شبکه های اجتماعی به کمک اقتصاد می آیند/ « ایران را باید دید» راه تازه ورود ارز به بازار

درآمد خالص حاصل از صنعت گردشگری جهانی حدود 1075 میلیارد دلار گزارش شده که رشد 33 میلیارد دلاری را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

 

احسان ميزاني: چقدر ایران را می شناسید؟ اگر این سئوال را یک دوست در ایران خودمان یا یک کاربرشبکه اجتماعی از آنسوی دنیا از شما بپرسد، چقدر مسلط هستید که پاسخ های دقیق ومنصفانه بدهید؟ چه مکان هایی را برای بازدید توصیه می کنید؟ واقعیت این است که اغلب کسانی که مقصد تعطیلات خود را خارج از کشور انتخاب می کنند،اطلاع چندانی از جاذبه های توریستی کشورمان ندارند و درست به همین دلیل هم توریست خارجی می شوند.وقتی تکه های این پازل را کنار هم بگذارید،پاسخ این سئوال که چرا مقصد گردشگران خارجی ایران نیست،به روشنی داده می شود.

البته نباید فراموش کرد که این روزها گسترش شبکه های اجتماعی شیوه های سنتی جذب گردشگررا تغییر داده است. توریست ها از طریق شبکه های اجتماعی مکان های توریستی را به سرعت پیدا کرده و اطلاعات مورد نیاز برای سفر پیدا می کنند،اما مسئله اینجاست که برای ارایه اطلاعات به همان توریست داخلی یا خارجی چقدر دیتا تولید شده است.

صنعت گردشگری گسترده ترین صنعت خدماتی و مهم ترین صنعت اشتغال زا و ورود ارز در دنیا است که می تواند به موتور توسعه اقتصاد کشورتبدیل شود. دنیای امروز، دنیای فناوری اطلاعات و سرعت انتقال اطلاعات به کسری از ثانیه تبدیل شده است. اکنون این فرصت پیش رو است که از شبکه های اجتماعی در جهت معرفی جاذبه های توریستی ایران بهره گرفت. چه انتخابی بهتر از کمپین مردمی Must See Iran  که با هدف معرفی جاذبه های گردشگری ایران در شبکه های اجتماعی راه اندازی شده و به موفقیت های بزرگتر می اندیشد.چه آنکه  بازخوردهای این حرکت تا به امروز نیز بسیار امیدبخش بوده، با این حال دستیابی به اهداف این حرکت نیازمند کمک و همیاری همه مردم ایران است.

براساس گزارش سازمان بین المللی گردشگری، درآمد خالص حاصل از صنعت گردشگری جهانی در سال 2012 حدود 1075 میلیارد دلار گزارش شده که رشد 33 میلیارد دلاری را نسبت به سال 2011 نشان می دهد. در سال2013 یک میلیارد و ۸۷ میلیون توریست در سطح جهان مسافرت کرده‌اند که نسبت به سال قبل این میزان، پنج درصد افزایش داشته است. در این میان، قاره اروپا با جذب ۵۵۳ میلیون توریست، سهمی ۵۲ درصدی در این صنعت داشته، سهم آسیا و حوزه اقیانوس آرام ۲۳ درصد و سهم خاورمیانه حدود پنج درصد اعلام شده است.

درآمد حاصل از صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی پس از صادرات سوخت‌، تولیدات پتروشیمی، غذا و خودرو سودآورترین صنعت جهان بوده و بیشترین میزان گردش مالی را در سطح جهان به همراه دارد. صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای در حال توسعه مهم‌ترین منبع درآمد ارزی محسوب می‌شود. حتی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارش های خود  بارها مطرح کرده اند که اقتصادهای نوظهور  نیز به سرعت به سمت توسعه صنعت گردشگری حرکت کرده و در سال‌های اخیر نقش کلیدی در اقتصاد آنها ایفا کرده است.به عنوان مثال تایلند رشد 25 درصدی، هند رشد 22 درصدی، لهستان رشد 13 درصدی، آفریقای جنوبی رشد 18 درصدی، مصر رشد 14 درصدی، ویتنام رشد 18 درصدی و اوکراین رشد 13 درصدی درآمدهایشان از محل صنعت گردشگری  تنها در سال 2012 را تجربه کرده‌اند.

"ایران را باید دید/Mustseeiran " عنوان کمپینی است که حدود یکسال گذشته در شبکه های اجتماعی ایجاد شد و از همان روزهای اول مورد اقبال بسیاری از کاربران داخلی و خارجی قرار گرفته است.هدف ابتدا معرفی ایران خارج از تصویری بود که طی چند سال گذشته در افکار عمومی دنیا از ایران ارایه شده بود. تصویری که ایران را با پرونده هسته ای پررنگ و سپس به تحریم ها گره زده بود.وقتی ایده تشکیل چنین کمپینی مطرح شد،شاید کسی گمان نمی کرد که با این سرعت مورد استقبال رسانه های بین المللی قرار بگیرد. اما کاربران شبکه های اجتماعی نشان دادند که گاهی می توان مرزهای سیاسی را کنار گذاشت و فراتر ازمرزها بین مردم دنیا پیوند برقرار کرد.پیوندی که می تواند به تقویت بنیه اقتصادی و بهبود تعاملات بین المللی بینجامد.

ایران را باید دید/Mustseeiran از همان آغاز راه استقبال چشمگیر رسانه‌های خارجی نظیر CNN، BBC، واشنگتن پست،      ال مونیتور، گاردین، رویترز، نیویورک تایمز، فرانس 24 ، الجزیره، العربیه،بلومبرگ و رادیو و تلویزیون سوییس را به همراه داشت. استقبال رسانه‌های داخلی و خارجی از این طرح تا سبب شد تا صفحه منتسب به رئیس جمهور روحانی در توییتر نیز از این کمپین حمایت  کند.

علی عراقچی موسس کمپین ایران را باید دید/ Mustseeiran  در این رابطه می گویند: 5هدف در آغازراه برای این هدف ترسیم کردیم؛ تصویرسازی مثبت از ایران، ترغيب گردشگران داخلی وخارجی، تقويت روحيه ی همدلی، مشارکت و اتحاد ملی،ورود ارز با رونق صنعت گردشگری کشور.

او می گوید:" کشور ما کشوری چهارفصل است، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد، کشوری با اصالت است و همه اینها مواردی است که لازم بود به جهان نشان دهیم و تصویر خود را بهبود ببخشیم. ورود گردشگران خارجی به کشور علاوه بر اشتغال‌زایی، درآمدزایی و ورود ارز به کشور موجب ارتقای فرهنگی ما نیز می‌شود؛ به گونه‌ای که ورود توریست به کشور به مردم انگیزه و امید به زندگی می‌دهد و ما را دنیا مرتبط‌‌تر می‌کند."

علی عراقچی  اضافه می کند:" یکی از چشم اندازهای این کمپین، برگرفته از یک تئوری نوین مدیریت بازرگانی است که اذعان دارد تصویر کشور مبدا در تصمیم گیری برای خرید کالا و خدمات در انگاره های ذهنی مشتریان اثری چشمگیر اما نامحسوس دارد. بر همین اساس است که صنعت خودرو مدرن با نام کشور آلمان گره خورده است، ساعت با نام سوئیس گره خورده و لوازم آرایشی پاریس همیشه طرفداران خاص خودش را دارد و بر همین اساس فرش دستباف با نام ایران عجین شده است. رئیس گردشگری ایتالیا می‌گوید باید ایران را دید!"

از دیرباز مشکلات ساختاری، از جمله نبود زیرساخت ها از مهمترین موانع مهم جذب گردشگر به شمارمی آمده. هربار که به بررسی ساختاری جذب گردشگر به کشور سخن به میان آمده شاه کلید همه قفل ها "نبود زیرساخت" مطرح شده است، حال آنکه مهمترین علت سهم کم ایران از گردش مالی جابه جایی گردشگر، نبود زیر ساخت ها به تنهایی نیست، بلکه ناشناخته بودن ایران است. شاید این خوش شانسی برای ایران باشد که گسترش وسایل ارتباط جمعی،به کمک صنعت گردشگری ایران آمده،فرصتی که نباید به هیچ وجه آن را از دست داد.ظرفیتی که شبکه های اجتماعی در دنیا ایجاد کرده اند،فراتر از مرزهای سیاسی است. گسترش شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم کرده که بتوان زیبایی هایی کشورمان به دنیا معرفی شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =