فارس نوشت:

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک، با تاکید بر اینکه حفظ حقوق مردم و دست‌آوردهای دانشمندان هسته‌ای خط قرمز ماست و مصالحه‌پذیر نیست، گفت: امیدواریم با راه‌حلهای احتمالی بتوانیم به تفاهم جامع برسیم.

سیدعباس عراقچی امروز دوشنبه در حاشیه پنجاه و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی، مشورتی آسیایی- آفریقایی (آلکو) که در محل دفتر مطالعات وزارت خارجه در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک گفت:‌ فردا عازم نیویورک هستیم و مذاکرات چهارشنبه و پنجشنبه به صورت دوجانبه و چند جانبه برگزار خواهد شد.

موضوعاتی وجود دارد که در برخی موضوعات اختلافات جدی است و امیدواریم با مشورت‌های یک ماه گذشته و جلسات دوجانبه و چند جانبه و همچنین جلساتی که قرار است چهارشنبه و پنجشنبه در نیویورک برگزار شود پیشرفتی در مذاکرات حاصل شود.

عراقچی گفت: آنچه مسلم است حفظ حقوق مردم ایران و حفظ دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای خط قرمز ماست و به هیچ وجه مصالحه‌پذیر نخواهد بود ولی امیدواریم با راه‌حل‌هایی که احتمالا بتوان به آن رسید به نحوی بتوان به یک تفاهم جامع رسید که هم برنامه هسته‌ای و خواسته‌های ما حفظ شود هم نگرانی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد برطرف شود و اطمینان از ماهیت صد در صد صلح‌آمیز برنامه ایران حاصل شود.

معاون وزیر خارجه در خصوص اینکه آیا نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور در نیویورک برگزار خواهد شد، گفت: چهارشنبه یک ناهار کاری بین آقای ظریف و خانم اشتون برگزار خواهد شد که در آن نحوه ادامه مسیر مشخص می‌شود.

او با بیان اینکه ایده ملاقات وزرای خارجه وجود دارد، گفت: لزوما معلوم نیست که محقق شود و به اعتقاد من تا زمانی که پیشرفت لازم در مذاکرات نباشد نیازی به حضور وزرای خارجه نخواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در عین حال گفت:‌ اینکه در نیویورک بتوان به جمع‌بندی نهایی برسیم و توافق به دست بیاید خیلی بعید می‌دانم. با توجه به حجم زیادی از مذاکرات که باید انجام شود.

او در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: نهاد ریاست جمهوری به موقع اعلام خواهد کرد و تا آنجا که بنده اطلاع دارم ایشان هنوز تصمیم قطعی را نگرفتند و تصمیم قطعی منوط به نظر ایشان است.

او در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره پرچمدار مبارزه با تروریسم بوده، گفت: در حال حاضر دنیا به نقشی که ایران در مبارزه با تروریسم و حفظ ثبات در منطقه اذعان کرده است.

او گفت: علاوه بر اقداماتی که صورت گرفته در زمینه حقوقی و سیاسی که به صورت رسمی و غیررسمی در این راستا کارهایی صورت گرفته تا ماهیت واقعی این گروه‌ها که هیچ ارتباطی به اسلام ندارند مشخص شود.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه قدرت‌های خارجی و رژیم صهیونیستی اقدام به حمایت از این گروه‌ها کرده‌اند، گفت: فعالیت‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد در راستای انحراف افکار عمومی از حمایت‌های این قدرت‌هاست.

او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا از ایران برای حضور در نشست پاریس به منظور مقابله با داعش دعوت شده، گفت: مشورت‌ها در این زمینه ادامه دارد و سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

 


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کی هان IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    3 0
    پس کی این مذاکرات به نتیجه می رسه...این قدر طولش بدید که 4 سال تمام بشه ....داره کم کم معلوم میشه شما با دولت قبلی فرقی ندارین