رئیس جمهور پیش از عزیمت به نیویورک به تشریح برنامه‌ها و اهداف سفر خود و محورهای صحبت‌هایش در سخنرانی شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پیش از عزیمت به نیویورک در فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به این که در این سفر در اجلاس آب و هوا که در مورد مساله‌ی محیط زیست با حضور سران صد کشور برگزار می‌شود شرکت خواهیم کرد، گفت: مساله‌ی آب و هوا در دنیای امروز بسیار مهم است و باید اقدامات جدی در سراسر دنیا در این رابطه انجام شود. چرا که سلامت انسان‌ها و محیط زیست در خطر است و نیاز به اقدامات جمعی عاجلانه در این رابطه وجود دارد.

روحانی با بیان این که مقصد اصلی سفر ما شرکت در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است، گفت:‌ این اجلاس بسیار اهمیت دارد چرا که فرصتی است تا نظرات مردم ایران خطاب به سران و نمایندگان کشورهای مختلف بیان و تشریح شود و یکی از تریبون‌هایی است که در آن می‌توان صدای ملت ایران را به گوش جهانیان رساند.

روحانی در ادامه گفت: در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل و سایر دیدارها با فرهیختگان، علما، اندیشمندان اسلامی و ایرانیان مقیم و غیره موضوعاتی را مطرح خواهیم کرد که از جمله آن مساله‌ی ایران‌هراسی است.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به این که سالهاست کشورهای منطقه و ملت‌های مختلف را از ایران می‌هراسانند و به دروغ اتهاماتی را به جمهوری اسلامی و ملت ایران می‌زنند، گفت: دولت ایران کاملا مردم‌سالارانه و در چارچوب انتخابات است و مردم ایران دارای فرهنگ بلند و تمدن کهن هستند و این ملت قرن‌هاست که با کسی نجنگیدند اما گاهی مورد تجاوز قرار گرفتند. پس باید عظمت و اهداف این مردم و انقلاب اسلامی را برای جهان تشریح کرد.

روحانی با بیان این موضوع اسلام هراسی یکی دیگر از مباحثی است که باید به آن پرداخته شود گفت: در اسلام تهدید و اجباری برای دیگران وجود ندارد بلکه اسلام مردم را به تعقل و تدبیر ، علم و دانش و زندگی اخلاقی تشویق می‌کند در حالی که اسلام را دین شمشیر معرفی می‌کنند. اما اسلام با شمشیر کج مردم را دعوت به این دین نکرده است بلکه با رفتار و کردار درست و منطقی مسلمانان ، مردم دنیا را به اسلام دعوت می‌کند.

روحانی با اشاره به این که موضوع هسته‌یی نیز یکی دیگر از نکاتی است که دارای اهمیت است گفت: در حال حاضر در نیویورک ایران با 1+5 در حال گفت و گوست و ما بارها تاکید کرده‌ایم که از حقوق حقه‌مان کوتاه نمی‌آییم و حق مسلم ما در زمینه‌ی توسعه و دستیابی به فناوری‌ صلح آمیز هسته‌یی برای توسعه کشور است که این مسیر را ادامه می‌دهیم و در کنار آن می‌خواهیم در جهان اعتماد ایجاد کنیم که جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت دنبال سلاح کشتار جمعی و هسته‌یی نیست، نبوده و نخواهد بود.

او گفت: در این مذاکرات اگر آنچه 1+5 از ما بخواهد در راستای شفافیت بیشتر در چهارچوب مقررات و احترام متقابل باشد برای ما قابل قبول است. اما اگر بخواهند از حقوق حقه‌مان کوتاه بیاییم امکان پذیرنیست چون دولت و مردم آن را نمی‌پذیرند و مقام معظم رهبری نیز این مساله را قبول نمی‌کنند.

روحانی با بیان این که ملت، رهبری و دولت در زمینه‌ی دستیابی به فناوری صلح آمیزهسته‌یی همه یک صدا و هم دل هستند، گفت: شعار ما فناوری صلح آمیز ، آری و سلاح هسته‌یی، خیر است.

رئیس جمهور گفت: اگر طرف مقابل به حقوق ملت ما احترام نگذارد صد در صد نتیجه باخت باخت خواهد بود البته بیشتر آنها ضرر می‌کنند اما همه متضرر خواهند بود.

روحانی با اشاره به شرایط اقتصادی دنیا گفت: نقش ایران در اقتصاد منطقه وجهان و موضوع انرژی و حمل و نقل بسیار با اهمیت است و به نفع کشورهای همسایه و دیگر کشورهاست که مساله‌ی هسته‌یی در چهارچوب مقررات وعادلانه حل شود.

روحانی همچنین به ناامنی و بی‌ثباتی منطقه اشاره کرد وگفت: شاهدیم گروههای تروریستی افزایش مردم در منطقه را سلب کردند و مشکلات بسیاری برای مردم غزه فلسطین و لبنان وسوریه و عراق به وجود آوردند و به مسجد و کلیسا و حسینیه و عبادت‌خانه و کودک و زن رحم نمی‌کنند.

او با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که به کمک مردم منطقه شتافت وهر چه در توان داشت در راستای کمک به ملت‌های منطقه انجام داده است گفت: خوشبختانه امروز آرامش بهتری نسبت به گذشته در سوریه و لبنان، فلسطین و افغانستان، شاهد هستیم و امیدواریم منطقه به ثبات توام با امنیت و همه مردم دست به دست هم دهند تا تروریست‌ها را سر جایشان بنشانند.

رئیس جمهور با تاکید بر این که موضوع منطقه توسط کشورها و ملت‌ها و دولت‌های منطقه قابل حل و فصل است گفت: اگر کشورهای دیگر بخواهند از مساله‌ی تروریست برای حضور در منطقه سوء استفاده کنند اشتباه کردند و باید از گذشته‌شان درس بگیرند و تصمیم جدی به مبارزه با تروریسم داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه امروز حرکت غرب در مبارزه با تروریسم نمایشی است اما مردم منطقه به طور جدی خواهان مبارزه با تروریسم هستند گفت: در سفر به نیویورک ملاقات‌های دو جانبه‌ای نیز با سران برخی کشورهای مختلف خواهیم داشت که امیدواریم در این مذاکرات و ملاقات‌ها به نتایج خوبی برای منافع ملتمان، مردم منطقه و جهان دست یابیم.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376648

برچسب‌ها