۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۹

گویا داروخانه های یکی از بهترین کشورهای دنیا از لحاظ تولید دارو نیز از معرض دارو های تقلبی دور نمانده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،داروخانه‌های آلمان با مواردی از داروهای تقلبی از جمله برای بیماری‌های دستگاه گوارش، کبد، سرطان و ایدز برخورد کرده‌اند. مجرای اصلی مبادله داروهای تقلبی شرکت‌های واسطه هستند که این «دارو» ها را به قیمتی نازل عرضه می‌کنند.

گزارشی که ) از کانال دوم تلویزیون آلمان پخش شد برای بسیاری از بینندگان حیرت‌آور بود: وجود داروهای تقلبی در داروخانه‌های آلمان، کشوری که از سخت‌گیرترین نظارت در این زمینه برخوردار است. حجم این دست «دارو» حدود یک درصد است، اما بر مقدار آن‌ها روز به روز دارد افزوده می‌شود. داروخانه‌داران می‌گویند حتی سفارش‌هایی که به شرکت‌های بزرگ و معتبر می‌دهند هم صد در صد قابل اعتماد نیستند زیرا بسیاری از مبادلات از طریق شرکت‌های واسطه انجام می‌شوند.

جالب است که این داروها به قیمتی ارزان در آلمان تولید می‌شوند، با قیمتی ارزان به کشورهایی در خارج از آلمان صادر می‌شوند و آن‌گاه مجددا از این کشورها خریداری می‌شوند. پروسه‌‌ای هم موازی با این روش مبادله در جریان است؛ خرید از بازارهایی که دارو به بهای کم‌تری در آن‌ها تولید می‌شود و سپس وارد کردن این داروها به بازار آلمان. بسیاری از فروشندگان داروهای تقلبی از این مسیر برای ورود کالای خود به آلمان استفاده می‌کنند.

این‌ها نقاط ضعفی هستند که در مبادلات رایج دارو در آلمان یافت شده‌اند. حالا سئوال اینجاست که چه کسی می‌تواند اطمینان داشته باشد که دارویی که خریداری کرده است، واقعا درمان دردش است یا حتی بلای جان.

فریدمن اشمیت، رئیس انجمن سراسری داروخانه‌داران آلمان می‌گوید هنوز جای نگرانی نیست چون حجم داروهای تقلبی هنوز بیش از یک درصد نیست و از این گذشته داروخانه‌‌داران داروهای سفارشی را کنترل می‌کنند و اگر تقلبی باشند، آن‌ها را پس می‌فرستند، به همین دلیل هم می‌توان از این جا حرکت کرد که اگر هم داروی تقلبی به قفسه داروخانه برسند، اما به دست بیمار نمی‌رسند و «بیماران تا به حال صدمه‌ای از این بابت ندیده‌اند».

باندهای تبهکار در بازار دارو
رئیس انجمن سراسری داروخانه‌داران آلمان در عین حال اشاره می‌کند که بازار دارو، پرارزش است. حجم کوچکی از داروی تقلبی می‌تواند سودی بزرگ به همراه داشته باشد و همین انگیزه ‌قوی است برای فعالیت باندهای تبهکار در این بازار. تکنیک‌های آنان جدیدتر شده است و آن‌ها در بازار اروپا سیال هستند. بویژه این‌که سیستم نظارت وکنترل در همه کشورهای اروپا یکسان نیست. به گفته او حجم داروهای تقلبی در بازارهای جهانی بسیار بیشتر و مبادله آن گسترده‌تر است.

فریدمن اشمیت تاکید می‌کند که چند سال است سیاست مبارزه با جعل دارو در کمیسیون اتحادیه اروپا دنبال می‌شود. شرکت‌های داروسازی، شرکت‌های بزرگ مبادله دارو و داروخانه‌داران آلمانی سیستمی برای کنترل داروها درست کرده‌اند که بسیار دقیق است و می‌تواند مسیر دارو را از محل تولید تا روی میز داروخانه دنبال می‌کند.

این سیستم اکنون در حال آزمایش است و چند ماهی است که در برخی داروخانه‌های آلمان بکارگرفته شده تا میزان کارایی آن روشن شود. البته این سیستم از سال ۲۰۱۸ به بعد در آلمان سراسری خواهد شد.

منبع: دویچه وله

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    9 4
    فعلا فقط یک درصد میخواد تا به ایران برسه
  • سجاد A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 13
    سپاس گزارم بازم بنویسید.در آلمان همه چیز مرتب است و وجدان کاری بیشتر است .ولی همه کشورهای اروپایی اینگونه نیستند .قیمت دارو باید ارزان شود تا این انگیزه پولکمتر گردد.
    • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      0 0
      یه فرق کوچولو هست اونها قبول میکنند مشکل دارند و به دنبال راه حل میروند ما تکذیب میکنیم
  • عرشیا A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    ناصر خسرو ی برلین هم کشف شد .
  • يه مامانه IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 0
    واى به روزى كه بگندد نمك
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    6 1
    در ایران هم داروی اصلی اصلا پیدا نمیشود
  • بی نام US ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    داروهای تو ایران چی؟ شرکت های وارد کننده که زیر نظر وزارتخونه ها هستند، چقدر مطمئن هستند؟ یا اصلا کنترلی هست روی اونها. یعنی حتی اگه خودشون هم نخواهند ممکن هست دارو تقلبی رو اشتباهی به مردم بدهند؟ آیا ساختار تمام داروها در ایران حداقل یک بار کنترل شده؟