۰ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹

ایران به جمع نیروهای متحد علیه داعش نپیوست و کار عاقلانه ای کرد. چرا باید ایران این کار را بکند؟ برای ایران دفاع از مصالح ملی واقعی اش الزامی است، اما قرار گرفتن در کنار کسانی که رفتار و عملشان موجد داعش بوده چه معنا دارد؟ این موضع به معنای همراهی با داعش نیست، اما همراه شدن با کسانی که مقصر اصلی در این ماجرا هستند، و حالا هم در جدیت تصمیمشان تردید است، فاقد توجیه است.

این روزها، نگاه به اظهار نظر مقامات غربی، بویژه امریکاییها جالب است، مخصوصا این نکته جان کری که گفته ماجرای داعش زیر سر بشار اسد است و این اوضاع سوریه است که این وضع را درست کرده است! انگار، نه سابقه ای از حمله به افغانستان و عراق را می داند، نه ماجرای القاعده را، نه پول های اهدایی قطر و عربستان را، نه داستان زرقاوی را و نه طالبان و دیگر جریان های سلفی جهان اسلام را ... فقط یک مقصر پیدا شده آن هم بشار اسد است.
عده دیگر مثل عربستان، ترکیه را مقصر می دانند که به خاطر ماجرای مصر به گسترش داعش دامن زد. این انتساب، تا حدود زیادی معقول است. دعوا بر سر مصر و درآمدن عربستان جلوی ترکیه برای محدود کردن نفوذ او در جهان عرب، سبب شد ترکیه، داعش را در کاسه کشورهای عربی گذارد. اکنون هم زیر بار مسوولیت خود نمی رود و هنوز دنبال بهره گرفتن بیشتر از آن است و طبیعی است که تاوان آن را در دراز مدت پس بدهد.
و اما ماجرای داعش دو رویه دارد. رویه درونی آن که در امتداد ماجرای سلفی گری و القاعده و زرقاویسم و بعد هم بغدادیسم است. بخشی از جامعه اهل سنت به طور جدی علائق سلفی دارند و دل به آن بسته اند و از دور و نزدیک به آن می پیوندند. البته تسهیل رفت و آمد آنها غالبا از ترکیه و برخی از مناطق دیگر مهم است.
اما داعش یک رویه خارجی هم دارد و آن رشد داعش در یک شرایط خلاء فکری در جهان اسلام و محصول برخورد غرب به عنوان سردمدار جهان است. داعش محصول سکوت و بی عملی قدرت های غربی است که فکر کردند با کمک افراطی ها، بشار را سرنگون می کنند و بعد هم این کشور را به دامان غرب خواهند برد و دست حزب الله را کوتاه خواهند کرد و امنیت اسرائیل تضمین خواهند نمود. این شرایط بود که مشکل را برای سوریه درست کرد و داعش را هم تقویت نمود.
اما داعش به ایران چه؟ نه شیعه و نه سنی ایران، هیچ ارتباطی با داعش ندارد؛ داعش هم تا اینجای کار متوجه بوده است که اقدام نابجایی در سمت و سوی ایران مرتکب نشود. به نظر می رسد ایران بهترین موضع را برابر داعش گرفته است. در مرحله نخست با حمایت معنوی و مشورتی، اجازه تجاوز به داعش را به حریم سامراء و عتبات نداده است. داعش باید درک کند که این حق طبیعی ایران است که از عتبات دفاع کند چرا که عتبات از ارکان باورهای مذهبی شیعیان در همه دنیا و حتی بسیار از مسلمانان است. بنابرین داعش باید این فکر را که روزی روزگاری به حریم این شهرها تجاوز کند، از سرش بیرون کند. به علاوه که داعش تاکنون در مناطق شیعه نشین جز یک جزیره ای مانند تلعفر که دویست سیصد هزار شیعه مظلوم بی پناه بودند، اقدامی نداشته زیرا اصولا در منطقه شیعه نشین توان انجام اقدامی را ندارد.
از سوی دیگر، داعش از فکر منطقه کردی و ترکمانی هم باید بیرون برود. ایران همیشه حامی کردها بوده و این را کردهای عراقی با گوشت و پوست خود دانسته و لمس کرده اند. در این زمینه آن قدر شاهد آشکار و پنهان هست که نه حالا ونه خاطراتی که آینده انتشار خواهد یافت، کلمه ای از تردید این این نکته ایجاد نخواهد کرد، حتی اگر برخی از آنها مانند بارزانی بی مهری به ایران کنند و خود را برای مدتی به این طرف و آن طرف منتسب سازند.
اما مشکل داعش، مشکل دولت هایی است که او را بلند کردند و حالا باید خودشان ساکتش کنند. در درجه اول، عربستان و قطر و اردن و بعدهم غربی ها را که از جهات مختلف از سرکوب کردن جریان افراطی خودداری کردند. آنها یا نخواستند یا نتوانستند ماجرای القاعده و شعب دیگر آن را تمام کنند و پس از مدتها که از ظهور داعش گذشت، وقتی خشمگین شدند که چند نفر غربی توسط داعش به شکل بیرحمانه ای سربریده شدند. گویی با این اتفاق بسیار زشت داعش بود که آنها از خواب عمیق خود بیدار شدند.
.... و اما نشست هایی از قبیل آنچه در فرانسه برپا شد، کاری از پیش نخواهد برد، چنان که در مورد سوریه نتیجه نداد. دلیلش هم آن است که غربی ها تنها به راه حل نظامی فکر می کنند و عمیقا قصد حل مشکل را ندارند.
راه حل اساسی این است که غرب تعاملش را با جهان اسلام درست کند، واقعیت های جهان اسلام را به درستی درک کند، ظلم و ستمی که طی قرون به این منطقه رفته را جبران کند و در یک کلمه از دشمنی با اسلام بپرهیزد. تا جهان اسلام این را لمس نکند، مشکل به طور جدی حل نخواهد شد. این طور نیست که یک بخش دنیا آباد باشد و بخش دیگر ویران، و باز اوضاع بسامان باشد.
به هر حال، داعش مشکلی است که دست کم بر اثر سیاست های نادرست غرب و حامیانه منطقه ای اش ایجاد شده یا به عبارتی مشکلی در درون جامعه اسلامی است که در سطح بین المللی حل ناشده باقی مانده است. نفوذ افکار افراطی عربستان طی بیش از صد سال از یک طرف و کم بها دادن غرب به اسلام و مسلمانان و تحقیر آنها از سوی دیگر این وضع را ایجاد کرده است.
بنابرین در یک کلام، هر کسی این وضعیت را پدید آورده و داعش را بلند کرده، بهتر است خودش به فکر حل این مشکل باشد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375763

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    لابد تروریستای القاعده که از زندان های بشار اسد آزاد شدن تا انقلاب مردم سوریه رو منحرف کنن و داعش رو تشکیل بدن ساخته دست غربن.
    • بی نام US ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      53 10
      جنست مرغوب بوده ها.. یا خودتو زدی به اون راه؟ لابد کلید زندان های عربستان و انگلیس و فرانسه و مرزهای ترکیه و عراق هم دست بشار اسده؟؟ دیگه اینو جاستین بیبر هم میدونه که اکثر داعشی ها از عربستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، بخش سنی عراق و شمال آفریقا میان.
    • آرش IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      46 11
      نمیدونم بعضی از دوستان چه اصراری دارن رو ادامه اشتباهشون حالا اون اوایل شاید معلوم نبود که نیروهای نظامی مخالف بشار اسد با مخالفین و فعالان سیاسی سوریه تفاوت دارند و وارداتی عربستان و ترکیه و آمریکا هستند اما الان که دیگه همه چی روشن شده می نمی فهمم از چی دارن دفاع می کنن؟ از داعش؟ از آزادیخواهی عربستان و ترکیه برای مردم سوریه؟ یا از اشک تمساح آمریکا برای جنبش آزدیخواهی در سوریه؟ داعش و طالبان و القاعده و... محصول مشترک آمریکا و عربستان و همراهی بعضی دیگه مثل ترکیه و قطر هست اینو دیگه خودشون هم دارن اعتراف می کنن برادر من
    • حقیقت گو IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      37 4
      تا جایی که ما می دونیم ابوبکر البغدادی مدتها در زندان های اردن بوده و بعد آزاد شده و زیر زیرکی یک کارهایی کرده و بعد شده سردسته ی آدم کش های داعش.
    • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      19 8
      تو از بازي ابر قدرتها چي سر در مياري كه اين حرف رو ميزني همه مردم دنيا ميدونند كه اين يك بازي قدرت هستش لطفا" اطلاعات خودت رو به روز بكن آقا بهروز
  • ahmad ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 1
    بنظر من امريكا و كشورهاي اروپايي با ايجاد فتنه و تفرقه در كشورهاي توسعه نيافته و يا در حال توسعه دارن منافع خودشون رو تضمين ميكنن و روز به روز از نظر اقتصادي و نظامي و سطح رفاه جامعه از اين كشورها دور ميشن.چرا ايران هم در قبال كشورهاي اروپايي همچين سياستي رو دنبال نميكنه تا ما شهرونداي بدبخت هم روزي به اون رفاه رويايي برسيم؟!
  • بنده خدا RO ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    تحلیل خوبی نبود آقای جعفریان یادتان رفت داعش تهدید می کرد در کربلا و نجف با شیعیان تسویه حساب می کند ،ظالم خوب و بد هم نداریم هر کس به مردم کشورش ظلم کند باید برود ، یادمان نرود حکومت پهلوی هم ادعای شیعی بودن میکرد ولی امام با شاه مبارزه کرد پس شیعه یا علوی بودن به رفتار و عمل است نه با اسم و ادعا، داعش باید نابود شود چه بهتر که بدست دیگران این عمل صورت گیرد خلاصه اینکه دشمن دشمن ما دوست ماست یادمان نرود.
  • بی نام EU ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 1
    جالبه یکی دو روزه همه سایت هایی که دوس داشتن ایران به ائتلاف بپیونده نظرشون تغییر کرده ... اره دیگه اینجوریاس
  • بی نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    35 37
    ایران فقط به یک دلیل به اجماع علیه داعش کمک نمی کند، آن هم حمایت از حکومت مادام العمر بشار اسد. بقیه حرفها توجیه بیهوده است.
    • بی نام A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      36 23
      خوب میکنه شما مشکلی داری؟ یا کاسه داغتر از آش شدی و برای مردم سوریه دل میسوزونی؟ میدونی اگه سوریه و لبنان دست آمریکایی ها بیفته اسرائیل تا بیخ گوشتون میاد؟ یا اینکه شاید با اسرائیل هم بعله....
  • بی نام A1 ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    45 11
    در اینکه بشار اسد در حق مردمش بد کرده شکی نیست ولی اگه سرنگون بشه دقیقا اوضاع عراق تکرار خواهد شد بعد از رفتن صدام لعنتی...
  • مهسا A1 ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    18 26
    دلواپس اینجا، دلواپس اونجا، دلواپس همه جا، صد تا منفی خودجوش و یه هویی
  • بی نام A1 ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    24 12
    جناب جعفریان با همه ارادتم به شما بر این اعتقادم که بنیان نظرات تان توجیه سیاست رایج است، تا واقعیت های عملگرایانه عرصه سیاست. ما نباید بازی افکار عمومی در حوزه جهانی را بباریم، و گرنه هر بچه مدرسه ای هم می داند، که فرضا حضور قطر و عربستان در این اتئلاف جوک است. متاسفانه ما هرگز به اهمیت افکار عمومی در دو سطح مخاطب عام و خاص توجه نکرده ایم، و همچنان حکایت باقی است. البته حرف زیاد است، اما خبرآنلاین امکان نشر آن را ندارد.
  • عباس IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    41 2
    سلام،داعش بوسیله ترکیه وبا کمک کشورهای عربی ازجمله عربستان اردن وقطر برای ایجاد بی ثباتی در عراق وسرنگونی ذولت عراق ایجاد شد تا از ایجاد یک دولت شیعه که می توانست جلوی توسعه طلبی های ترکیه وعربستان را بگیردجلوگیری کند منتها ترکیه در این بین نقش خود را بسیار ماهرانه وزیر زمینی بازی کرد تا ردی از خودبرجای نگذارد.اردوغان سیاس وحیله گروجنایتکار بازی دوستی آشکار ودشمنی پنهان را با ایران وعراق و...در منطقه انجام میدهدکه در سوریه از حالت پنهان خارج شد.در بمب گذاریهای عراق نقش اصلی را ترکیه بازی می کند نه عربستان وقطر ،آنها بازیگر نقشهای دوم وسوم هستند.اردوغان که روزی در مقابل اسرائیل نقش بازی می کردوخود را حامی فلسطینی ها نشان می داداکنون دیگر دستش رو شده وراهی برای مخفی کردن چهره کریه اش ندارد.
    • اسمال طلا A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      4 0
      متاسفانه در هیچکدام از تحلیلها و حتی در اصل مقاله از ناتوانی دولت مالکی و سیاستهای تبعیض آمیز و اشتباه او در مورد سنی های عراق و نقش این سیاستهای مخرب در رشد داعش حرفی زده نشده است. در حالیکه تمام تحلیلگران به درستی بر نقش مخرب این سیاستها در بوجود آمدن این وضعیت در عراق اذعان دارند. دولت آقای روحانی هم با توجه به این مسائل با اعزام آقای شمخانی از تغییر نوری مالکی دفاع کرد و از اولین کشورهایی بود که از دولت حیدر عبادی حمایت کرد. ایران بخوبی از ظرفیتهای خود در عراق آگاه است و به تنهایی قادر است بیش از کشورهای شرکت کننده در ائتلاف در روند رویدادها در عراق مؤثر باشد. ایران این تأثیر را نه از طریق شرکت در ائتلاف بلکه از طریق کردها، شیعیان و مراجع تقلید شیعه اعمال خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    14 23
    نبرد با داعش برای برخی از اهل سنت حساسیت ایجاد میکند.همان غربیها که منافعش را برده اند هزینه اش را هم بدهند.ایران وجهه خود را نزد اهل سنت از بین نمیبرد.
  • پارسا IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    8 10
    عرض ادب به نظر بنده هم بهترين راه دوري از جنگ داعش و به دام افتادن غرب و آمريكاست چرا گخ ما هم مرز عراق و سوريه هستيم و به غربيها نميتوان اعتماد نمود پس هركس عربستان و قطر و اردن و غرب و آمريكا كه داعش را بوجود آورده اند ميبايست تاوان دهند . سياست ايران در اين زمينه بسيار منطقي است .
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    14 1
    استاد کلام شما همیشه زیباست اما پاراگراف های آخر شما رو دوست ندارم چرا که بیشتر از اینکه راه حل ارایه بدید آرزو های محال خود رو مطرح کردید . روابط دو طرفست . تا شما اقدام به تغییر نکنید دیگران تغییری در برابر شما نخواهند داشت. تا کی صبر کنیم تا این روابط اصلاح بشه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    17 4
    داعش مستقیما محصول آمریکا و غرب است که بوسیله کشورهای وابسته منطقه مانند ترکیه و عربستان و قطر و اردن ایجاد شده است. وگرنه این کشور ها اصلا چی از خودشون دارند که جرات کنند بدون اجازه اربابشون کاری کنند و از کسی حمایت کنند. رسوایی آمریکا و غرب و نقشه های پلیدشون برای مسلمانان کاملا واضح است. آنها دارند مسلمانان را بوسیله مسلمانان می کشند و مشتی حاکم دست نشانده عرب هم به اعراب خیانت می کنند.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    19 3
    داعش نتیجه فضایی است که حدود سی سال است بر منطقه سایه افکنده. اگر فضا دو قطبی نبود و بشار اسد در مرز برخورد این دو قطب قرار نداشت هیچ اتفاقی نمی افتاد. بشار هم مثل مبارک و بن علی کنار رفته بود. منتها روسیه و ایران حاضر نیستتند که سوریه به غربیها تحویل بدهند. غربیها و عربها هم حاضر شده اند به هر قیمتی سوریه را تصاحب کنند. در میان دعوای اینها داعشی ها رشد و نمو می کنند.
    • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      6 2
      خداوکیلی خودت قبول می کنی که عمق استراتژیک عربستان سوریه باشه و ایران تا مرزهاش؟ من موافق رزیم اسد نیستم چون بر اساس منفعت مردم سوریه شکل نگرفته ولی مسئله سوریه هم راه حل سیاسی داره. تا عربستان به مرزهای خودش عقب نشینی نکنه مسئله سوریه حل نخواهد شد. شک نکنید.
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    22 7
    در اینکه داعش ساخته دست کشورهای عربی و امریکا برای جلوگیری از نفوذ ایران است هیچ شکی نیست و در اینکه ترکیه هم خواسته از این کیک سیاسی منطقه سهم بیشتری برای خود بردارد هیچ شکی نیست. ولی این مشکلات و این صفحه شطرنجی که در منطقه چیده شده و من مسبب آنرا امریکا می دانم باید برچیده شود. ریشه همه اینها بغض و کینه ای است که امریکا نسبت به اشغال سفارت خود در ماجراهای پس از انقلاب دارد در صورتیکه سفارت امریکا به دست دولت ایران اشغال نشد و تعدادی دانشجو آنرا اشغال کردند و بعد هم بقیه ماجرا. بهتر است امریکا دست از لجبازی و تدوین سیاست های انتقام گیرانه بردارد. باید متوجه شده باشند که ما دستمان را بالا نمی بریم. تهدیدمان نکنند. ما ملت صلح جویی هستیم اما ظلم پذیر نیستیم.
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    سلام
  • بی نام US ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    4 4
    جناب جعفريان كاش اين مقاله نام شما را نداشت .
  • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    1 2
    آقای جعفریان واقعاً تحلیگرند؟ ایشان نمیدانند در سوریه چه گذشته است؟ ایشان واقعاً نمیدانند هدف اول و آخر داعش ایران وشیعیان هست؟ دقیقا وقتی 95 درصد مردم سنی سوریه توسط بشار اسد و متحدانش قتل عام می شدند طبیعتاً کشورهای عربی و آمریکا به گروههای مقاومت کمک کردند. داعش گروهی بود که بر مبنای ضدیت با تشیع و ایران و بشار اسد علوی بوجود آمد و همیشه در پی انتقام بود. خوب برای رسیدن به ایران داعش مجبور بود از عراق بگذرد و با محبوبیتی که داشت از شهرهای عراق گذشت و در موصل گیر کرد. داعش وقتی دست به شهرهای اسراییل کردستان عراق دوم دراز کرد تو ذوق آمریکا و متحدانش برخورد و منازعه را با این گروه آغاز کردند. حال آقای جعفریان یا خودش را به اون راه میزند و یا برداشت دیگری از مسایل با توجه به تعلقات و گرایش