انصاف نیوز نوشت:

حسین قاسمی، فرماندار شیراز در زمان احمدی نژاد که پس از مدتی برکنار شد، در یادداشتی در وبلاگ خود نوشت:

آقای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین نکوداشت سردار "علیمردان خان بختیاری" و "بی بی مریم بختیاری" در شهر اردل چهارمحال و بختیاری مطالبی را درباره ی جعفرقلی خان سردار اسعد فرزند علی قلی خان سردار اسعد بیان کرده است که با واقعیت های تاریخی فرسنگ ها فاصله دارد.

در اینکه قوم بختیاری خدمات جدی در جنگ وانقلاب داشته هیچ شکی وجود ندارد وخدمات مردان و زنان بزرگ ان هم غیر قابل انکار ولی انچه جناب آقای رضایی درمدح جعفرقلی خان سردار اسعد گفته اند تحریف تاریخ است.

جنابشان فرموده اند:
"سردار اسعدبختیاری از سردارانی است که با داشتن تحصیلات بالا و تسلط به چند زبان خارجی، در برابر استبداد و ظلم و ستم رضاخانی ایستاد."

و اما فقط چند نکته کوتاه در رد ادعای ایشان:

1 - جعفر قلی خان سردار اسعد جزء افرادی بود که در صدور حکم قتل شیخ شهید فضل الله نوری حضور داشت. قضات «دادگاه عالی» که وظیفه ی محاکمه ی شیخ را بعد از فتح تهران برعهده داشتند، همگی از عناصر تندرو و افراطی بودند، این اشخاص که غالباً فراماسون بودند، عبارتند از:

- شیخ ابراهیم زنجانی رییس محکمه، دادستان و روحانی طرفدار حزب دموکرات که فتوی اعدام شیخ را صادر کرد.
- میرزا محمد نجات مدیر روزنامه نجات
- جعفرقلی خان بختیاری سردار بهادر پسر سردار اسعد
- سید محمد ملقب به امامزاده
- نصرالله خلعتبری اعتلاء الملک
- جعفرقلی خان یکی از ساکنین استانبول
- عبدالحسین کاشانی وحید الملک شیبانی
- عبدالحمید خان غفاری یمین نظام
- میرزا علی محمد خان مجاهد( تربیت ) خواهرزاده تقی زاده
- احمد علی خان مجاهد
- منتصرالدوله پیشکار محمد ولی خان سپهدار
- ابوالفتح خان کجوری
- حاجی خان سالار فاتح برادر ابوالفتح خان

2 - نه تنها جعفرقلی خان سردار اسعد بلکه پدرش علی قلی خان سردار اسعد نیز فراماسونر و عضو لژ بیداری ایران بوده اند.

اسماعیل رایین نویسنده ی کتاب «فراموشخانه و فراماسونری در ایران» از قول «محمود عرفان» در باره ی تاسیس لژ بیداری ایران می نویسد: «در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه ایرانیانی که به فرانسه و بلژیک مسافرت کرده و در آنجا وارد فراماسونری شده بودند، بایران که بازگشتند، این فرقه را در تهران تاسیس نموده و بقول ادیب الممالک فراهانی آنرا «لژ بیداری ایران» نامیدند. همین نویسنده در نطقی که در جمعیت عامیون ایراد کرد اشخاص ذیل را بعنوان افراد قدیمی و پیش کسوت فرقه فراماسونری در ایران معرفی کرد: میرزا سعید خان وزیر امور خارجه -میرزا سید محمد طباطبایی - سنگلجی- میرزا ابوتراب خان نظم الدوله- علیخان ظهیر الدوله - شیخ هادی نجم آبادی-دبیر الملک شیرازی-علیقلیخان سردار اسعد- مسعود میرزای ظل السلطان و... (رائین،1378،جلد2 :54)».

رایین همچنین تاکید می کند که اسامی، علی قلی خان سردار اسعد، خسرو خان سردار ظفر و جعفر قلیخان سردار بهادر بختیاری [سردار اسعد سوم] در چهار لیست اسامی «اعضاء لژ بیداری ایران» که تاکنون بدست آمده، درج شده است و هر سه نفر موفق به اخذ دیپلم ماسونی نیز شده بودند.

علی قلی خان سردار اسعد اولین بختیاری بود که به عضویت تشکیلات فراماسونری درآمد. وی بعداً با تشکیل لژ بیداری ایرانیان، به همراه پسرش جعفرقلی خان به عضویت این لژ درآمد به دنبال آن بسیاری از خوانین بختیاری هم عضو فراماسونری شدند.

3 - وابستگی پدر و پسر به انگلیس نیز چیزی نیست که قابل کتمان باشد. چنانکه «ارتشبد حسین فردوست» که دهها سال در دربار در کنار محمدرضاشاه بود، در وابستگی اسعدها به انگلیس می نویسد: « انگلیسی ها در میان بختیاری [خوانین] نفوذ کامل داشتند و افرادی مانند اسعد بختیاری و ظفر بختیار، پدرانشان و خودشان و اولادشان در اختیاری سیاست انگلیس بودند.

سید حسن تقی زاده دوست سردار اسعد در خاطرات خودش با عنوان «زندگی طوفانی» در باره ی وابستگی سردار اسعد به انگلیسی ها می نویسد: «از روسای اردوها مرحوم سردار اسعد بختیاری بود هم از انگلیسی ها اطاعت می کردند سهام نفت جنوب را هم داشتند.»

همچنین در صفحه 270 کتاب «ایل بختیاری و مشروطیت» چنین آمده است: «به دنبال خدمات خوانین به پیشنهاد سر والتر تونلی وزیر مختار انگلیس در تهران، دولت بریتانیا یک نشان K.C.M.G به سردار جنگ و یک نشان K.C.I.E . به سردار اسعد اعطا کرد.»

4 - نقش جعفرقلی خان سردار اسعد که در آن دوره به سردار بهادر مشهور بود در حمله به ستارخان و باقرخان به بهانه ی خلع سلاح نیز حائز اهمیت است.

سردار بهادر و یپرم خان رئیس نظمیه با حمله به اردوی این دو آزادی خواه مجاهد ضمن قتل عام تعدادی از آنها، ستارخان را نیز مجروح کردند.

البته چندی پیش از این، آقای رضایی به اهمیت نقش ستارخان و باقرخان (در مراسم رونمایی از کتاب فتح تهران) اشاره کرده بودند ولی نه تنها به کسانی که بعدها این دو مجاهد را قلع و قمع کردند اشاره ای نکردند بلکه از عامل این تهاجم تجلیل هم نموده اند.

او درباره ی قیام این دو سردار و سالار ملی گفته است:
"بمباران محمدعلی فضای نا امیدی بزرگی را به وجود آورد. مردم آذربایجان یک مقاومت بی نظیری انجام دادند. اگر محمد علی شاه تبریز را می گرفت، بختیاری ها و گیلانی ها به این نتیجه نمی‌رسیدند اما این مقاومت به سادگی تمام نشد. چقدر کودکان در تبریز از گرسنگی مردند. چقدر خانواده‌ها بی خانمان شدند اما ستارخان قهرمان و باقرخان سردار ملی مردم را حفظ می کردند تا مقاومت ادامه پیدا کند."

5 - سردار اسعد به همراه تیمور تاش و ... از عوامل اصلی و «سینه زنان پای علم جمهوریت و تغییر سلطنت» از قاجار به پهلوی بودند. اسعد یکی از نزدیکان معدود رضا شاه بود که هفته‌ای چند نوبت او را در کاخ ملاقات می‌نمود و بعد از تیمورتاش نزدیکترین شخص به شاه بود.

6 - جعفرقلی خان سردار اسعد در دوره ی رضاشاه، وزیر پست و تلگراف و دو دوره ی وزیر جنگ بود.

7 - مخبر السلطنه هدایت در کتاب خاطرات و خطرات خود، درباره ی قتل او بوسیله رضاشاه و این شایعه که او قصد داشت مقابل رضا شاه بایستد و ... می نویسد:

"من از سردار اسعد جز صمیمیت نسبت به پهلوی ندیدم و در نسبتی که به او دادند، تردید دارم."
و ...

گفتنی ها در این زمینه فراوان است. آنچه باید مدنظر قرار گیرد آن است که مواظب باشیم از افراد بسیار بدنام و بد سابقه ای مانند جعفرقلی خان سردار اسعد امامزاده سازی نشود. اینکه فرموده اند جعفرقلی خان سردار اسعد در مقابل ظلم و ستم و استبداد رضاخان ایستاد، حرفی غیر مستند و بی حساب و کتابی است. نسبت دادن روحیه ی ضد رضاشاهی به وزیر جنگ رضاشاه یعنی جعفرقلی خان سردار اسعد، روح سردار اسعد را هم در گور می لرزاند.

آقای دکتر لطفا در اظهارنظرهایتان دقت بفرمایید.


23231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    19 7
    اقاي فرماندار،اين شماييد كه داريد تاريخ را تحريف مي كنيد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    5 3
    واقعا شما بیکارید که این مطالب را منتشر میکنید. کی چی بشه؟ وقت مردم را تلف میکنید.
  • صمدخلیلی اردلی A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    9 0
    جنابشان بفرمایند یعنی بختیاری وطن فروش بودکه بی محابا تاریخ پراز افتخار بختیاری را به چالش کشیدند همین بس که مقام معظم رهبری از سردار علی مردان خان به عنوان یک آزادیخواه و انقلابی یاد کردند که افتخار است
  • زمانی هادی IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    6 0
    با سلام حسین قاسمی برادر عزیز مطالب شما پر از تحریف تاریخ است اولا شما می بایست متن را بدون کم و کاست بیاورید و نه بریده مطلب را چرا که این ظلم بزرگی است در تضییع حق الناس این که جاهایی می بایست با رژیم های پهلوی و قاجار کنار بیائیم خلط نشود با اصل مبارزه خوانین بختیاری با استبداد و استعمار اگر چنین بود مختار ثقفی نیز گاهی به خاطر شرایط زمان و گاهی بر اساس هوش مبتنی بر شرایط زمان و مکان با آل زبیر بیعت می کرد و حتی گاهی به صورت ظاهری بر قران نیز قسم می خورد تا زمان قیام فرا رسد در غیر این صورت در دم همه بختیاری ها از بین می رفتند مثال ساده تر آیا پذیرفتن ولیعهدی مامون عباسی توسط امام رضا ع نشاندهنده این است که مامون عباسی و امام رضا ع هر دو هدف مقدسی داشتند؟
  • محمد A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 3
    جناب اقای رضایی بعد از انتخابات 88 هم شروع کردن و تمام شهرهای ایران رفتند و از همان سال برای انتخابات 92 تبلیغ می کردن. دو باره هم از حالا شروع کردن تکرار می کنند. دو بار خودتون را در معرض رای مردم قرار دادید. دیدید خبری نیست. این بحثا بیشتر انتخاباتیه. ولی وحدت مردم از هر چیزی بالاتره و تفرقه بدترین چیزیه که شما دارید بذرش را می کارید.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 1
    اقاي رضايي جوابشو مستدل بده اگر داري؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    7 2
    شیخ فضل اله نوری بود که به مصدق خیانت کرد.
    • محمود از اصفهان IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      4 0
      برادر عزیز، اون آیت الله کاشانی بود که به مصدق خیانت کرد. یه کم تاریخ بخونید
  • محمد IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    6 1
    اگر سردار اسعد نبود ستار خان و باقرخان در همان تبریز سرکوب می شدند اگر سردار اسعد نبور نه مشروطه بود نه مدرس نه مصدق اگر ستار خان و باقر خان خلع سلاح نمی شدند مملکت به هرج ومرج و جنگ داخلی کشیده می شد سردار اسعد اگر تشنه قدرت بود با 20000سوار مسلح بدون رقیب به راحتی شاه ایران می شد لطفا در خصوص تاریخ با رعایت انصاف و دیدن همه جوانب و مصالح مملکت داری قضاوت کنید