در دوره زمانی که میزان صدور پروانه های ساختمانی کاهش یافته است، شاخص بهای مصالح ساختمانی با 36.5 درصد رشد همراه بوده است. شاخص بهای تولیدکننده مصالح ساختمانی نیز رشد 28 درصدی را تجربه کرده است.

بهاره چراغی: عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی این روزها سخت به دنبال گردگیری کردن رکود حاکم بر بخش مسکن است. آخوندی به خوبی می داند، گزارش های مرکز آمار ایران خبرهای خوبی برایش ندارند. در تازه ترین آمارهای مرکز آمار ایران، در نیمه دوم سال 92 متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 17.2 درصد و متوسط اجاره ماهانه هر مترمربع زیربنای مسکونی 14.2 درصد رشد داشته است. این در حالی است که متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 66 هزار و 324 ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 1 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 14.2 درصد افزایش داشته است.

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن افزایش قیمت فعلی بخش مسکن را رکود حاکم بر اقتصاد کشور می داند. وی بر این باور است که پرداخت بدهی پیمانکاران می تواند یکی از راه های خروج مسکن از رکود باشد.

در پايان سال 1392، ميزان پروانه هاي ساختماني صادر شده در تهران 17 درصد کاهش و در ديگر شهرهاي بزرگ کشور نيز با 5.7 درصد کاهش مواجه بوده است. در کل مناطق شهري ايران ميزان پروانه هاي ساختماني صادر شده 7.6 درصد کاهش را تجربه کرده است. اين آمارها نشان مي دهد صنعت ساختمان در سال 1392 با رشد منفي مواجه بوده است. گزارش بانک مرکزي تاييد مي کند 22 درصد جمعيت ايران را اجاره نشيناني تشکيل مي دهند که به کمک وام هاي دولتي قصد خريد خانه را دارند ولي بازهم بررسي ديگري تاييد مي کند براي خريد خانه اين افراد و تنها با اتکاء به درآمدهاي ماهيانه يک عضو خانوار به زماني بيش از 42 سال نياز است.

در همين دوره زماني که ميزان صدور پروانه هاي ساختماني کاهش يافته است، شاخص بهاي مصالح ساختماني با 36.5 درصد رشد همراه بوده است. شاخص بهاي توليدکننده مصالح ساختماني نيز رشد 28 درصدي را تجربه کرده است.

ستاریان معتقد است که علت کاهش پروانه های ساختمان، رکود سنگین و فرار سرمایه گذاران از این بخش است، وی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت:«علت این موضوع که صدرو پروانه های ساختمان سازی با کاهش 17 درصدی رو به رو شده است رکود سنگینی است که بر اقتصاد کشور حاکم است. همیشه یکی از مشکلاتی که در شرایط رکود به وجود می آید کاهش تولید است که البته امروز شاهد آن هستیم که به یکی از دغدغه های دولت یازدهم نیز تبدیل شده است.»

وی افزود:« این در حالی است که مشکلات کاهش تولید بر روی یکدیگر انباشته می شوند و در دوره های دیگر نیز با شدت بیشتری ادامه خواهند داشت.»

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت:«زمانی که کشور نیاز دارد تولید داشته باشد تا بتواند از شرایط رکود خارج شود، با موجی از فرار سرمایه و کاهش تولید مواجه می شود زیرا بی اعتمادی که در اقتصاد کشور به وجود آمده است بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت کاری به غیر از تولید کشانده است. از سوی دیگر بسیاری از پیمانکاران و ساختمان سازان در کشور بیشتر خردساز هستند تا انبوه ساز. دلیل این مسئله نیز تحلیل نامناسب این افراد در شرایط رکود است.»

ستاریان در ادامه گفت:« پیمانکاران نمی دانند چه زمانی رکود به پایان خواهد رسید و یا باید در شرایط رکود چگونه سرمایه گذاری کنند و یا حتی چگونه سود آوری داشته باشند. بنابراین به دلیل ناآگاهی و تحلیل های ناکارآمد سرمایه خود را از بخش تولید خارج می کنند.»

وی در خصوص پیش بینی قیمت بازار مسکن در قصل پاییز گفت:« در خصوص بازار مسکن در پاییز نمی توان پیش بینی درستی انجام داد. زیرا پیش بینی چنین بازاری به برنامه های اقتصادی دولت بستگی دارد. از دیدگاه من اگر دولت به برنامه های اقتصادی خود پایبند باشد و طرح های خود را اجرایی و عملیاتی کند و از همه مهمتر بدهی پیمانکاران را تسویه کند شاید بتوان به بازار مسکن در ماه های آینده امید بیشتری داشت. با پرداخت بدهی پیمانکاران سرمایه در گردش نیز به راه می افتد و از سوی دیگر پیمانکاران با دست پر به سمت پروژه های ناتمامشان باز می گردند.»

با این حال افزایش قیمت و رکود حاکم بر بازار مسکن همچنان ادامه دارد و در تازه ترین آمارها در سامانه ثبت معاملات املاک، حجم معاملات مسکن در تابستان امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 10 درصدی رو به رو شده است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هومن IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    13 5
    ا ه ه ه ه ه دوباره سر و کله این کارشناس مجرب مسکن پیدا شد. آقا سلام مخصوص مارو به آقا بیت الله برسانید سنه مخلصیم آقا بیت الله..... شما ور کره ماه هم کارشناسی به انی ماهی پیدا نمیکنید ، آقا بیت الله ببینم چیکار میکنیی؟ میتونی تا شب عید قیمت خونه رو یه 50 درصدی گرون کنی ما یه حالی ببریم یا نه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    9 3
    تحلیل کارشناسانه نیست گاه به نعل زده گاه به میخ دلیل ان هم بنظر من تمایل باطنی وی به رونق بازار است که منافعی هم در ان دارد لذا خیلی خوش ندارد اینده بازار را با ثبات پیش بینی کرده تا بلکه مردم تشویق به خرید شوند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    18 4
    از صجبت های این آقایان نمی توان فهمید منظور از بهتر شدن اوضاع مسکن و مشکل رکود چیست ؟ ظاهرا" اگر مسکن با قیمت بالا بفروش برسد از نظر اقایان شرایط خوب است و در حال حاضر که مشتری برای خرید وجود ندارد و خانه های خالی روی دستشان مانده شرایط بد است ؟ ووقتی می گوید اینده مسکن می توان امیدوار بود یعنی امیدوار هستند که گرانتر بشود کلا" این قوم بساز بفروش و بنگاهداران تمایل دارند خون مردم را بیشتر در شیشه بکنند
  • سید A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    10 4
    سلام ایشان با قاطعیت در اواخر سال قبل فرمودندمسکن در پایان سال 93یا ابتدای سال 94 افزایش قیمت شدید خواهند داشت ؟؟ و متاسفانه شخص بنده به عنوان اینکه ایشان استاد دانشگاه و 30 سال تجربه کار کارشناسی در صنعت ساختمان به ادعا خودشان دارند اقدام به نقل قولشان در مهمانیها و مجالس نمودم و افرادی نیز بر این اساس اقداماتی انجام دادند و در ضرر قرار گرفتند لطفا ایشان در اظهار نظر ها خود دقت کنند
  • علی IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    16 5
    متاسفانه با رکود نمی شود جلوی تورم را گرفت وقتی در همین ۲ ساله در همه بخشها تورم داشته ایم چطور بایدانتظار داشت مسکن تورم نداشته باشد چطور در زمانی که مسکن در رکود است لوازم ومصالح ساختمانی مرتبا در تورم بسر می برد در صورتی که این راه مسئولین ما باشد احتیاجی به هیچ شعار و کاری نیست واین رکود فساد ومرگ تدریجی ملت را به همراه دارد .تورم درد است و رکود مرگ .
    • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
      0 0
      جمله آخر خیلی قشنگ بود علی آقا