بازار به انتظار پرداخت وام های 80 میلیون تومانی مسکن نشسته است ولی برخی تحلیلگران بازار اعتقاد دارند این وام ها با قدرت خرید یک سوم بهای نهایی ملک تاثیری در قیمت ها ندارند.

فريده عنايتي: پرداخت وام 80 ميليوني هرچند هنوز به مرحله اي اجرايي نرسيده ولي حداقل نظم بازار مسکن را برهم زده است.

برخي بنگاه داران مسکن نقل مي کنند، خريداران به انتظار تصميم نهايي دولت نشسته اند تا با تعيين تکليف نهايي اين وام ها اقدام به خريد خانه کنند. در حال حاضر متوسط قيمت ملک در تهران و شهرهاي بزرگ 4 ميليون و 200 هزار تومان تخمين زده مي شود. در صورتي که وام 80 ميليون توماني پرداخت شود و متراژ متوسط خانه 60 متر در نظر گرفته شود، 252 ميليون تومان قيمت متوسط ملک تعيين مي شود. وام 80 ميليون توماني خريد خانه نيز تنها يک سوم قيمت ملک را پوشش مي دهد. پيش از اين عباس آخوندي اعلام کرده بود هدف نهايي دولت تامين 75 درصد هزينه خريد خانه است. برهمين اساس فعالان بازار پيش بيني مي کنند پرداخت وام هاي 80 ميليون توماني تاثيري در قيمت ها نداشته باشد. تنها در کوتاه مدت تعدادي از خريداران به دليل انتظار براي دريافت اين وام ها، موعد خريد خود را به عقب مي اندازند. اما محاسبات نشان مي دهد وام گيرندگان پس از طي دوره زماني مشخص بايد حداقل 170 ميليون تومان را به بانک به عنوان اقساط و بهره پرداخت کنند. براين اساس هزينه دريافت وام بانک مسکن بيش از دو و نيم برابر مي شود. به گفته مسوولان راه و شهرسازی برای بازپرداخت اقساط وام هایی که بین 40 تا 80 میلیون تومان پرداخت خواهد شد مبلغی بین 600 تا 800 و 900 هزار تومان پیش بینی شده است. با توجه به اعلام اخیر ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی مبنی براینکه آخرین پیشنهاد ارائه شده برای سود 14 درصد بوده است محاسبات نشان می‌دهد که مشتری برای بازگرداندن مجموع اصل و سود این وام طی 12 سال باید رقمی بالغ بر 166 میلیون تومان را به بانک بازگرداند.

در حال حاضر قيمت اوراق حق تقدم خريد وام مسکن نيز به 110 هزار تومان رسيده است. براين اساس در صورتي که متقاضيان قصد دريافت وام 45 ميليون توماني را داشته باشند، بايد حداقل 10 ميليون تومان براي دريافت اين وام ها هزينه کنند. در نهايت تنها 35 ميليون تومان از مبلغ وام به عنوان قدرت خريد واقعي در اختيار آنها باقي مي ماند. با اين ميزان وام در تهران و شهرهاي بزرگ تنها امکان خريد 8 متر ملک وجود دارد. برهمين اساس کارشناسان بازار اعتقاد دارند که وام هاي فعلي کارکرد خود را در بازار از دست داده اند.

هفته پیش، علي چگيني، مديركل برنامه ريزي، تجهيز منابع و اقتصاد مسكن معاونت امورمسكن و ساختمان وزارت راه وشهرسازي گفته بود: مبلغ وام مسكن بين 40 تا 80 ميليون تومان است كه ميزان بازپرداخت ماهيانه آن از 400 تا 900 هزار تومان مي‌شود. بنابراين بهتر است اجاره نشيناني كه اين ميزان را اجاره مي‌دهند، قسط وام مسكن پرداخت كنند تا در منزل مسكوني خود ساكن شوند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم می گوید: «پرداخت وام به تنهایی باعث ایجاد تورم نمی‌شود. در صورت افزایش عرضه، تورم در بخش مسکن اتفاق نمی افتد؛ چرا که تورم دلایل اقتصادی دارد و پرداخت وام به تنهایی باعث ایجاد تورم نمی‌شود.»

ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه سازان هم درباره افزایش وام مسکن می گوید: «عملیاتی شدن دریافت این وام ها می تواند در تحریک بازار تقاضا و افزایش اندک خرید مسکن تاثیرگذار باشد اما در کلان شهرها چندان زیاد نخواهد بود.»

همچنين بیت الله ستاریان، بر این باور هستند که اعطای وام 80 میلیونی هیچ مشکلی از رکود حاکم بر بازار مسکن حل نخواهد کرد. او می گوید: «از دیدگاه من چنین طرحی کاملا بی ارزش است. زیرا اعطای تسهیلات 80 میلیونی تنها می تواند بخشی از مشکلات بازار مسکن را مساعد کند. مسکن دارای ابعاد بسیار زیادی است و بخش مالی آن فقط عضو کوچکی از این مشکلات است.»

از طرفی هم بهارستان نشین ها معتقدند که این وام تنها به درد شهرستان ها می خورد. محمد علی پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفته است که شاید وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن نتواند در خانه دار شدن مردم شهر تهران خیلی موثر باشد ولی این میزان وام صرفا در شهرستان ها می تواند متقاضیان بیشتری را صاحبخانه کند.

در حال حاضر بازار مسکن در دوره رکود مطلق قرار دارد. از ابتدای فصل تابستان نیز به طور متوسط ماهیانه 10 درصد از میزان معاملات کاسته شده است. پیش بینی ها نشان می دهد در کوتاه مدت امکان بهبود وضعیت بازار مسکن وجود ندارد. وزارت راه و شهرسازی در بسته سیاست های خروج از رکود اقتصادی قصد دارد تا مقدماتی را برای بهبود وضعیت بازار مهیا کند. تحلیلگران بازار نیز براین باورند که در صورت ورود مستقیم دولت به بازار از طریق افزایش سقف دریافت وام ها امکان تغییر شرایط به صورت نسبی وجود دارد. از سوی دیگر برخی تحلیلگران نیز نقل می کنند با توجه به کاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی در نیمه اول سال آینده قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کند. آخرین گزارش های مرکز آمار نشان می دهد میزان کسری بودجه خانوار همچنان در مرز 400 هزار تومان باقی مانده است. برهمین اساس پس از کاهش میزان کسری بودجه ماهیانه خانوار و تنها در صورت تغییر شرایط درآمدی خانوارها امکان بهبود وضعیت بازار وجود دارد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    184 0
    به نظر شما ۸۰ میلیون بگیری ۱۷۰ میلیون پس بدی ربا نیست..نه واقعا نیست..اونایی که میگن بانکداری اسلامی بیاید بگید این چه وضعشه....
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
      47 10
      اين طرح فقط براي منافع و سود بيشتر بساز بفروش هاست،چون الان كلي خانه رو دست بساز بفروش ها مانده وقيمتش پايين آمده،اگر اين وام را بدند قيمت خانه به طور كاذب بالا مره و به نفع بساز بفروش ها ميشه،خبر جان جان خواهش مي كنم بدرج
    • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
      5 39
      چه طور بازاری جماعت جنس می ریزند تو مغازه با افزایش تورم به قیمت روز می فروشند و یا کارگر و یا معلم به نرخ روز دست مزد می گیرند .توقع دارید بانک فی سبیل الله کار بکنه؟
  • ali IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    94 5
    چنان فضایی درست کردین واسه مردم که میترسن هم بخرن وهم بفروشن. من2 ماهه الان میخوام خونمو عوض کنم کسی نمیاد بخره
  • م A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    97 2
    مگه گوشم درازه 80 میلیون بگیرم 170 پس بدم؟؟؟ بعد این چه فرقی با نزول خواری میکنه؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    53 2
    هه. شما بگی وام 80 میلیونی خوبه 180 میلیون میره رو قیمتش.
  • علیرضا A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    67 2
    خیلیا حقوق ماهیانشون 600 تومنه .چهطور میتونن 600 تومن قسط بدن؟
    • بی نام DE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      15 1
      اینجوری که حقوق رو که گرفتن مستقیم میرن بانک و همش رو میدن به قسطشون و تا آخر ماه با فوتوسنتز کردن به خوبی و خوشی زندگی میکنن.
  • amin A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    46 6
    این وام اصلا تاثیری بر بازار مسکن ندارد و همچنان در رکود خواهد ماند.اکثریت مردم کشور که نیاز به این وام دارند درآمد ماهانه پایین تر از 2 میلیون تومان دارند .چطور می شود فردی با این شرایط حداقل 12 سال قسط بالای یک میلیون پرداخت کند؟؟؟؟در ضمن از نظر اقتصادی هیچ توجیه مناسبی ندارد
  • اعظم IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    43 2
    کاسبی خوبی شده برای بانک ها با این وام مردم تا آخر عمرشون زیر دین بانک می مونن و صاحبخونه نمی شن
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    14 1
    آقای علی پور مسلماً بهتر از اینجانب می دانید سطح درامد در شهر تهران بمراتب بیشتر از شهرستانهاست لذا پرداخت وام 80 میلیونی برای کسایکه در شهرستانها زنگی می کنند بمراتب سخت تر است لذا دور از ذهن است که در شهرستانها متقاضی بیشتر باشد.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    5 2
    دولت میخواد ساخت و ساز زباد بشه تا بگه ما اشتغالزایی کردیم چند هزار نفر سر کار رفتن هه هه
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 5
    اتفاقا هزینه ها در شهرستانها به مراتب کمتر و هزینه ها پایینتر و اقساط پرداختی خیلی راحت تره دوست عزیز
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    5 0
    من کاملا با دوستمون امین موافقم. البته اینم تایید میکنم که بازپرداخت این مبلغ بسیار دور از توان مردم و غیرعقلانی هست
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 1
    فرمول وام اين است سود بابر است با اصل وام ضرب نرخ ضرب مدت به اضافه يك تقسيم بر 2400 مساوي سود حاصل كه با اصل مبلغ ا ميشود كل وام اين مبلغ تقسيم بر مدت قسط وام را تعيين ميكند حال اين بانك اسلا مي چگونه محاسبه ميكند الاه و اعلم
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
      0 0
      فرمول جدید خیلی پیچیده تره و حدوده 15 درصد در اقساط بیشتر میشه
  • مینو A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    4 0
    دولت هم مثل سایر کشور ها مسکن را به صورت اقساطی در اختیار افراد طبقه ضعیف قرار دهد
  • حسین IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    9 0
    آل عمران 130 اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد ربا و سود پول را چند برابر نخوريد. از خدا بپرهيزيد تا رستگار شويد. بقره 275 آن کسانی که ربا خورند از قبر در قیامت برنخیزند جز به مانند آن که به وسوسه شیطان مخبّط و دیوانه شده...خدا تجارت را حلال و ربا را حرام کرده است. بقره 276 خدا ربا را نابود می‌کند و صدقات را افزایش می‌دهد و خداوند هیچ انسانِ ناسپاسِ گنهکاری را دوست نمی‌دارد. النساء 29 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اموال يكديگر را به باطل و از طرق نامشروع نخوريد‏. دوستان حرام الهی با قانون و مصوبه و بخشنامه حلال نمیشه. آخرتتون رو بخاطر شندرغاز وام بانکهای رباخوار نابود نکنید.لذت وام از بانکهای نزول خوار تو این دنیا موقتیه و لذت و عذاب اخروی رباخواری و ربادهی دائمیه.
  • فريد A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    راست ميگن کاربرا بدبختا به چکنم چکنم افتادن