهران از دولت خواست با توجه به شرایط اقتصادی کشور سوبسیدهای بلیت اتوبوس و مترو و اعتبارات بخش عمرانی حمل و نقل عمومی را پرداخت کنند.

به گفته وی در زمینه بافت فرسوده نیز دولت باید ۵۰ درصد هزینه تخصیصات عوارض نوسازی را پرداخت می کرد که تا به امروز این اعتبارات به هیچ کدام از شهرداری‌ها پرداخت نشده است.

فرودگاه مهرآباد قابل جابجایی نیست

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: در حال حاضر فرودگاه قابل جابجایی نیست و باید زمینه و بستر لازم برای این جابجایی ایجاد شود و ما در شهر تهران نیاز به فرودگاهی که پروازهای نزدیک را انجام دهد داریم.

پیگیری آخرین وضعیت شناسنامه فنی ساختمان/ امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی مساجد فراهم شود

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان در پایتخت گفت: ما در شورای دوم قبل از سازمان نظام مهندسی شناسنامه فنی ساختمان را تهیه و به شورای عالی شهرسازی و نظام مهندسی ارائه دادیم خوشبختانه پس از اصلاحات نیز این شناسنامه به تصویب رسید اما عملیاتی کردن آن نیاز به همکاری مالکان و سازمان نظام مهندسی دارد و به اعتقاد ما اگر ساختمانی شناسنامه فنی نداشت آن ساختمان ناقص است.

وی تاکید کرد: پیگیر اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان هستیم.

چمران در ادامه درخصوص پیگیری شورا درباره شبانه روزی شدن مساجد گفت: زمان فعالیت مساجد بستگی به نهاد متولی آن دارد ما تنها درخواست کرده بودیم که در مساجد برای استفاده شهروندان از سرویس‌های بهداشتی باز باشد.

اختصاص اعتبار ۵ میلیاردی برای خرمشهر قانونی است

چمران در پاسخ به پرسشی درخصوص غیرقانونی بودن اعتبار ۵ میلیاردی تهران برای آبادانی شهر خرمشهر گفت: تهران شهر معین خرمشهر است همانطور که شیراز شهر معین آبادان است بر این اساس تهران همچنان وظیفه دارد به بازسازی خرمشهر کمک کند. همچنین در شورای عالی استان‌ها ۳ ماه پیش مصوبه‌ای داشتیم که اگر حوادثی مانند زلزله و ... در شهری به وجود آمد شورای شهر و دیگر شهرها به کمک شهر خسارت دیده بروند در این زمینه برای موافقت دولت با وزارت کشور نیز تماس گرفته شده تا نظر آن‌ها را نیز در این رابطه بدانیم.

جلسات یکشنبه همچنان غیرعلنی است

چمران در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه جلساتی که یکشنبه بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود تصمیمی عمومی در شورای شهر است گفت: این جلسات غیرعلنی نیست بلکه مدعوین خاصی در آن دعوت می‌شوند و بیشتر اعضای شورا در این جلسات همفکری می‌کنند که اخبار آن توسط روابط عمومی منتشر می‌شود.

یک سوم بوستان ولایت از ابتدا متعلق به ناجا بود

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درخصوص واگذاری زمین بوستان ولایت به تعاونی ناجا گفت: از ابتدا این زمین متعلق به ناجا بوده است و هیچ گونه نقل و انتقالی در بوستان ولایت انجام نشده است حتی هنوز ناجا هواپیماهایش را نیز از این منطقه جابه جا نکرده است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری تهران اعتبارات لازم را هم برای خرید سهم ناجا اختصاص داد اما برای خرید به توافق نرسیده‌اند و این بخش به همین وضعیت باقی مانده در این رابطه هواپیمایی کشور نیز چالش‌هایی با مدیریت شهری داشت و تنها ارتش سهمش را از شهرداری گرفته بود که خوشبختانه این چالش برطرف شد.

وی تاکید کرد: هنوز هیچ طرحی برای بوستان ولایت تهیه نشده و مشاور در حال طراحی برنامه‌هایی است که قرار است در این زمین اجرایی شود و مسلما این زمین فضای سبز قالب خواهد بود اما جنگل کاری بدون ایجاد سرانه‌های خدماتی مناسب نیست و ممکن است امنیت منطقه را به خطر بیندازد.

