فرانسه و عراق امروز به طور مشترک نشستی را آغاز کردند که قرار است در آن درباره استراتژی مبارزه با گروه 'دولت اسلامی' (داعش) تصمیم‌گیری شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری بی بی سی،  وزرای خارجه حدود ۳۰ کشور در این نشست شرکت کرده‌اند. اما نمایندگان دولت ایران و سوریه، دو همسایه عراق به این نشست دعوت نشده‌‌اند.

آقای اولاند در مراسم گشایش نشست بین‌المللی پاریس برای رسیدن به اجماع جهانی در مقابل گروه دولت اسلامی (داعش) گفت، بدون در نظرگرفتن آینده سوریه نمی‎‌توان با گروه داعش مقابله کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه راه حل را در این می‌بیند که در مقابل گروه دولت اسلامی در سوریه، از "گروه‌های دمکراتیک" مخالف دولت بشار اسد حمایت کند که به گفته او قادر به رایزنی، تفاهم و مذاکره هستند.

فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق هم در مراسم آغاز نشست گفت جامعه جهانی باید با شبه‌نظامیان دولت اسلامی در هرجا که هستند مقابله کند چون تهدید آنها کشورهای دیگر را هم در برخواهد گرفت.

در آستانه این نشست، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرده که ارتش این کشور در پروازهای شناسایی به نیروی هوایی آمریکا در عراق خواهد پیوست.


انتقاد از غیبت ایران


فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق پیش از نشست پاریس در مصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که انتظار داشته ایران هم در این کنفرانس حضور داشته باشد.

آقای معصومه افزوده است: "به نظرم لازم بود که ایران در کنفرانس حضور می‌داشت. ما حدود هزار کیلومتر مرز مشترک داریم و از اولین روز حملات گروه دولت اسلامی به موصل، ایران به ما کمک‌های بشردوستانه و نظامی داده است."

رئیس‌جمهوری عراق گفته می‌داند که بین ایران و بعضی کشورها "حساسیت‌هایی" وجود دارد اما به گفته او "اگر قرار است با گروه دولت اسلامی مقابله شود، اولویت باید اتحاد کشورهای منطقه در رسیدن به یک تصمیم واحد باشد و بعد از آن می‌توان با کشورهای دیگر همکاری را آغاز کرد."


ائتلاف ۴۰ کشور علیه داعش

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در این نشست به پاریس رفته، می‌گوید ائتلافی از ۴۰ کشور از جمله کشورهای عربی برای مقابله با گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه شکل گرفته است.

خبرنگاران در پاریس این‌طور تحلیل می‌کنند که مشارکت کشورهای عربی در این ائتلاف به آن مشروعیت بیشتری خواهد داد.

وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید از اعلام آمادگی کشورهای دیگر برای مشارکت در عملیات نظامی علیه گروه دولت اسلامی "به شدت دلگرم" شده است.

فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا که به پاریس رفته، قرار است درباره قتل دیوید هینس، امدادگر بریتانیایی توسط داعش و تهدید به کشتن یک بریتانیایی دیگر که توسط این گروه به گروگان گرفته شده است، با وزرای خارجه کشورهای دیگر دیگر صحبت کند.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته بریتانیا تمام تلاشش را برای گرفتن قاتلان امدادگر بریتانیایی به کار خواهد گرفت اما برای مقابله با شبه‌نظامیان دولت اسلامی باید "آرام و سنجیده" عمل کرد.

شورای امنیت سازمان ملل کشتن دیوید هینس را محکوم و قتل او را "شنیع و ناجوانمردانه" توصیف کرده است.

نشست وزرای خارجه کشورها برای بحث درباره داعش امروز، دوشنبه ۱۵ سپتامبر با سخنان رئیس‌جمهوری عراق در پاریس آغاز شد.
ائتلافی بدون ایران و ترکیه



پیشتر استرالیا اعلام کرد که تا پیش از شروع عملیات احتمالی رزمی علیه داعش در عراق ۶۰۰ سرباز به منطقه می فرستد.

با این حال جان کری روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت که دولت اوباما در حال حاضر خواهان استقرار نیروی زمینی نیست.

داعش اکنون بخش های وسیعی از عراق و سوریه را کنترل می کند و به تخمین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا این گروه ممکن است تا ۳۰ هزار سرباز داشته باشد.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هفته پیش استراتژی کشورش برای مقابله با این گروه در عراق و سوریه را اعلام کرد.

تاکنون حدود ۴۰ کشور از جمله ده کشور عربی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا در این عملیات ثبت نام کرده اند.

از سوی دیگر فیصل مقداد معاون وزارت خارجه سوریه در مصاحبه ای با بی بی سی گفته که طرح آقای اوباما برای ایجاد ائتلاف علیه داعش "معیوب" است.

او گفت: "استراتژی او فاقد بسیاری از عناصر خیلی مهم است. سوریه با تروریسم جنگیده و ما در کانون هر گونه نبرد جدی و واقعی علیه تروریست‌ها خواهیم بود."

ترکیه تا کنون از حضور در ائتلاف تشکیل شده از سوی متحدان آمریکا خودداری کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا حضور ایران در ائتلاف علیه داعش را رد کرده و ایران هم گفته که این همکاری‌ امکان‌پذیر نیست.

نشست امروز پاریس پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل در هفته‌های آینده انجام می‌شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    13 16
    این داعش اینقدر مهمه ،که چهل کشورباهم ائتلاف کنن ؟ من نمی دونم این کشورهای به ظاهر مدعی حقوق بشر تو این سالها ،با کشور هایی مثل اسرائیل وآمریکا که خود ام الفساد جوامع بشری هستند چرا ائتلاف میکنن ؟اگر راست میگن بگردن ببینن نطفه داعش وتفکر داعشیسم کجا بسته شده یقش رو بگیرن وبه قولی سر مار رو قطع کنن.چرا تئاتری رو بازی میکنن که نمایش نامش اصلا جذابیتی نداره؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    12 3
    كلا هر جا امريكا باشه ايران اونجا نيست، حالا موضوع كار مهم نيست
  • علي A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    6 3
    حاميان امروز, مخالفين امروز