۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱

با کاهش سطح تورم شهری به مرز 23.5 درصد وضعیت تورم در روستاهای کشور نیز بهبود پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، گزارش هاي تازه اي که از مورد نرخ تورم روستايي منتشر شده نشان مي دهد وضعيت تورم در مناطق روستايي کشور نيز بهبود پيدا کرده است. يکي از نگراني هاي مهم دولت وضعيت تورم در روستاهاي کشور بود. پس از اجراي فاز اول طرح هدفمندي يارانه ها و پرداخت ماهيانه هاي 45 هزار توماني بخش مهمي از نيروي کار روستايي دست از اشتغال کشيدند. اين اقدام آنها با رشد نرخ تورم و افزايش بيکاري توام شد. در نهايت گزارش هاي مرکز آمار ايران تاييد مي کرد کسري بودجه خانوار در روستاهاي کشور به دنبال همين جريان افزايش يافته است.

با اين حال بررسي نرخ تورم نشان مي دهد با وجود کاهش سطح تورم، همچنان زندگي در روستاهاي کشور به صورت قابل توجهي ارزان تر از شهرها نيست. در حال حاضر نرخ تورم در ورستاها و شهرها به يک سطح نزديک شده است.

نرخ تورم در روستاهای کشور روند نزولی خود را ادامه داده است تا در مردادماه نرخ توم کالاهای مصرفی در مناطق روستایی به 23.3 درصد برسد. آمارهای نرخ تورم در طول 29 ماه اخیر یعنی از ابتدای سال 91 به بعد نشان می دهد که در این مدت هرگز نرخ تورم روستایی کمتر از 25 درصد نبوده است و در حال حاضر این رقم به کمترین نرخ خود طی سه سال اخیر رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق روستایی هم طبق برآورد مرکز آمار ایران در مردادماه سال جاری به 12.7 درصد رسیده است که رقمی بی سابقه طی سال های اخیر محسوب می شود.

این ارقام در حالی از تغییرات قیمت اقلام مصرفی در یک سال گذشته حکایت دارد که نرخ تورم روستایی در مردادماه سال گذشته 40.6 درصد بود و نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه رقم 43.6 درصد را نشان می داد.  رکورد نرخ تورم روستایی از ابتدای سال 91 تا مردادماه سال جاری مربوط به شهریور ماه 92 می شود که نرخ 41.8 درصدی رقم خورد. رکوردار تورم نقطه به نقطه نیز در این مدت خرداد سال گذشته با ثبت تورم 47.1 درصدی نام گرفته است.

در ماه های اخیر اما روند نزولی نرخ تورم قوت گرفته است تا در روستاها هم قیمت ها با شیب ملایم تری افزایش یافته باشد. روند نزولی نرخ تورم با سرعت فعلی در اقتصاد ایران کم سابقه بوده است. در مردادماه اقلام خوراکی در روستاها 6.6 درصد نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشته است که تقریبا نصف تورم نقطه به نقطه در این ماه است. تورم اقلام مصرفی روستاها در مرداد نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزایش داشته است در حالی که در تیرماه افزایش قیمت نسبت به خرداد ماه 2.2 درصد بوده است. در بخش خوراکی ها متوسط افزایش قیمت در مرداد نسبت به تیر 1.8 درصد بود اما این شاخص در تیر نسبت به خرداد ماه 2.6 درصد برآورد شده است که نشان می دهد روند نزولی نرخ تورم همچنان ادامه دارد. افزایش قیمت در بخش غیرخوراکی طی مرداد ماه 0.9 درصد بود که یک درصد کمتر از ماه قبل از آن بوده است. تورم نقطه به نقطه در مرداد نسبت به مرداد سال قل  12.7 درصد برآورد شده است که نسبت به شاخص 13.3 درصدی در تیرماه کاهش یافته است.

تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به 23.5 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 3.6 درصد کاهش نشان می‌دهد. میانگین رشد قیمت اقلام‌ این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.6 درصد بوده است. تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات‌ در مرداد ماه 93 نسبت به ماه مشابه سال قبل 18.1 درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مرداد ماه سال 1393 23.1 درصد برآورد شده است. این شاخص در تیرماه 24.7 درصد بود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =