یک روزنامه عربی به بررسی آزادی گروگانهای ترک پرداخته و می گوید آیا راهی برای پیوستن ترکها به ائتلاف ضد داعش باز شده است یا خیر؟

خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه العرب نوشته است، یکی از دلایلی که ترکیه در خصوص نپیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش عنوان می کرد، ربوده شدن تعدادی از کارکنان کسنولگری آن در موصل بدست داعشی‌ها بود، اما با آزادی آنان، این سوال مطرح است که آیا بهانه ترکیه سلب شده و موضع این کشور تغییر خواهد کرد؟

نکته قابل توجه اینکه تا این لحظه همچنان موضع آنکارا در مورد پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش مبهم است.

این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، سیاست ترکیه به رهبری احمد داود اوغلو وزیرخارجه سابق و نخست وزیر کنونی ترکیه مبنی بر حمایت از اسلامگرایان افراطی در جریان ناآرامی های سوریه به منظور سرنگونی نظام بشار اسد، موجب سربرآوردن دولت اسلامی در عراق و شام شد.

ترکیه بالاخره به خطر داعش پی برد

هرچند رجب طیب اردوغان با خشم و عصبانیت این موضوع را تکذیب کرد، اما واقعیت این است که مرزهای ترکیه تا چندی پیش کاملا به روی همه باز بود و اخیرا ترکیه تحت فشارهای غرب در صدد تغییر این وضعیت برآمد به اضافه اینکه دولت ترکیه هرچند دیر هنگام اما بالاخره دریافت که داعشی ها می توانند به تهدید مستقیمی علیه آن تبدیل شوند.

با این حال ترکیه به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در خصوص مشارکت در عملیات نظامی علیه داعش دستخوش شک و تردید شده است و حتی در خصوص اجازه دادن به نیروهای ائتلاف برای استفاده از خاک آن برای حمله به داعش، تردید دارد.

ترکیه امید غرب در جنگ علیه داعش را به ناامیدی تبدیل کرد

در این میان هرچند ده کشور عربی در نشست جده موافقت خود را برای کمک به آمریکا در مبارزه علیه داعش اعلام کردند، اما ترکیه با خودداری از امضای بیانیه پایانی این نشست اعلام کرد که تصمیم خودداری از مشارکت نظامی علیه داعش بر اساس سیاست دولت اتخاذ شده است و هیچ ارتباطی به داعش ندارد.

ترکیه به جای مشارکت در عملیات نظامی علیه داعش به فکر ایجاد منطقه حائل در مرزهای خود با عراق و سوریه است، تا به غیرنظامیان آن سوی مرزهای خود کمک کند، اما هنوز مشخص نیست که این اقدام را چگونه انجام خواهد داد.

موضع ترکیه تغییر نخواهد کرد

به گفته کارشناسان با توجه به سیاست های ترکیه در مراحل قبلی به ویژه در جریان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به نظر نمی رسد که ترکیه سیاست خود را تغییر داده و بتواند موضع متفاوت مبنی بر حمله به جهادی ها اتخاذ کند.

یک دیپلمات غربی در این باره گفت که کاملا روشن است که پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش اولویت ترکیه نیست و حتی تبادل اطلاعات با این ائتلاف نیز ناممکن به نظر می رسد.

بازداشت افراد به دلیل داشتن اسم اسلامی ناممکن است

در مقابل یک مسئول ترک نیز اعلام کرده که « اروپایی ها فهرست کاملی در اختیار ما قرار نمی‌دهند و یا فقط در لحظات پایانی و زمانی که اسلامگراها وارد خاک ترکیه می شوند، ما را در جریان قرار می دهند و ما نمی توانیم هر شخص را به دلیل اینکه اسم اسلامی دارد، بازداشت کنیم و با وجود پیشرفت قابل ملاحظه در کنترل مرزها در طول پنج ماه گذشته، نمی‌توانیم روند نفوذ به مرزها را به طور کامل متوقف کنیم».

وی سپس این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکا با وجود گذشت 40 سال توانسته است عملیات قاچاق درمرزهای مکزیک را متوقف کند؟

به هر حال واقعیت این است که ترکیه در خصوص شرکت در ائتلاف بین المللی علیه داعش تردید داشته و این تردید تا اجازه ندادن به نیروهای ائتلاف به استفاده از پایگاههای آن برای حمله به داعشی ها پیش رفته است.

هر چند ترکیه اخیرا اقدمات جدی را برای کنترل مرزهای خود با عراق و سوریه انجام داده است، اما عدم مشارکت آن در جنگ علیه داعش، از نظر غرب موضعی ناامید کننده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =