هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین، مذاکره ایران 1+5 ساعت 10 به وقت محلی در مقر سازمان ملل در سطح معاونان و وزیران خارجه و با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون آغاز شد.

پیش از آغاز این مذاکرات گفت‌وگوهای دوجانبه و کارشناسی میان هیات ایران و برخی از کشورهای عضو گروه 1+5 (روسیه و آمریکا) انجام شد. این دوره از مذاکرات قرار بود روز پنج‌شنبه آغاز شود اما با توجه به مذاکرات دوجانبه و ضرورت رایزنی میان دو طرف درباره برخی موضوعات این مذاکرات با یک روز تاخیر روز جمعه آغاز شده است در عین حال هنوز مشخص نیست که این مذاکرات امروز پایان می‌یابد یا برای فردا نیز ادامه خواهد داشت.

بر اساس آخرین دوره از مذاکرات ایران و 1+5 (وین 6) برای رسیدن به توافق احتمالی جامع به مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شده است. مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم طی یک سال گذشته برای دومین بار در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. بر همین اساس قرار است در چارچوب مذاکرات هسته‌ای، وزیران خارجه ایران و برخی از کشورهای 1+5 نیز با یکدیگر دیدار کنند.

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نگرانی‌های موجود درباره انحراف‌های احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، باید به عنوان بخشی از توافق جامع در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لورا کندی، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: واشنگتن درباره روند اجرای تعهدات ایران نگران است.

وی گفت: باید نگرانی‌های موجود درباره انحرافات احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از هرگونه توافق جامع در نظر گرفته شود.

کندی اضافه کرد: تنها در صورت وقوع چنین اتفاقی می‌توان این اطمینان را به دست آورد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رضا نجفی، نماینده کشورمان در آژانس در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس درخصوص اجرای پادمان در ایران، گزارش اخیر مدیرکل آژانس را مبنی بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شاهد بارزی بر این مطلب دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران موضوعات مطرح شده با عنوان ابعاد احتمالی نظامی را معتبر نمی‌داند چرا که بنا به گزارش مدیرکل سابق آژانس، آژانس فاقد ابزارهایی برای ارزیابی اسناد این اتهامات است.

ظریف و کری در نیویورک دیدار می‌کنند

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم دیپلماسی بهترین راه‌حل به سرانجام رسیدن پرونده هسته‌ای است.
او هم‌چنین دیدارهای دو روز گذشته با ایران در چارجوب مذاکرات هسته‌ای را سازنده خواند.
معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه پیش از آغاز رسمی هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 با یگدیگر گفت‌وگو کردند.
این مقام آمریکایی هم‌چنین گفت: این که ما می‌خواهیم هر تفاهمی شفاف باشد، زیاده‌خواهی نیست.
بر اساس گزارش رسانه‌های خارجی، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که روحانی و اوباما برنامه‌ای برای دیدار ندارند، اما اوباما آماده است و این امر به ایران بستگی دارد.

مذاکرات به پنالتی می کشد

خبرگزاری بی‌بی‌سی در تحلیلی درباره دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 نوشت: ایران و شش کشور جهان مذاکرات را برای از سرگیری برای دستیابی به راه‌حل بلندمدت در نیویورک ادامه دادند. مذاکرات ایران و 1+5 همانند بازی فوتبال است. اگرچه هر دو طرف امتیازاتی را به دست آوردند، اما اکنون بازی به وقت اضافه کشیده شده است. زمان می‌گذرد و بازی در لحظات پایانی است. هر دو طرف تلاش می‌کنند که به دیگری گل بزنند اما ممکن است بازی به پنالتی بکشد.

خبرگزاری بی‌بی‌سی در ادامه با اشاره به مکالمه تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا در فرودگاه نیویورک در سال گذشته آورد: این مکالمه کوتاه باعث شکسته شدن یک تابوی 30 ساله میان دو کشور شد و اکنون دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی با گفت‌وگوهای مستقیم با یکدیگر به دنبال حل مساله هسته‌ای ایران هستند.

به نوشته این خبرگزاری، هفته آینده روحانی بار دیگر به نیویورک می‌آید. علی‌رغم چند دور مذاکرات سرنوشت توافق بلند مدت هسته‌ای زیر سوال است.

مارک فیتز پاتریک رییس برنامه عدم اشاعه در موسسه بین‌المللی استراتژیک در این باره باره می‌گوید: فرصت‌های به دست آمده از توافق 24 نوامبر بسیار اندک است.

این خبرگزاری با اشاره به شرایط اقتصادی در ایران نوشت، پس از روی کار آمدن روحانی اقتصاد ایران تثبیت شده است. تورم روند رو به کاهشی داشته است. اما بخشی از پیشرفت اقتصاد به سیاست‌های روحانی بازگشته و بخشی دیگر به دلیل تعلیق برخی تحریم‌ها است.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به بحران موجود میان روسیه و غرب نوشت: قرار گرفتن روسیه و غرب در بن‌بست اوکراین باعث نزدیک شدن موسکو به تهران شده است. در همین راستا تعجب‌آور نیست که یک هیات بزرگ روسی این هفته به تهران آمده و با ایران قرارداد اقتصادی امضا کرده است. به نظر می‌رسد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه باعث نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر مسکو و تهران شود.

به نوشته این خبرگزاری همچنین یکی از عوامل تاثیرگذار در مذاکرات، بحران عراق و پیشروی‌های داعش در منطقه است. در این باره فیتز پاتریک می‌گوید: اگر دو طرف به توافق جامع دست نیابند، در این صورت جایگزین آن یک توافق موقت با شرایط جدید خواهد بود.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =