اعتماد نوشت:

طبق نتايج تحقيق انجام شده در سال‌هاي 90، 91 و 92 درباره آلودگي‌هاي شير فله،شاخص بار ميكروبي شير خام در محيط دامداري حدود 20 ميليون ميكروب در هر سي‌سي بود كه بعد از انتقال در ظروف حمل و نقل و انتقال به مراكز عرضه شهري تا 500 ميليون ميكروب در سي‌سي (ميلي ليتر) افزايش مي‌يافت.

تمام نمونه‌هاي شير خام محلي (فله‌يي) در استان‌هاي مختلف 100 درصد آلوده به ميكروب بود.

37 الي 50 درصد آنها آلوده به ميكروب «بروسلا» (عامل تب مالت) بودند.

100 درصد آنها حاوي «كلي فرم» (باكتري‌هاي بيماري‌زاي روده‌يي) بودند.

100 درصد آنها حاوي «‌اي كلي» (ميكروب روده‌يي و از علل ابتلا به اسهال ميكروبي) بودند.

40 درصد آنها حاوي «ليستريا» (عامل بيماري ليستريوز و ابتلا به مننژيت اوليه، انسفاليت و مرگ در افراد با سطح پايين ايمني سلولي) بودند.

95 درصد آنها حاوي اسپورهاي هوازي (عامل تداوم حيات باكتري) و مخمر و 60 درصد حاوي قارچ بودند.

برخي نمونه‌ها تا حدود 28 درصد حاوي آب اضافه شده به شير بود كه توسط عرضه‌كننده يا توزيع‌كننده براي افزايش حجم محصول افزوده شده بود.

حدود 40 درصد شيرهاي عرضه شده در مغازه‌هاي فروش لبنيات سنتي با افزودني‌هايي مثل مواد نگهدارنده تركيب شده بود تا قابليت ماندگاري آنها افزايش يابد.

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    40 0
    بعد از اون خبر پالم، خیلی متضرر شدن سناریو برای تخریب شیرهای فله ای کلید میخورد. البته وجود این میکروبها رو توی شیرهای فله ای که پاستوریزه و هموزنیزه نمیشه رو کتمان نمیکنم ولی یهو این همه میکروب الان باید پیدا بشه؟ حاضرم لبنیاتی که میخورم میکروبی باشه ولی سرطانزا نباشه
    • بيسواد IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
      11 0
      دوستان شير محلي رو جوشانده و با خيال راحت ميل كنيد،اگر هم از مغازه تهيه ميكنيد فروشنده محترم بارها اونو براتون جوشانده،واسه تهيه سرشير.
  • مازنی IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    28 0
    شیر فله ای نخورید بیماری دارد, شیر پرچرب نخورید پالم دارد, شیر کم چرب بخورید که همۀ مواد آن گرفته شده که آبیست سفید رنگ اگر بقیه مواد آن را هم خواستید به صورت جدا به شما می فروشیم. به انجام این نکات تاکید می شود روابط عمومی شیر ایران
  • بی نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    25 0
    من سابق با شیر های کیسه ای ماست می زدم برای خودمون . از سال پیش دیگر هرچه با این شیر ها ماست می زدم نمی گرفت و غالبا شل می شد . از آن تاریخ برایم مشخص شد دیگر آنچه که به ما به عنوان شیر می دهند یا مقدار کمی شیر در آن وجود دارد یا اصولا شیر نیست .بنابر این رو به مصرف ماستهای پاستوریزه آوردم که متاسفانه نه طعم خوبی داشت و نه قیمت مناسبی و بعد هم که موضوع روغن نخل پیش آمد . الان چند روز است شیر فله می خرم و فقط با آن ماست میزنم و می بینم که می گیرد . پس نتیجه میگیرم که شیر فله در برابر شیر پاستوریزه به اصطلاح شیر تر است .
  • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    3 0
    50شير يعني چي؟؟يكم دقت كنيد توي تيتر زدن
  • بی نام A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    3 0
    محصول نهایی چی؟
  • عباس A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    18 0
    اگه شیرهای فله ای 28 درصد آب دارن شیرای شرکتی 28 درصد شیر دارن.. یطوری اعلام میکنن انگار شیرای پاکتی که دست مردم میرسه مزه شیر میده... به حق چیزای نشنیده.
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    11 1
    اعتماد این گزارش رو از کجا آورده و شما چرا بدون این که صحت او نو بدونید خبر رو میگذاری؟
  • مرشد A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    19 0
    ما میجوشینیم یعد می خوریم حداقل مزه شیر میده همه هم میدونیم آب اضافه میشه و میدونیم آبی که اضافه میشه کمتر از شیرهای بسته بندیه
  • پیمان A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    21 0
    خبر آنلاین لطفا این را هم بنویسید که شیرهای فله ای آلوده به روغن پالم نیستند با وایتکس مخلوط نشده اند تمام چربی آنها گرفته نشده است و هزار و یک چیز دیگر.
  • سیاوش US ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    19 0
    اولا همه اون باکتریهایی که گفتید در شیر بوده اند و چیز جدیدی نیست. دوما این باکتریها با ۲۰ دقیقه جوشوندن از بین میرن. ویروس که نیستن. سوم اینکه مردم سالهاست خودشون و بچه هاشون دارن این نوع شیر رو مصرف میکنن هیچکدوم هم منژیت نگرفتن. چهارم اینکه آب از پالم بهتره حداقل باعث رسوب چربی تو قلب نمیشه. دست ور دارید. مردم آگاه هستن
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    10 0
    قدیما شیر پاستوریزه نبودش مردم چیکار می کردن ؟ سلامتی و عمرشون هم از الان بیشتر بود
  • امیر IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    7 0
    حالا لبنیات پالم داشت گفتن ممنوعش کردند مثلا و شرکت های خاطی هم معرفی نشدند به دلیل اینکه از نون خوردن نیفتند، ولی این وسط تکلیف روغن سرخ کردنی و روغن شیرینی پزی و شکلات و بستنی چی میشه؟
  • سامان IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    3 0
    دکتر «کورت استر» هوموژنیزه کردن شیر را عامل گرفتگی رگ‌ها و بیماری قلبی می‌دانند. هنگام هوموژنیزه کردن شیر، تغییرهای ساختمانی در گلبول‌های چربی و پروتئین ایجاد می‌شود و سلول‌های چربی توسط مولکول‌های کازیین محاصره می‌شود و ترکیب جدیدی از چربی پوشیده شده توسط مولکول‌های کازیین پدید می‌آید. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که این ترکیب جدید آلرژی‌زاست و به همین دلیل شیر را بزرگ‌ترین عامل آسم، آلرژی، سینوزیت و حساسیت‌های دستگاه گوارش در نوزادان و کودکان دانسته‌اند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    4 0
    چیه شیرهای شرکتها رو دستشون باد کرده؟؟؟؟؟؟؟ تازه یاد شیرهای فله‌ای افتادید،
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    3 0
    در گذشته‌ای نه چندان دور و پیش از ابداع دامداری‌های صنعتی و تولید انبوه، گاوها را در فضاهای سیمانی و آهنی تنگ و دربسته و به دور از نور آفتاب، در حالی‌ که در مدفوع و ادرار خود غوطه می‌خورند و غذاهای مصنوعی و نامناسب آغشته به انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌های حاصل از مهندسی ژنتیک، به خوردشان نمی‌دادند، بلکه آنها را در مراتع و مرغزارها نگهداری می‌کردند تا زیر نور آفتاب به چرای غذای طبیعی خود مشغول شوند.