پاییز را هوای تو عین بهار کرد.../ این لحظه جهان را از دست ندهید

اشعار ولیئی آهنگین با نوایی معنوی است که در آن کلمات جدای از کارکرد انفرادی و ترکیبی در قامت یک مصرع و یا بیت؛ نوعی انرژی وسیع از خود ساطع می‌کنند که گریبان هر مخاطبی را می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات کتاب نیستان تازه‌ترین دفتر شعر قربان ولیئی را در قالب مجموعه‌ای با عنوان «لحظه جهان» منتشر کرد. دفتر شعری شامل تازه‌ترین غزل‌های ولیئی به همراه دو مثنوی بلند وی، که وجه اشتراک تمامی آنها سخن ‌گفتن و مناجاتی عاشقانه و عارفانه میان شاعر و معبود خویش است.

شعر ولیئی در میان شاعران هم زمان خود و حتی در میان شاعرانی که مانند او دستی در سرایش اشعار با مضامین فرازمینی و دینی دارند، از یک منظر ویژه قابل تشخیص و اعتناست و آن تشخص فکوری است که شاعر از محتوای شعرش ساخته و در قالب کلمات به ارائه آن می‌پردازد. از این منظر شعر ولیئی را در این دفتر همانند مجموعه اشعار سابقش که از سوی کتاب نیستان منتشر شده می‌توان شعری با مفاهیمی غیر عمومی اما ساخته و پرداخته شده برای افرادی دانست که از شعر بیشتر از رفع نیازها و احساسات روزانه انتظار می‌کشند.

آنطور که ناشر گزارش داده، ولیئی در این اشعار از عوالمی سخن به میان آورده که نمی‌تواند مدعی تصاحب آن در زندگی و رؤیای شخصی خود باشد. سخن او در این دفتر شعر سخن از ماورای جهان و زیست انسانی دور افتاده از آدمی است و تمنای شاعرانه‌اش برای رسیدن به آن را گاه در قالب نجوا با خالق و گاه در بیان شرح اندوه­هایش از این همه دور افتادگی و گاه در قالب بیان حسرت‌هایش به قامت کلمات اشعارش می‌کشاند و با نوایی آهنگین در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

«لحظه جهان» دو مثنوی بلند هم دارد که اثر را متفاوت و خواندنی ­تر کرده است؛ مثنوی ظهور ذات در مدح حضرت رسول (ص) و مثنوی زمزمه ذات در مدح حضرت امیرالمؤمنین (ع). که این هر دو مثنوی، حال و هوای کتاب ضربان ذات او را که مثنوی بلندی در رثای حضرت حسین (ع) است تداعی می‌­کند.


بنابراین گزارش، در یکی از غزل­های «لحظه جهان» می­‌خوانیم:

پاییز را هوای تو عین بهار کرد

نامش چه بود؟ عشق؛ زمین را دچار کرد

ناگاه مثل زلزله از راه می‌رسد

از عشق می‌شود مگر آیا فرار کرد؟

خاک از غبارِ عرشی و آب از سرشکِ ماه

عشق این چنین بنای مرا استوار کرد!

در عشق، این نه حادثه، بلکه طبیعی است:

آهو به شیر خیره شد، او را شکار کرد

الله، آیه‌های روان آفریده است

از چشم من ببین که چه پروردگار کرد!

ای یار! نام‌های تو رزقِ روان ماست

خود کیست آن که شکر یکی از هزار کرد؟

قربانی جسیم توام؛ گفت شیخ ما:

باید بر آستان تو خود را نثار کرد

 

«لحظه جهان» در ۱۳۶ صفحه و با قیمت 7هزار تومان منتشر شده است.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =