مراسم روز جهانی لایه اوزون در پارک پردیسان/ صنایع ایران می توانند آلاینده نباشند

مراسم بیست وهفتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی لایه اوزون صبح امروز در پارک پردیسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سعيد متصدي، معاون محيط زيست انساني سازمان محیط زیست در این مراسم گفت: يكي از دستاوردهاي بسيار مهم اجراي پروتكل مونترال در ايران. ايجاد و تقويت ظرفيت هاي ملي در بخش هاي مختلف از جمله ارتقاي دانش فني و انتقال فناوري هاي نوين سازگار با محيط زيست در بخش هاي صنعت، كشاورزی و خدمات بهبود توان مديريتي و ظرفيت هاي نيروي انساني متخصص و تقويت و استفاده بهينه و موثر از قوانين و مقررات كشوري بوده است.

به گفته او با اجراي فعاليت هاي مربوط به تنوير افكار عمومي سعي شده است اهميت مسايل و بحران هاي زيست محيطي جهاني به مردم انتقال یابد.

متصدی گفت: بيست و هفتمين سالگرد پروتكل مونترال ياداور اين نكته مهم به ما و جامعه جهاني است كه حدود ربع قرن پيش كشورهاي جهان براي جلوگيري از روند سريع تخويب لايه اوزون اين لايه حيات بخش و سپر حفاظتي كه زمين را از اشعه فرابنفش خورشيدي حفظ مي كند با يكديگر متحد و يكصدا شدند.

او گفت: اين معاهده بين المللي به منظور كاهش روند ميزان توليد و مصرف مواد مخرب لايه اوزون عملا شكل گرفت و با همكاري ١٩٧كشور به فعاليت خود ادامه داد. پروتكل مونترال كماكان از جمله موفق ترين معاهدات زيست محيطي در سطح بين المللي بوده و تنها معاهده زيست محيطي است كه بالاترين ميزان پذيرش در سازمان ملل را دارد. با اجرای این پروتکل تاكنون ٩٨درصد از مصرف جهاني مواد مخرب لايه اوزون حذف شده.

معاون سازمان محیط زیست گفت: ضروري است تا از تجربيات احراي پروتكل مونترال استفاده كرده و با يك همگرايي و همسويي، نگرشي جامع نسبت به اقدامات مرتبط با كاهش تهديد تغييرات اقليمي و گرمايش جهاني اقدام كنيم. هدف ما از اجراي اين طرح حذف ١٠درصد از هيدروكلروفلورو كربنها تحت پروژه مصوب تا سال ٢٠١٥ميلادي است.

به گفته او، پس از گذشت 25 سال تلاش و کار گروهی و مصرف بخش عمده ای از مواد مخرب لایه اوزن ( در حدود 9500 تن ) در کشور حذف شده است.

 

پروتکل مونترال، یکی از موفق ترین معاهدات بین المللی

در ادامه مراسم گري لوييس پيام دبير كل سازمان ملل متحد را به مناسبت روز جهاني اوزون خواند؛ 

تنها كمي بيش از ربع قرن پيش دنيا براي جلوگيري از روند سريع تخريب لايه اوزون كه لايه محافظ زمين در مقابل تابش مضر فضاست متحد شد. امروز روند ترميم حفره اوزون به خوبي در جريان است كه تا چند دهه اينده اين امر ممكن خواهد شد. پروتكل مونترال جهت حذف مواد مخدر لايه اوزون به طور گسترده اي به عنوان يكي از موفق ترين معاهدات زيست محيطي شناخته شده است. اين پروتكل چارچوب قانوني براي كنترل مصرف و توليد مواد مخرب لايه اوزون در سطح ملي ارايه مي دهد و تاكنون توسط ١٩٧كشور مورد پذيرش قرار گرفته است.

تحقيقات علمي اخير اهميت پروتكل مونترال را اشكار كرده است بدون وجود اين معاهده و توافقات مرتبط با آن سطح جوي مواد مخرب لايه اوزون مي توانست تا سال ٢٠٥٠به ده برابر افزايش يابد.اقدامات هماهنگ باعث جلوگيري از ميليون ها مورد ابتلا به سرطان پوست شده است.به دليل اينكه بسياري از مواد مخرب لايه اوزون از پتانسيل گرمايش جهاني بالايي برخوردارند پروتكل مونترال در تلاش بر عليه تغييرات اقليمي نيز نقش بسزايي داشته است.

تغييرات اقليمي در حال تاثيرگذاري بر روي جوامع اقتصاد و بوم سامانه ها در تمام جهان است. ضروري است تا با همان همگرايي كه در برخورد با خطر تخريب لايه اوزون نشان داديم جهت كاهش تهديد تغييرات اقليمي اقدام كنيم. بياييم از تلاشهايمان در حفاظت از لايه اوزون الهام بگيريم.

پروتكل مونترال نشان داده كه اقدام قاطع توسط جامعه جهاني و بخش خصوصي كه جزيي از ان است مي تواند نتايج متحول كننده اي براي همگان در پي داشته باشد بياييم از اين مورد موفق درس گرفته و آموخته هاي ان را در انجام وظيفه فوري پرداختن به چالش تغييرات اقليمي به كار گيريم.

 

صنایع ایران می توانند آلاینده نباشنذ

الساندرو آماديو نماينده برنامه توسعه صنعتي سازمان ملل متحد در تهران هم در این مراسم گفت: ما به سطح بالايي از قابليت صنعتی در ايران رسيده ايم. در پروتكل مونترال فكر نكنم با مساله اي روبه رو شويم.

به گفته او صنايع ايران مي توانند از فناوري هاي نوين به نحو احسن استفاده كنند: نكته مهمي كه اهميت دارد همكاري است؛ سازمان محيط زيست، صنايع و وزارتخانه هاي ديگر مثل نفت، وزارت كار و غيره بايد با هم هماهنگ باشند و اين نقطه ضعفي است كه ما در اين پروتكل داريم.

آمادیو گفت: بايد قدرتمان را در زمينه مذاكرات قوي كنيم. تحارت و صنعت کم کم جهاني مي شود. اين مهم است كه ما معاهده ها و موافقتهاي بين المللي داشته باشيم.ما بحث هاي زيادي داريم با گمركات كه خط مقدم هستندتا جلوي ورود مواد مخدر را بگيرند.بايد چند سال ديگر روي پروتكل مونترال كار كنيم.

 

باید برای حذف آلاینده های اوزون برنامه ریزی کرد

در بخشی از این مراسم ابراهیم حاجی زاده، مدیر طرح حفاظت از لایه اوزون گفت: روز جهاني اوزون يكي از مناسبت هايي است كه سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان متولي امر حفاظت و بهسازي محيط زيست كشور و هماهنگ كننده ملي اجراي برنامه هاي پروتكل در كشور همراستا با جامعه جهاني آن را برگزار می کند.

او گفت: برنامه ريزي مناسب مسووليت پذيري و همكاري و همياري بسزايي در اين راه برخوردار است و نيز لازمه تداوم موفقيت در دستيابي به تعهدات توجه به پايداري اثرات دستاوردهاي پيشين در بلند مدت است.

حاجی زاده گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران با توجه به تصويب قانون الحاق دولت به كنوانسيون وين در اذر ماه سال ٦٨ متن پروتكل مونترال را نيز به تبع ان مورد تاييد قرار دادو از همان زمان فعاليت هاي ملي خود را در چارچوب همكاري هاي بين المللي براي اجراي مفاد ان آغاز كرده و در حال انجام است.

او گفت: حذف فيزيكي مواد مخرب لايه اوزون از طريق انتقال فناوري هاي جايگزين و تغيير خط توليد واحدهاي مصرف كننده و ارايه اموزش هاي فني لازم به واحدهاي دريافت كننده تجهيزات و ماشين الات جايگزين محور اصلي فعاليت هاي حذف مواد مخرب لايه اوزون را تشكيل مي دهد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =