دو نقاشی زیبا و  قدیمی از مسجد الحرام و مسجد النبی (ص)

هر دو نقاشی متعلق به نسخه ای از دلائل الخیرات متعلق به دانشگاه میشیگان است.

محمد بن سلیمان جزولی (درگذشته 1465 م / 869 ق) انشاء کننده «دلائل الخیرات» یک صلواتیه بلند است که تمامی آن به عربی، حاوی جملات عربی مشتمل بر صلوات بر پیامبر (ص) است. صدها نسخه از این اثر در کتابخانه های مختلف اروپا و افریقا وجود دارد و مسلمانان صوفی مسلک شمال افریقا برای قرنها از این کتاب در جلسات عمومی و خصوصی استفاده کرده و آن دعاها را می خواندند.
در بیشتر این نسخه ها، دو نقاشی از مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) درج شده که به لحاظ هنر دینی ارزشمند و گاهی برای شناخت برخی از نکات تاریخی هم جالب است.
چند نسخه از این اثر در کتابخانه دانشگاه میشگان هست و یکی از این نسخه ها که زیبا نوشته شده ولی بدون تاریخ است، حاوی دو نقاشی جالب یکی از مسجد الحرام و دیگری از مسجد النبی (ص) است، اما نکته جالب این است که تنها به مسجد بسنده نکرده و جزئیات دیگری را هم بر حسب تخیل یا شنیده ها افزوده است.
برای مثال در نقاشی مسجد الحرام خانه های اطراف حرم را آورده و به علاوه مسیری را مشخص کرده که می تواند اشاره به حدود حرم باشد که با علائم و ستونهایی از قدیم علامت گذاری می شده است.
در مورد مدینه نیز خانه های مدینه قدیم و حتی دیوار شهر را نیز آورده است. اشاره به نخلستانهای اطراف شهر هم جالب است.

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    37 3
    الهم صل علی سید المرسلین و خاتم النبیین
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    5 0
    دکتر جان سلام خداوکیلی تو نشانه گذاری ها یه کم بیشتر دقت کنید؛ تو خوندن خط اول، مونده بودم محمد بن سلیمان یک «صلواتیه بلند» است یا دلائل الخیرات در کل جالب بود دستتون درد نکنه.
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    1 1
    جالبه که در این نقاشی ها پرسپکتیو یا همون علم المناظر و المرایا اصلا رعایت نشده در حالی که نمونه هایی از نقاشیهای ایرانی و اروپایی در پیش از این تاریخ داریم که کاملا پرسپکتیو دارند. این همه بی دانشی در طرحهاجالب توجه است. آدم احساس میکند روی سرازیری واقع شده. حتی نتوانسته شکل مکعب مربع ساده خود کعبه را درست طراحی کند. اینها نشان میدهد تصاویر توسط یک نقاش حتی معمولی طراحی نشده و قریب به یقین نویسندگان برای ارائه تصویری، با نهایت بی دقتی و بی دانشی، طرحی را ارائه می داده اند. از یک شکل بودن و حتی هم سایزبودن خانه های اطراف و حتی یک شکلی کوها،نخلهاو.. هم این مسئله روشن میشود. با این حساب نمیتوان به چنین نقاشیهایی استناد علمی دقیق کردومثلا گفت در فلان دوره فلان نوع ساختمانهایی اطراف مکه بوده
    • شهاب RO ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
      1 0
      سلام. رعایت نشدن پرسپکتیو، سبک و رسم رایج در نگارگری یا مینیاتور ایرانی است و در عالی‌ترین نقاشی‌های عصر تیموری هم دیده می‌شود. بنابراین ربطی به نابلدی نقاش ندارد.