پدیده ازدواج زیر سن قانونی و تبعات آن برای سلامت جمعیت در بسیاری از کشور ها یک معضل جدی است.

هادی معیری نژاد- این پدیده که در کشور ما در پاره ای از استان ها بیشتر دیده می شود مستقیما بر روی سلامت مادر و کودک و در نهایت سلامت جمعیت کشور تاثیر گذار است.

اما خوشبختانه کشور ما هنوز بعد از کشورهای اروپایی در سطح پر خطر قرار ندارد ولی برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی در این زمینه پیشرو هستند.

گرچه در سالیان اخیر افزایشی در آمار ثبت این ازدواج ها به چشم می خورد اما این افزایش بیشتر به خاطر ثبت ازدواجهایی است که تا پیش از این ثبت نمی شده و هم اکنون به خاطر برخورداری از برخی مواهب قانونی نظیر دریافت یارانه ثبت می شود.

بر طبق آخرین اخبار بنگلادش که در این زمینه رکورد دار است قانونی منع ازدواج زیر 18 سال را تصویب کرده است.

بر طبق گزارش "انجمن سرمایه مردمی سازمان ملل" بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بیش از ۱۴۰ میلیون دختر کوچک عروس می شوند.
سالانه ۱۴ میلیون و دویست هزار و روزانه ۳۹۰۰۰ دختر در سنین بسیار پائین ازدواج می کنندعلاوه بر این از ۱۴۰ میلیون دختری که در سنین کمتر از ۱۸ سال ازدواج می کنند ، ۵۰ میلیون از آنها زیر ۱۵ سال سن خواهند داشت.

پیش بینی می شود که این مشکل بخاطر افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه افزایش نیز پیدا کند.

دخترانی که در کودکی و یا در سنین بسیار کم ازدواج می کنند در برابر خشونت ها و تجاوزات جنسی بیشتر آسیب پذیرند تا دخترانی که در سنین بالاتر ازدواج می کنند.
عوارض بارداری و بدنیا آوردن فرزند از دلایل اصلی مرگ زنان کوچک بین ۱۵ تا ۱۹ ساله است. دختران جوانی که در سنین بالاتر ازدواج می کنند و دیر بچه دار می شوند بیشتر احتمال می رود که سالمتر زندگی کنند و تحصیلات و زندگی بهتری برای خود و خانواده شان فراهم کنند .

اگر به مسئله ازدواج کودکان آنگونه که باید رسیدگی نشود، اهداف ۴ و۵ "توسعه هزاره" سازمان ملل که کاهش دو سومی مرگ و میر کودکان در سنین پائین تر از ۵ سالگی و کاهش سه چهارمی مرگ و میر مادران باردار تا سال ۲۰۱۵ می باشد محقق نخواهد شد.
ازدواج کودکان - که ازدواج زیر سن ۱۸ سالگی تعریف شده است، هم شامل حال دختران و هم پسران می باشد؛ اما بیشتر در بین دختران شایع است.

تصویر زیر پراکندگی جغرافیایی تعداد فرزندانی که عروسان خردسال به دنیا آورده اند را نشان می دهد.

خردسال

ازدواج کودکان یک مسئله جهانی است اما چه در داخل کشور و چه در بین کشورهای دیگر درجات مختلفی دارد. بعنوان مثال اکثر ازدواج ها ی کودکان در مناطق روستایی صحرای بزرگ آفریقا و آسیای جنوبی رخ می دهد.
در آسیای جنوبی، نزدیک به نیمی از زنان جوان و در صحرای بزرگ آفریقا بیش از یک سوم آنها تا تولد ۱۸ سالگی شان ازدواج کرده اند.

جدول زیر نشاندهنده ده کشوری است که بیشترین عروس خردسال را دارند(بر اساس آمار مرکز بین المللی مطالعات زنان)

 

ردیف کشور درصد از ازدواج کل
1 نیجر 75
2 چاد 68
3 آفریقای مرکزی 68
4 بنگلادش 66
5 گینه 63
6 موزامبیک 56
7 مالی 55
8 بورکینافاسو 52
9 سودان جنوبی 52
10 مالاوی 50


بنگلادش پیشرو در مبارزه با پدیده عروس خردسال

مقامات رسمی بنگلادش از تصویب قانون «منع ازدواج کودکان» در این کشور خبر دادند.

بر اساس این قانون هر فردی که با دخترانی در سنین کمتر از 18 سال ازدواج کند به دو سال حبس محکوم می‌شود. این قانون همچنین حداقل سن ازدواج را در میان مردان 21 و برای زنان 18 سال اعلام کرده است. این در حالی است که دخترانی که این قانون را نقض می‌کنند مجازات نمی‌شوند بلکه خانواده آنها و مسئولانی که به ثبت این ازدواج‌ها پرداخته‌اند و افرادی که با کودکان ازدواج می‌کنند، مجازات و جریمه خواهند شد.
این قانون در پی انتشار گزارش آژانس کودکان سازمان ملل مبنی بر ازدواج پیش از موعد دو سوم دختران بنگلادشی، ارائه شده است.

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیما IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    9 1
    خوبه ما نیستیم اینجا
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    3 14
    شما فقط جنبه ی فقر و اجبار ازدواج را در نظر می گيريد. در صورتی که اگه شرايط مناسب باشه نبايد سن را مانع بدونيم و اتفاقاً اين نوع ازدواج ها پايدارتر هم هستند. اطرافيان من پر هست از افرادی که فکر می کنند خواستگارای فعليشون مثل فردی که دوره ی نوجوانی اومده نبوده. نبايد با يک چوب همه را بزنيد.
    • بی نام EU ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
      10 14
      ازدواج زیر 18 سال برای دختر و زیر 23 سال برای پسر مسخره بازی هست ازدواج نیست