تغییر کاربری در زمین آیت‌الله کاشانی رخ نداده است/ با تذکر یک عضو هیچ پروژه‌ای متوقف نمی‌شود

چمران در پاسخ به پرسشی درخصوص بوستان مادر و عدم توقف فعالیت‌های عمرانی در این زمین با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی گفت: در طرح تفصیلی این زمین که در خیابان آیت‌الله کاشانی قرار دارد در پهنه R و S است که به تایید کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی رسیده است. در سال ۷۲ قرار بوده این زمین گودبرداری شده تبدیل به دریاچه شود اما بعد سرمایه‌گذار از کار کنار کشیده و این پروژه متوقف شده است. شورای عالی شهرسازی معتقد است این زمین در طرح جامع در پهنه G بوده که شهرداری با آن مخالف است که این موضوع در دادگاه صالحه در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پرونده این تغییر پهنه در کمیسیون ماده ۵ وجود ندارد گفت: در هنگام بررسی طرح تفصیلی حدود ۲ هزار مورد تبلیغ انجام شد به دلیل آنکه طرح تفصیلی با تاخیر نسبت به تدوین طرح جامع تهیه شده بود و نیاز به تغییراتی داشت. به طور مثال برخی از مرزهای شهرسازی از وسط خانه‌های مردم رد شده بود، همچنین بسیاری از زمین‌ها به پنه G تبدیل شده بود که در تحقیق براساس ضوابط قانونی برخی از زمین‌های G به R و S تبدیل شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در هنگام تذکر حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای سوم ساخت و ساز در این زمین متوقف شد اما با تذکر اعضای شورای چهارم فعالیت ساخت و ساز در آن ادامه دارد گفت: با تذکر یک عضو پروژه‌ای متوقف نمی‌شود آن زمان که آقای شکیب تذکر دادند اتفاقی در این قطعه زمین رخ نداده بود قصد گودبرداری داشتند که متوقف شد.

رئیس شورای شهر تذکر داد: هیچگاه این زمین به نام بوستان مادر نامگذاری نشده و پس از پیگیری این موضوع به ما گفته شد گوگل این منطقه را بوستان مادر نامگذاری کرده است.

شکایت رسمی سازمان پارک‌ها از هواشناسی

وی در پاسخ به این پرسش که شورا قطع ۲۷۰ اصله درخت را پیگیری می‌کند یا خیر گفت: سازمان پارک‌ها رسما از سازمان هواشناسی شکایت کرده همچنین به دلیل آنکه هرگونه قطع درخت باید با مجوز شهرداری باشد به دادگاه قضات نیز شکایتی در این رابطه ارسال شده چرا دادگاه درخصوص زمین درختکاری شده در منطقه ۵ حکم قلع و قمع درختان را صادر کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری اجازه دارد در زمینی که صاحب دارد بدونه اجازه درختکاری کند گفت: شهرداری اجازه آبادانی هر زمین بایری را دارد اگر زمین صاحب دارد باید آن را بسازد نه اینکه زمین را تبدیل به آشغالدانی و سگ دانی کند نه اینکه شهرداری در این زمین درختکاری کرده کار خوبی کرده است. این زمین در پهنه فضای سبز قرار نداشته و ما معمولا در چنین مواردی شهرداری را ملزم به خرید این زمین‌ها می‌کنیم که در آینده تبدیل به فضای سبز شوند یا اینکه اجازه ساخت ۳۰ درصد از زمین را می‌دهیم.

مگس‌های سفید به دلیل آب و هوای خشک است

رئیس شورای شهر تهران درخصوص افزایش جمعیت مگس‌های سفید در پایتخت گفت: این موضوع را از شهرداری پیگیری کردم و آقای شاعری مسئول محیط زیست شهرداری تهران توضیح داد: آب و هوای گرم و خشک پایتخت دلیل افزایش مگس‌های سفید است که با آبشویه برطرف می‌شود.

شهردار باید کارشناس باشد نه محبوب/ وقتی به مشروطه رسیده‌ایم نباید به استبداد بازگردیم

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به پرسشی درخصوص انتخاب شهردار توسط مردم گفت: شوراهای سراسر کشور با این موضوع مخالفند و ما صمیمانه از دولت و وزارت کشور می‌خواهیم از این بند لایحه مدیریت شهری عبور کنند زیرا شهردار نباید فردی محبوب و شناخته شده باشد بلکه باید فردی متخصص باشد که توانایی اداره شهر را داشته باشد و براساس لایحه پیشنهادی شورا حق نظارتی خود را از دست می‌دهد و انتخاب و برکناری شهردار تنها توسط وزیر کشور امکان‌پذیر است و عملا شوراها هیچ کاره می‌شوند ما نباید وقتی به مشروطه رسیده‌ایم به استبداد باز گردیم و وقتی راه تکامل را طی کرده‌ایم عقبگرد کنیم. ما تازه می‌خواهیم به مدیریت یکپارچه شهری دست پیدا کنیم تا از دنیا عقب نمانیم.

وی ادامه داد: هنوز رایزنی‌هایی در رابطه با حذف این بند از لایحه مدیریت شهری انجام نشده اما تلاش می‌کنیم این لایحه با این بند به مجلس نرود.

وی در خصوص میزان بدهی دولت به شهرداری گفت: من به طور دقیق این عدد را نمی‌دانم اما آقای حافظی عدد هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را در این زمینه مطرح کردند.

وی در خصوص زمان برگزاری انتخابات شورای عالی استان‌ها گفت: احتمالا اواخر دی ماه این انتخابات برگزار می‌شود.

میزان همکاری شهرداری و شورا همانند گذشته است

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که با تغییر مدیریت شورا سطح تعامل با شهرداری به چه صورت است گفت: همانند سال گذشته با شهرداری تعامل داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اگر تذکری بوده حق طبیعی نمایندگان شورا است.

چمران ادامه داد: اینکه گفته می‌شود چمران برای قالیباف راحت الحلقوم است درست نیست. این ادبیات، ادبیات ناپسندی است که اگر فردی از کسی خوشش نمی‌آید نباید در رابطه با آن اینگونه صحبت کند.

وی ادامه داد: شورای شهر باشگاه سیاسی نیست و دیدیم که در شورای اول که سیاسی شد شوراها چه ضربه‌ای خوردند.

به گفته چمران در شورای چهارم با وجود تفاوت دیدگاه‌های سیاسی بر سر مسائل شهری توافق وجود دارد و اگر باغی مورد تخریب قرار گرفت یا اعتباری برای توسعه حمل و نقل شهری لازم است هر فردی با هر دیدگاه سیاسی یک موضع در این رابطه دارد.

وی درخصوص بحث پارازیت‌ها در پایتخت گفت: من برای این مسئله به شورای امنیت هم رفته‌ام بحث‌هایی درخصوص اینکه پارازیت‌ها زیانی برای شهروندان ندارد مطرح می‌شود. همچنین گفته می‌شود امواج موبایل‌ها که در نزدیکی گوش انسان است از امواج دکل‌های مخابراتی بیشتر است اما شورا با نصب دکل‌های مخابراتی در نزدیکی خانه‌های مردم مخالف است و با آن مقابله می‌کند.

وی در خصوص این پرسش که ورود افراد غیرمتخصص مانند ورزشکاران به انتخابات شورای شهر باید محدود شود گفت: نباید گفت فردی به صرف اینکه ورزشکار است غیرمتخصص است به طور مثال خادم یکی از متخصص‌ترین افراد در حوزه برنامه، بودجه و فرهنگ شهری بود همچنین نباید اشتباه کنیم اگر کسی در صحن علنی شورا اظهار نظر نمی‌کند کم کار است. برای همین است که اعضا به دنبال نطق پیش از دستور، سخنرانی و تذکر هستند و باید بازدید اعضای شورای شهر و فعالیت‌هایشان در کمیسیون‌ها را ملاک فعال بودن آن‌ها بگذاریم. خود من نیز در صحن علنی کم صحبت می‌کردم زیرا دلیلی برای تکرار سخنانی که در صحن مطرح شده بود را نمی‌دیدم.

وی درخصوص سخنانی مبنی بر تاثیر شهردار تهران و پیروزی وی در انتخابات هیأت رئیسه گفت: من از مدت‌ها قبل از انتخابات شورا شهردار تهران را ندیدم و هفته گذشته در جریان ملاقات از مقام معظم رهبری وی را دیدم. اگر اینگونه بخواهیم اظهار نظر کنیم دخالت برخی از افراد سیاسی کشور در انتخابات هیأت رئیسه اول را نیز می‌توان مطرح کرد اما در حقیقت هیچ دخالتی انجام نشده و جلسه به صورت علنی برگزار شد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    47 1
    اول اين كه چرا براي سرپوش گذاشتن اين حلاف از نام محترم ناجا استفاده كرديد،الان كل پارك را دارند برج مي سازند نه 1/3 ان،بي خودي نام ناجا را بين مردم خراب نكن دوم اينكه شما نماينده مردم هستي يا بساز بفروش ها،شما اگر اين جوري رفتار كنيد دور بعد راي نمياريد،تعداد اون بساز بفروش ها هم 50 نفر هم نميشه
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    52 0
    اهالي محل مي گند اينجا بوستان مادر بوده،يعني شما ميگيد مردم آن محل دارند دروغ مي گند؟
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    53 0
    چمران در پاسخ به پرسشی درخصوص انتخاب شهردار توسط مردم گفت: شوراهای سراسر کشور با این موضوع مخالفند و ما صمیمانه از دولت و وزارت کشور می‌خواهیم از این بند لایحه مدیریت شهری عبور کنند زیرا شهردار نباید فردی محبوب و شناخته شده باشد بلکه باید فردی متخصص باشد که توانایی اداره شهر را داشته باشد یعنی یکی مثل احمدی نژاد که سرشار از تخصص بود و توسط همین آقا بر سر مردم تهران و بعد ایران نازل شد
  • علی EU ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    45 0
    اقای چمران همش گفتند اگر اینگونه بود انگونه نمی شد و اگر اگر اگر یکی نبود سوال بکنه پس شما که شورا شهر و ریاستش رو اجاره کردید توی این همه سال چرا این چیزها رو درست نکردی؟
  • تنهادرخانه IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    13 0
    برعکس برادرآزاده ودلاورش که انصافایارویاورمردم بودودنبال قدرت ورانت نبوداین یکی...راست میگن 5تا انگشت دست یه جورنیستن