هنوز پالم و لبنیات موضوع چالش وزارت بهداشت و لبنیات هستند. وزارت بهداشت اعلام کرده حتی صنایع لبنی از چربی حیوانی هم نمی توانند استفاده کنند، فقط چربی طبیعی شیر.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ماجرای پالم در شیر و لبنیات نه تنها کهنه نشده، بلکه مهلت حذف کامل پالم در محصولات لبنی، سه روز دیگر به پایان می رسد. با این حال، وزارت بهداشت هنوز هم با انتقاداتی مواجه می شود. آخرین انتقاد از سوی جامعه دامپزشکان ایران بود. آنها در نامه ای بلند بالا به وزیر بهداشت، هجمه علیه صنایع لبنی و استفاده از روغن گیاهی را «فاقد پشتوانه علمی و خارج از اعتدال» دانسته اند.

از سوی دیگر، صنایع لبنی گفته اند که چربی حیوانی را جایگزین پالم و چربی گیاهی می کنند. به گفته رضا باکری، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی پس از این تفاهم نامه مکاتبات بسیاری با کارخانه‌های لبنی سراسر کشور صورت گرفته و مقرر شده روغن پالم از همه محصولات لبنی حذف شوند: از این تاریخ به بعد در تولیدات لبنی به جای استفاده از روغن پالم از چربی طبیعی موجود شیر و چربی حیوانی استفاده می‌شود.

او گفت: استفاده از چربی حیوانی و چربی طبیعی موجود در شیر به این صورت است که به عنوان مثال برای تولید شیر یا ماست پرچرب از خامه با 40 درصد چربی البته با اندازه و دوزهای مشخص استفاده می‌شود.

اما از سوی دیگر رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت چنین چیزی را رد می کند. رسول دیناروند، در واکنش به اظهارات یکی از مسوولان انجمن صنفی صنایع لبنی مبنی بر جایگزین کردن چربی حیوانی به جای روغن گیاهی پالم در شیر و لبنیات پر چرب، به ایسنا گفته است: صنایع در تولید فرآورده‌های پرچرب باید به استفاده از چربی طبیعی شیر بازگردند و از اول مهر ماه نیز هیچ شرکت لبنی حق استفاده از چربی گیاهی ندارد.

دیناروند گفت: مسلم آن است که چربی گیاهی از فرآورده‌های پرچرب لبنیات حذف می‌شود. قاعدتا صنایع در تولید فرآورده‌های پرچرب باید بازگردند به استفاده از چربی طبیعی شیر. بنابراین اظهارات مطرح شده در روزنامه‌ها و رسانه‌ها مبنی بر جایگزینی چربی حیوانی به جای روغن گیاهی پالم، منظور چربی شیر است؛ چراکه شیر خود دارای چربی است و از آن کره، خامه و ... تهیه می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: وقتی قرار است چربی گیاهی از لبنیات پرچرب حذف شود به معنای آن است که با چربی طبیعی شیر جایگزین می‌شود. این مساله به صنعت لبنیات ابلاغ شده و از اول مهرماه نیز اجرایی می‌شود. شرکت‌های لبنی نیز تا پایان شهریور فرصت دارند تا پروانه خود را اصلاح کنند. از اول مهر ماه نیز هیچ شرکتی حق ندارد با چربی گیاهی اقدام به تولید فرآورده‌های لبنی پرچرب کند.

 

روغن گیاهی در چه محصولاتی با مجوز استفاده می شد؟

خارج همه این هیاهویی که وجود دارد، نامه جامعه دامپزشکان خطاب به وزیر بهداشت چند نکته قابل تامل دارد. یکی از آنها مجوز وزارت بهداشت و سازمان استاندارد دولت نهم و دهم برای استفاده از روغن گیاهی در چند محصول لبنی است؛ «از سال 1386 تا 1392 برای هشت فراورده لبنی و غیر لبنی شامل پنیر پروسس آنالوگ، روغن جانشین کره کاکائو، بستنی، پنیر تازه آنالوگ، بستنی پروبیوتیک، پنیر خامه‌ای آنالوگ، پنیر پیتزا پروسس آنالوگ و شیر خشک صنعتی با چربی گیاهی، استاندارد ملی نوشته شده بوده است»

و نکته بدتر اینکه برای 261 محصول مجوز استفاده از پالم صادر شده است: «بر مبنای استانداردهای فوق، تعداد 261 فقره پروانه ساخت، برای فراورده‌های لبنی دارای روغن پالم توسط آن وزارتخانه صادر شده است که بیشترین آن مربوط به خامه گیاهی (152 فقره) و کمترین آن مربوط به پنیر خامه‌ای آنالوگ (6 فقره) بوده است.»

و همچنین درباره روغن مایع هم نوشته شده: بخش عمده‌ای از روغن پالم در روغن‌های سرخ کردنی به عنوان پایه این روغن‌ها مصرف می‌شود، دریافت روغن پالم از طریق مصرف روغن سرخ کردنی در سطح کشور بیشتر است یا از راه مصرف لبنیات؟»

و یا «چرا تولیدکنندگان، موظف نشده بودند که تا قبل از جنجال کنونی، مقدار و نوع روغن گیاهی به کار رفته در فراورده لبنی را اعلام کنند؟»

 

4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    24 0
    من که باور نمیکنم.این شرکت ها هیچ وقت حاضر نمیشن سود زیادی را که تو استفاده از چربی غیر طبیعی است رو از دست بدهند.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    31 1
    50 روزه که ممنوع شده ولی از اول مهر اجراء میشه...آخه کارخونه ها بایستی پالم های خریداری شده رو تا گرم آخر به پول تبدیل می کردند...
  • نقی IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    7 0
    کاریکاتور مستقیم از گاو رو حتما ببینید. این کارخونه ها حاضر نیستند برای سلامتی مردم از سود خودشون دست بکشن.
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    6 4
    چرا تو کشور ما روی تغذیه ی مردم نظارت نمیشه؟ مگه سلامت جامعه مهم نیست؟ مگه سودهای کوتاه مدت بهتر ارزش ضررهای طولانی مدت و به خطر انداخت اینده ی کشور داره؟ چرا هر محصول غذایی یا کارخانه ای و موارد مختلف ، اکثرا بیماری زا هستن؟
  • بی نام US ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    5 0
    اگه ما، یه خلاف شخصی مرتکب بشیم ، که تبعاتش فقط به خودمون آسیب میزنه ، به ما هم همین قدر زمان میدید؟ آثار سوئ این تخلف شرکت های لبنی ، گریبانگیر سلامت میلیون ها نفر در کشور شده ، واقعا معنی و راز این همه مماشات رو نمی فهمم ولی این رو میفهمم که این مباشرت در جنایت است از دلواپسان جامعه و مجلس و امثالهم هم که طبق معمول خبری نیست ...
  • دلسوز IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    20 0
    سلام متاسفانه در کشور ما هیچگونه نظارت درستی بر روی هیچ چیزی وجود ندارد، در ایران هر کسی که به نفعش باشه وبرای یکسری از آقایان سود آور باشه کارش رونق میگیره وهیچ ضرری نداره ولی امان از اینکه به ذائقه ی کسی خوش نیاد از پای بست ریشه ش زده میشه این روغن پالم هم در لبنیات ما ریشه دوانده .توی کشوری که دریکی از مهمترین موارد یعنی تغذیه ی سالم اینقدر قصور میشه وای به حال موارد دیگرش جایی که به سلامت نسل آینده اصلا اهمیت داده نمیشه سایر کشورهاچین،کره ژاپن و.....درحال بهتر کردن نسل خودشونن ما دچار چاقی،انواع سرطان،مشکلات شکل گیری ستون فقرات در سنین رشد،پوکی استخوان،ناراحتیهای قلبی و.....هستیم کی میخواهیم مسئولیت پذیر شیم الله واعلم
  • سارا A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    2 17
    چه کار سختی دارین جناب دکتر هاشمی وهمکاران محترم موفق باشید در در افتادن با این مافیاهای چپاولگر واز خدا بی خبر امیدوارم از همه مردم هم در این راه خیر کمک بگیرید یا حق