محمد چرمشیر، شب گذشته ۲۳ شهریور به تماشاخانه ایرانشهر رفت تا زنگ افتتاح نمایشی را به صدا در بیاورد که متن آن را خودش نوشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد» با کارگردانی رضا حداد و حضور بازیگرانی چون سیامک انصاری، ستاره پسیانی، برزو ارجمند، لیلی رشیدی، شبنم فرشادجو و ... در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

مراسم اما با آرزوی رضا حداد شروع شد: «امیدوارم در چهار سال آینده حداقل چهار مرکز حرفه‌ای تئاتر در تهران داشته باشیم و امیدوارم شهردار تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق این مهم نهایت همکاری را داشته باشند.»

بعد از حداد اما نوبت محمد چرم‌شیر بود که بگوید: «زمانی که به تئاتر آمدیم جوان ناپخته‌ای بودیم که می‌پنداشتیم در کنار بزرگان شاگردی خواهیم کرد و آرام آرام به جرگه تئاتر حرفه‌ای خواهیم پیوست. اما نشد. مجبور شدیم در غیاب آنان مسیر را طی کنیم و به خاطر همین روزگار سخت گذشت. انگار که این سرنوشت و طالع ما بود.»

این سخنان چرمشیر مقدمه‌ای بود برای این که او یاد رفتگان و بزرگان تئاتر را گرامی بدارد: «جای همه کسانی که باید اینجا در تئاتر باشند و به ما بیاموزند خالی‌ست. چه آنانی که از این جهان رفته‌اند و چه آن‌هایی که هستند و امشب اینجا حضور ندارند. امیدوارم روزی برسد که تئاتر ما زیر سایه همه بزرگان بتواند آموختنی‌ها را بیاموزد.»

چرم‌شیر گفت که تئاتر جایی برای فروتنی‌ست: «باید بپذیریم تئاتر جای کوچکی است و حق بدهیم به جوان‌ها که بخواهند حق و حقوق خود را بگیرند. ممکن است در این میان به دلیل ناپختگی رفتارهایی سر بزند که به ذائقه ما خیلی خوش نیاید. اما بزرگان به ما آموخته‌اند و امیدواریم که ما هم بتوانیم به دیگران بیاموزیم که تئاتر جای فروتنی و تجربه است. جای آن که بدانیم باید با تازه‌ها زندگی کنیم. امیدوارم چراغ تئاتر همیشه زیر سایه بزرگان روشن باشد و آنچه را که قرار است بیاموزیم همه در کنار هم با هم بیاموزیم.»

او تاکید که باید از حاشیه‌ها به دور ماند و گفت تئاتر مملکت روزهای سختی می‌گذارند: «ما بیشتر از هر زمان دیگری به همدلی احتیاج داریم و اینکه از حاشیه‌ها بپرهیزیم و کاری را انجام دهیم که تئاتر به آن نیاز دارد. آن کار هم کار و کار و کار، بازی و بازی و بازی، کارگردانی و کارگردانی و کارگردانی و نوشتن و نوشتن و نوشتن است.»

مجید سرسنگی رییس تماشاخانه ایرانشهر نیز در صحبت‌هایش به انتقادهایی اشاره کرد که در رسانه‌ها به محمد چرمشیر می‌شود و گفت:‌ «همان‌طور که می‌دانید نویسنده این کار محمد چرمشیر هست. او را همه به خوبی می‌شناسیم. در سه دهه گذشته ایشان آثار زیادی را خلق کرده که اغلب اجرا شده‌اند. چندی پیش در یکی از مجلات نقدی نوشته شد و بعد از آن برخی ناراحت شدند و مطلبی نوشتند و امضا جمع کردند، اما من خیلی خوشحالم که آقای چرمشیر بنا بر فروتنی و رشدی که در حوزه فرهنگ طی کرده‌اند جلوی انتشار آن را گرفتند. چون اگر قرار است در کشور جریان و توسعه فرهنگی داشته باشیم، باید طاقت نقد را هم داشته باشیم و نقد را با نقد جواب دهیم.»

جواد مجابی، داود رشیدی و همسرش احترام برومند، گوهر خیراندیش، بهروز افخمی، سیاوش طهمورث، اصغر همت، فاطمه نقوی و آتیلا پسیانی، هرمز هدایت و ... از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =