فانی:  ما معتقد به امنیت فرهنگی هستیم نه فرهنگ امنیتی/پنجشنبه ها روز نشاط است

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود از ورود بیش از 12 میلیون و 700 هزار دانش آموز به سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت این تعداد در بیش از 122 هزار مدرسه تحصیل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛نشست خبري وزير آموزش و پرورش به مناسبت بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي 93-94 صبح امروز در جمع خبرنگاران برگزار شد.

دکتر علی اصغر فانی در ابتدای سخنان خود گفت: تا كنون ١٢ميليون و ٢٦٨ هزار و ٦٠٥دانش آموز در سامانه وزارت ثبت نام كرده اند. ما پيش بيني مي كنيم قريب به ١٢ميليون و ٧٠٠ هزار نفر خواهند رسيد.

او همچنین گفت: اين تعداد در ١٢٢هزار و ٢٧٨مدرسه تحصيل را آغاز خواهند كرد. همچنین بيش از يك ميليون فرهنگي اعم از معلمان و پشتيبان در آموزش و پرورش بود. آموزش و پرورش مبتني بر ٥سياست است: ساماندهي منابع انساني، توسعه مشاركت در آموزش، سياست ارتقاي مديريت آموزشگاهي، تمركززدايي و عملياتي كردن بودجه آموزش و پرورش كه اين ٥مورد ذيل راهبرد اصلي آموزش كه كيفيت بخشي به آموزش است اجرایی خواهد شد.

فانی گفت: امروز ما با توجه به اينكه بيش از ١٨هزار فرهنگي بازنشسته خواهيم داشت علي رغم اينكه نيروي انساني جديدي وارد نكرديم و در دانشگاه فرهنگيان مشغول تحصيل هستند تمامي واحدها و مدارس آموزشي و تربيتي با نيروي انساني موجود سازماندهي شده است در حالي كه ما در پرداخت اضافه كاري ١٩درصد كاهش داشتيم كه نشان مي دهد امر ساماندهي نيروي انساني به خوبي انجام شده است.

او با بیان اینکه در بخش توسعه مشاركت روزي كه آموزش و پرورش را تحويل گرفتم ٨.٥ درصد دانشجويان در مدارس غير دولتي بودند اما قريب به ١٢درصد دانش آموزانمان در غير دولتي تحصيل خواهند كرد گفت: به كارگيري توان بخش خصوصي فقط محدود به اين موارد نمي شود. مي تواند در قالب جدي گرفتن شوراهاي دانش آموزي شوراهاي معلمان در مدارس استفاده از توان تشكل هاي فرهنگيان كه به عنوان يك فرصت است باشد.

او همچنین گفت: سال تحصيلي جديد را در حالي آغاز مي كنيم كه بيش از ١٢٥ميليون جلد كتاب درسي در اقصي نقاط كشور توزيع شده است. امسال علي رغم اينكه كلاس هشتم را به عنوان پايه جديد داريم و برخي از كتاب هاي پايه چهارم و سوم تجديد نظر شده است، حدود ١٥عنوان كتاب جديدالتاليف داريم كه همه آماده توزيع است و همه معلماني كه قرار است اين كتاب ها را تدريس كنند آموزش لازم را ديده اند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در تعدادي از پايه ها كتاب كمك آموزشي درسي نيز داريم.در سال گذشته آرامش در مدارس حاكم بود معلمان دانش آموزان در كمال آرامش در چارچوب قانون اختيار دارند اظهار نظر كنند سالي كه گذشت سال حاكميت اخلاق و روابط انساني آموزش و پرورش بود ما معتقد به امنيت فرهنگي هستيم نه فرهنگ امنيتي. ما در سال جديد به عنوان ساماندهي نيروي انساني بهسازي نيروي انساني را هم آغاز خواهيم كرد هم به لحاظ انگيزشي و شايستگي هاي حرفه اي نياز به رسيدگي ويژه دارد.

فانی با اشاره به اینکه امسال براي اولين بار ٢٥٠ ميليارد تومان براي كيفيت بخشي و اجراي سند تحول در بودجه پيش بيني شده و در تابستان برنامه هاي كيفيت بخشي را سامان دادند بیان کرد: این برنامه از فردا اجرا مي شود. سند تحول نظام آموزشي نیز به عنوان راهنماي عمل در آموزش و پرورش مطرح است در سال پيش رو از ١٣١سند به ٤٠ راهكار در قالب ٩٩برنامه ورود مي كنيم. ورود به اجراي راهكارهاي سند كار مهمي بوده است كه از امسال شاهد آن هستيم.

وزیر آموزش وپرورش گفت: ٩٥٠فضاي آموزشي جديد به همراه ٥٧٠٠كلاس درسي ایجاد کردیم. حدود ٧٠٠ هزار متر مربع زير بنا اضافه شده است که با برنامه ريزي ها ٢٨هزار کلاس درس به لحاظ گرمايش اصلاح شده.

فانی به المپیاد ورزشی اتفاقی که برای اولین بار در مدارس افتاده اشاره کرد و گفت: براي اولين بار از ٢٦مهر المپياد مدرسه اي كليد مي خورد كه به موجب آن بيش از ٣ميليون دانش آموز در كف مدرسه به مسابقه مي پردازند كه تربيت اخلاقي و تربيت اجتماعي ترويج مي شود.

او ادامه داد: تفاهم نامه هاي مختلفي را با وزارتخانه های مختلف امضا كرديم با وزارت ورزش ، وزارت كشور، وزارت راه و شهر سازي، مناطق آزاد تجاري، سازمان محيط زيست،وزارت ارشاد و جمعيت هلال احمر.

فانی درباره طرح شهاب نیز گفت: امسال طرح شهاب در پرورش استعدادهاي درخشان براي دانش آموزان چهارم ابتدايي راه اندازی شده است كه به موجب آن دانش آموزان از بدنه مدرسه جدا نشده و در داخل مدرسه ادامه تحصيل مي دهند و استعدادهاي برتر شناسایی و تربيت مي شوند.

او ادامه داد: اجرای آزمایشی طرح تعالی مدرسه در بیش از 5600 مدرسه آغاز شده است که به موجب آن کیفیت مدارس را رشد می دهیم که در راستای مدیریت آموزشگاهی است. اجرای آزمایشگاهی طرح عملیاتی کردن بودجه در 600 مدرسه سراسر کشور که بهره بری صنایع خود را در مدرسه افزایش می‌دهیم.

فانی روز پنج شنبه ها را روز نشاط عنوان کرد و گفت: بیش از 2100 مدرسه ابتدایی روزهای پنجشنبه روز نشاط خواهند داشت که این طرح نیز آزمایشی است و اگر نتیجه ارزیابی مثبت باشد به توسعه آن خواهیم پرداخت. 101 پژوهش سرا در آموزش و پرورش ایجاد کردیم. ما مصمم شدیم مبادی بی سوادی را مسدود کنیم حضورمان را توسعه دادیم و حتی بیش از 110 مدرسه تک دانش آموزه داریم. 2تا 6ساعت کلاس های فوق برنامه خواهیم داشت که با پرداخت حق التدریس بیشتر به معلمان عملی خواهد شد.

استانداردسازی تجهیزات بخصوص هنرستان ها را در برنامه داریم در تفاهم نامه ای که با وزارت صنعت معدن و تجارت داشتیم به کمک بخش صنعت این وزارتخانه هنرستان ها را تجهیز خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مهم ترین آسیب های فرهنگی دانش آموزان چیست گفت: این سوال شما سخنرانی دو ساعته می خواهد اما به صورت خلاصه باید به این نکته اشاره کرد که در تربیت اسلامی 6 ساحت برای تقویت داریم که ساحت اخلاقی ساحت تربیت بدنی ساحت اجتماعی سیاسی علمی و فناوری ساحت زیبایی شناختی و ساحت اقتصادی هست که تلاش ما این است که بتوانیم به این ساحت ها ورود پیدا کینم.

در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران در رابطه با وضعیت دانشگاه فرهنگیان پرسید که فانی جواب داد در سال آینده اولین سری از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس می شوند ولی به تازگی بر اساس یکی از بندهای اساس نامه دانشگاه فرهنگیان به دنبال جذب فارغ التحصیلان لیسانس هستیم که طی یک دوره یک ساله جذب آموزش و پرورش شوند

او درباره نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی عنوان کرد در سال گذشته در دوره ابتدایی 99 درصد کودکان دوره ابتدایی جذب مدارس شده اند و امسال سعی داریم نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی را به 100درصد برسانیم او در رابطه با وضعیت کودکان شین آبادی نیز گفت همانطور که اطلاع دارید در هفته های قبل آقای نوبخت معاون رییس جمهور با این کودکان و خانواده های آنها ملاقات داشته اند که بر این اساس بحث آموزش این دانش آموزان بر عهده ماست و در این زمینه وظایف قانونی خود را انجام خواهیم داد.

او در رابطه با گزارش یکی از روزنامه ها در رابطه با اینکه دانش آموزان به ترتیب هزینه های دانش آموزی به مدرسه طبقه بندی می شوند نیز گفت: دو سه روز پیش این موضوع را خواندم دستور پیگیری هم دادم علی رغم اینکه روی صحت موضوع شک دارم اما همین الان اعلام می کنم اگر مدیر مدرسه این اقدام را انجام داده است حکم رییس مدرسه را لغو می کنم

او در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران درباره فیلم های تنبیه بدنی در مدارس گفت: این فیلم ها برای دولت قبل بوده و الان به اسم ما می نویسند در حال حاضر 122هزار مدرسه وجود دارد و ممکن است در دو یا سه مدرسه این اتفاق بیفتد و ما باید با این دو سه مدرسه برخورد کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر چرایی ممنوعیت اعزام دانش آموزان اتباع افغان در المپیاد های دانش آموزی گفت: بالاخره وقتی تیمی از ایران به مسابقات می رود باید ایرانی باشند ما نمی توانیم افغانی ها را به اسم ایرانی ها به المپیاد ها بفرستیم.

فانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه دولت یازدهم خود را دولت راستگویان می نامد چرا آموزش و پرورش در زمینه کودکان شین آبادی و دریافت هزینه های گزاف از مردم در مدارس دولتی با مردم صادق نیست گفت: جدا سازی دانش آموزان شین آبادی از مدارس عادی به لحاظ تربیت اجتماعی به مصلحت نیست و نکته بعد اینکه یکی از سیاست های ما در شهر های بزرگ پیگیری هزینه های دریافتی در مدارس دولتی است و امیدواریم بتوانیم به این وضع نا بسامان سامان بدهیم.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهنگي بي پول IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    12 4
    آقاي فاني لطفا مرخصي 9 ماهه زايمان را اجرايي نماييد
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    10 0
    اهان خیلی ارامش حاکم شده خیلی
  • منم فرهنگی بی پولم A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    11 2
    دوست عزیز ان شاالله اقای فانی خودشون میرن مرخصی همیشگی . بزودی اگه خدا متعال بخاد استیضاح میشن ان شالله
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    11 1
    آقا فانی همه چی توی مملکت ما پس و پیشه . نیازی به بازی با کلمات نیست چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است .
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    20 0
    به خاطر ندان پول برق برق مدارس رو قطع می کنن آغا جمع کنید خجالتم یه حدی داره شما معتقد به هیچی نیستید تا زمانی خبرگزاریهای ما مثل خبر ان لاین نظرات گزینشی می زارن ما همینیم شرافت کیلو چند دل خوش رو بی خیال