مردم ایران در سال 92 حدود 9 تا 12 هزار میلیارد تومان بابت خرید خودروهای خارجی هزینه کرده‌اند که رقم مذکور بیش از نصف ارزش کل تولید داخل کشور بوده است.

 

بهاره چراغی: چند روزی از سخنان رئیس کل گمرک ایران در گفت و گوی ویژه خبری درباره مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بالای 2500 سی‌سی نگذشته است که زمانی افشار، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور از بی تاثیر بودن ممنوعیت این خودروها بر بازار داخلی خودرو خبر می دهد. به گفته مسعود کرباسیان، پیش از این 63درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای 2500 سی‌سی بودند که ارزش آن به‌طور متوسط در سال‌های قبل حدود 600 میلیون دلار بوده است، در حالی که این رقم امسال به هفت میلیون دلار هم نمی‌رسد. با این حال بالا و پایین کردن آمارهای گمرک نشان می دهد که سهم خودروهای 2500 سی سی آنقدری نیست که در تحول بازار خودرو ایران به چشم بیاید.

بر اساس آمار گمرک سال 90 حدود 40 هزار خودرو به ارزش 824 میلیون دلار وارد کشور شد که درصد تغییرات آن نسبت به سال قبل از لحاظ تعداد و وزن حدودا 9 درصد ، و از نظر ارزش نیز 8 درصد افت پیدا کرده است.

در سال 91 نیز واردات انواع خودروهای سواری با رشد 11.3 درصدی نسبت به سال 90 بالغ بر 44 هزار و 341 دستگاه شد و ارزش واردات خودروهای سواری به کشور نیز با افزایش 30.59 درصدی به یک میلیارد و 84 میلیون دلار رسید. همچنین وزن خودروهای سواری با افزایش 12.73 درصدی به 72 هزار تن رسید.

آمار های منتشر شده از گمرک در سال 92 نیز نشان می دهد که 78 هزارو 673 خودرو سواری به ارزش 3 میلیارد و 17 میلیون دلار به کشور وارد شد که این میزان واردات از نظر تعداد 74.45 درصد و از نظر ارزش 174.46 درصد رشد را نسبت به سال 91 نشان می دهد. واردات خودرو نسبت به سال 92 نیز حدود 70 درصد رشد داشته است و از فروردین ماه 93 تاكنون نیز میزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد افزایش یافته است.

بررسي ها نشان مي دهد طي ده سال گذشته به طور متوسط ساليانه 20 هزار دستگاه خودروي خارجي وارد کشور شده است. در برخي سال هاي خاص مانند 90 و 91 نيز اين ميزان به 26 تا 30 هزار دستگاه رسيده است. در صورتي که متوسط ساليانه 20 هزار دستگاه ملاک قرار گيرد، در حال حاضر 200هزار دستگاه خودروي خارجي طي اين سال ها وارد کشور شده است. براين اساس از بازار 15 ميليوني خودروي ايران تنها 1.3 درصد بازار در اختيار خودروهاي خارجي است. بررسي ها نشان مي دهد که از اين ميزان نيز کمتر از 3دهم درصد به خودروهاي بالاي 2هزار و 500 سي سي اختصاص دارد. براين اساس ممنوعيت واردات اين خودروها تاثيري در بازار نخواهد داشت ولي قيمت خودروهاي بالاي 2هزار و 500 سي سي را مي تواند، با رشد قيمت همراه کند.

در همين حال حسن زمانی‌ افشار، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به عدم تاثیرگذاری ممنوعیت ورود خودرهای بالای 2500 سی سی گفت: «اقدام در خصوص ممنوعیت واردات ماشین های 2500 سی سی شاید کمی دیر شده باشد زیرا ورود این ماشین ها در گذشته تاثیرات خودش را گذاشته است.»

زمانی افشار در ادامه افزود:«با این حال بر این باورم که ممنوعینت ورود چنین ماشین های نیز تاثیر آنچنانی بر قیمت خودرو نخواهد داشت و بازار دچار شوک ناگهانی نخواهد شد.»

وی اظهار داشت:«احتمال بسیار ضعیفی که در مورد تاثیر ممنوعیت ورود خودرو می توانم بدهم این است که ممکن است قیمت ها به صورت بسیار جزئی دچار تغییر شوند که البته این احتمال نیز بسیار ضعیف است.»

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در ادامه گفت: « بازار خودرو چند وقتی است حواشی بسیاری داشته است اما باید عنوان کنم که با ممنوعیت خودورهای 2500 سی سی، مردم نباید منتظر اتفاق خاصی باشند. زیرا آن چیزی که مردم در خصوص کاهش قیمت خودرو فکر می کنند با چنین اقدامی رخ نخواهد داد.»

آمار مقایسه‌ای واردات خودرو طی 3 سال گذشته بیانگر افزایش واردات خودرو است به گونه‌ای كه در سال 1390 تولید خودروی سواری 1 میلیون و 420 هزار دستگاه و میزان واردات خودرو در این سال 39 هزار دستگاه بوده است. این درحالی است كه در سال 92 میزان تولید خودروی سواری به 625 هزار دستگاه تنزل یافت و تعداد واردات خودروی سواری به بیش از 78 هزار دستگاه رسید كه این میزان از واردات معادل 12.6 درصد تولید داخل بوده است.

مردم ایران در سال 92 حدود 9 تا 12 هزار میلیارد تومان بابت خرید خودروهای خارجی هزینه کرده‌اند که رقم مذکور بیش از نصف ارزش کل تولید داخل کشور بوده است.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    60 0
    تولید خودروی بی کیفیت، با جان مردم بازی کردن از نتایج انحصار طلبی خودرو سازان است
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    49 0
    انحصار طلبی نتیجه ای جز بی کیفیتی بیشتر خودروسازان را ندارد و آنها را بی پروا تر میکند تا به جای انکه در بازار خودرو و کیفیت خود سرمایه گذاری کنند در بازار های موازی پول های مردم را به باد دهند تا ضرر های خود را از جیب مشتری جبران کنند
  • محمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    35 2
    ای بابا ... نمیزارن پول دارام حالشونو ببرن ... ی 500 تا سیسی میزاشتن روش
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    57 1
    چرا واردات خودرو اینقدر پایینه؟؟ چرا اجازه واردات خودرو نمیدن...چرا فکری به حال خوودروهای بی کیفیت و سطح پایین ایران خودرو و سایپا نمیشه....ببینید نا حالا چندتا خانواده بخاطر ماشین مزخرف 20 میلیونی پراید عزادار شده....ایران خودرو و سایپا دارن از خون مردم تغذیه میکنن.................
  • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    44 1
    اقازاده ها....و سیاسیون....رو بشمارید...جوا ب میگیرید
  • 2500 سی سی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    7 0
    خودروی بالای 2500 سی سی لوکسه؟ پس چرا وارد شده ؟ و اگر وارد شده چرا جلوش گرفته شده که لنکروز کارکرده مدل 2012 رو میگن 410 میلیون چرا ثبت و سفارش خودروی های خاص چند ساعت باز و بسته میشه ؟ برای حمایت از خودروی داخلی ؟ ماکه خودروی داخلی نداریم ، داریم پیچ و مهره خودرو های با قالب 10 تا 25 سال پیش کره و فرانسه و غیره رو میبندیم ، سمند هم که مثلا تولید داخله تمام قالب هاش از طراحی داخلی کلید راهنما دسته برف پاک کن و ... تا شاسی کپی شده از 405 ، من یه 206 دارم که همش فک میکردم نون خورد شده میریزه کف ماشین ، بعد دیدم ابر صندلی در حال متلاشی شدنه اگه پراید وارد صنعت منتاژ نشده بود الان خیلی از هموطنان ما زنده بودن ، بالاخره حضرت نوح هم که باشیم عمرمون تموم میشه ، آقایان مافیا
  • حمید A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    7 1
    باید لوکس سوار باشی تا 85 نصیبت بشه.
  • مهدی RO ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    2 0
    دعوا سر لحافه رانت اقایون ردیف بشه همه چی حل میشه