۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵

رئیس جمهوری یمن با نمایندگان شیعیان حوثی و حزب اصلاح، در حضور فرستاده سازمان ملل متحد، موافقتنامه آتش بس امضا کرد.

 

 

 




به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری یورونیوز، پس از هفته ها بحران سیاسی و در پی به تصرف درآمدن مراکز نظامی و ساختمان رادیو تلویزیون در صنعا، پایتخت، به دست شبه نظامیان حوثی، شامگاه یکشنبه دولت با نمایندگان گروه های مخالف برای برقراری آتش بس به توافق دست یافت.

شیعیان حوثی که در شمال یمن فعال هستند، با عنوان جنبش انصار الله با دولت مرکزی پیکار می کنند.

حزب اصلاح، مهمترین جریان سیاسی اپوزیسیون یمن را نمایندگی می کند و دهها کرسی در مجلس این کشور دارد. این حزب در هفته های گذشته، به ویژه در تظاهرات های خیابانی پایتخت با شیعیان حوثی در یک جبهه قرار گرفته بود.

در نشستی که برای امضای موافقتنامه در کاخ ریاست جمهوری تشکیل شده بود، حسن العزی نماینده شیعیان حوثی موسوم به جنبش انصار الله، عبدالله وهاب الانسی از حزب اصلاح، عبد ربه منصورهادی، رئیس جمهوری و جمال بن عمر، نماینده سازمان ملل حضور داشتند.

رئیس جمهوری یمن در باره این توافق گفت: «به اینجا آمدیم تا از ریخته شدن بیشتر خون مردم یمن در خیابان ها جلوگیری کنیم. این وضعیت مورد رضای خدا و پیغمبر نبود. ما در برابر مردممان مسئول هستیم و برای اجرای آتش بس هم متعهدیم.»
 
 

روز یکشنبه و پیش از امضای توافق آتش بس، اعلام شد که محمد سالم باسندوه، نخست وزیر، برای تسهیل دستیابی به توافق از سمت خود کناره گرفته است. با این حال رئیس جمهوری یمن از این امر اظهار بی اطلاعی کرده و گفته که درخواست استعفایی از نخست وزیر دریافت نکرده است.

مخالفان دولت یمن که در راس خود شبه نظامیان حوثی را دارند، ساعاتی پیش از ورود نمایندگانشان به صنعا به پیشروی خود در پایتخت ادامه داده و چند مرکز مهم ارتش و یک دانشگاه را تصرف کردند.

 

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =