۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۶

ایسنا نوشت:

اوایل آبان‌ماه باید زمانی باشد که انتظار دارندگان دو سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل برای دسترسی به خدمات اینترنتی مناسب و حل اختلالات، به پایان برسد.

با اتمام انحصار رایتل جهت ارائه خدمات نسل سوم ارتباطی و اعطای مجوز راه اندازی 3G به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول کشور، علی‌رغم مخالفتهای گاه و بیگاهی که بر سر این موضوع شکل می‌گرفت، بالاخره نسل سوم ارتباطی خود را تا اپراتورهای اول و دوم نیز گسترش داد.

اما ملزومات این گسترش و توسعه شبکه به این منجر شد که هر دوی این اپراتورها نتوانند خدمات اینترنتی خود را به خوبی ارائه دهند که این امر نارضایتی مشترکین را در پی داشت.

در حالیکه به عقیده کارشناسان حوزه ارتباطات به وجود آمدن برخی اختلالات شبکه‌ای برای ارتقاء نسل در اپراتورها امری طبیعی و ناگزیر است، وزیر ارتباطات درباره این اختلالات به خبرنگار ایسنا گفته بود که از پیش از اقدام دو اپراتور برای راه اندازی نسل سوم ارتباطی به مردم آگاهی داده شده بود که این اقدام ممکن است تا مدتی به ایجاد اختلالات در سرویس خدماتی اپراتورها منجر بشود و از مردم خواست در این زمینه صبور باشند.

اما با افزایش شکایات و پیگیریهای مشترکان این دو اپراتور ادامه یافت و اگرچه محمود واعظی مدت خاصی را برای ادامه اختلالات مشخص نکرد و در زمینه رفع آن به مشترکان وعده‌ای نداد اما چندی پیش عمیدیان - رییس رگولاتوری وعده داد که حل اختلالاتی که در سیستم ارائه خدمات اینترنتی دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به وجود آمده است تنها یک ماه و نیم زمان می‌برد.

نسل سوم ارتباطی که قرار است در نهایت به افزایش سرعت و کیفیت دسترسی مشترکان به شبکه اینترنت بینجامد، از زمانیکه از سوی رایتل راه‌اندازی شد با مخالفت‌هایی مواجه بود. برخی از مخالفان این طرح معتقد بودند که برخی از خدماتی که از سوی رایتل و از طریق 3G به مخاطبان ارائه می‌شود، قانونی نیست.

این مخالفتها در نهایت به این انجامید که رایتل امکان برقراری تماس تصویری از طریق 3G را قطع کند و این درحالی بود که یکی از مهمترین ویژگی‌های اینترنت نسل سوم که همان بالا بردن سرعت دسترسی به اینترنت است از ابتدا در ایران به دلیل وجود قوانینی برای محدودیت حداکثر میزان پهنای باند قابل ارائه از سوی اپراتورها و شرکتهای مخابراتی، برای مشترکان فراهم نشد.

پس از اتمام زمان انحصار رایتل برای ارائه خدمات نسل سوم ارتباطی و تاکید وزیر ارتباطات بر اینکه در سال جدید این انحصار تمدید نخواهد شد، دو اپراتور دیگر کشور برای به دست آوردن پروانه ارائه خدمات 3G وارد عرصه شدند.

اگرچه اعطای پروانه راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در ابتدا با نگرانی‌های مشابهی که در زمان اعطای این پروانه به رایتل مطرح شده بود، مواجه شد اما محمود واعظی مکررا در پاسخ به این نگرانیها با تاکید بر اینکه اخلاقیات از اولویت‌های وزارت ارتباطات است تصریح کرد که مجوزی که برای راه‌اندازی 3G به دو اپراتور اول و دوم کشور داده‌شده است کاملا مشابه با مجوز رایتل در این حوزه است و این دو اپراتور نیز اجازه ارائه خدماتی را که برای رایتل ممنوع شده‌بود نخواهند داشت.

علاوه بر آن به منظور ارتقائ سطح خدمات اینترنتی که با نسل سوم ارتباطی امکان دستیابی به آنها فراهم می‌شود، دولت یازدهم بسته فرهنگی را تدوین کرد و برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی فرستاد.

با توجه به این نکته که تمام هزینه‌هایی که اپراتورها برای دسترسی به نسل سوم ارتباطی می پردازند و از سوی دیگر مشترکان نیز حاضرند برای دست‌یابی به این تکنولوژی برای مدتی دوماهه تمام اختلالات در خدمات دو اپراتور را تحمل کنند، همگی در جهت استفاده از مزایای 3G است که در GPRS وجود نداشت و اگر قرار باشد که این خدمات ارائه نشود و سرعت دسترسی به اینترنت نیز تفاوت بارزی نکند تمامی این هزینه‌ها بی فایده به نظر می‌رسد.

به گفته عمیدیان - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - همراه اول در حال گذراندن دوران پایلوت است و در استانهایی که پایلوت در حال انجام است رگولاتوری نیز پارامترهای فنی را تست و ارزیابی می‌کند.

وی در نیمه شهریور ماه جاری پیش‌بینی کرد که دوره پایلوت و رسیدن به سطح مطلوب سرویس توسط همراه اول را یک ماه تا یک ماه و نیم خواهد بود و افزود: زمان لازم است تا شاخص‌های فنی به حد استاندارد و مطلوب برسد؛ در مورد ایرانسل نیز تقریباً سه هفته تا یک ماه دوران پایلوت به طول انجامید.

همه این‌ها در حالی‌است که پیوست فرهنگی مربوط به تماس‌های تصویری و علاوه بر آن افزایش سرعت اینترنت در نوبت بررسی در جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی است که انتظار می‌رفت تا پایان شهریورماه برگزار شود.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =