عراقچی:اختلاف ها در برخی موضوع ها جدی است/دیدار وزرای خارجه معلوم نیست محقق شود

لحن سخنان عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران حاکی از ادامه بهانه جویی های 1+5 است.

به گزارش خبرآنلاین، عباس عراقچی گفته است تا وقتی پیشرفت مشخصی در مذاکرات نباشد نیازی به مذاکرات در سطح وزرا نداریم.

بعد از آنکه سیدعباس عراقچی به نتیجه رسیدن مذاکرات در نیویورک را بعید دانست، این بار در جمع خبرنگاران از دلایل این اختلاف گفته است و اینکه «در برخی موضوعات اختلافات جدی است.»

با این حال او هنوز امیدواری خود را از دست نداده و تاکید می کند که با توجه به مشورت‌هایی که در یک ماه گذشته انجام شده است و دیدارهای دوجانبه با آمریکا، اروپا و روسیه امیدواریم مجموعه این مذاکرات بتواند موجب پیشرفت در کار شود.

عراقچی در جمع خبرنگاران تصریح کرد:« حفظ حقوق مردم و دستاوردهای دانشمندان کشور در مذاکرات هسته‌ای خط قرمز ما است و بر سر اینها مصالحه نمی‌کنیم.امیدواریم با راه‌حل‌های ابتکاری این هفته بتوانیم به تفاهم جامع برسیم.»

در حالی که از فردا مذاکرات کاشناسی ایران و گروه 1+5  در نیویورک به صورت دوجانبه و در سطح گروه 1+5 برگزار می‌شود، عراقچی درباره مذاکرات در سطح وزیران خارجه با تردید سخن می گوید. «روز چهارشنبه هفته جاری مذاکرات بین خانم اشتون و آقای ظریف انجام می‌شود که نحوه ادامه مذاکرات در آن مشخص می‌شود. ایده دیدار وزرای خارجه با یکدیگر وجود دارد اما معلوم نیست که این ایده محقق شود و تا وقتی پیشرفت مشخصی در مذاکرات نباشد نیازی به مذاکرات در سطح وزرا نداریم مگر این‌که احساس کنیم دیدار وزرا با یکدیگر برای پیشبرد مذاکرات ضروری است.»

وی ادامه داد: این‌ که بتوانیم در نیویورک به یک جمع‌بندی نهایی برسیم را فکر می‌کنم بعید است. چرا که حجم زیادی از مذاکرات باقی مانده است از این‌رو این مسأله را بعید می‌دانم.

عراقچی درباره پیگیری روندهای حقوقی در رابطه با تروریسم در سازمان‌های بین‌المللی گفت: ایران در مبارزه با افراط‌گرایی پیشرو و پرچم‌دار است.
وی ادامه داد: تروریسم ناشی از گروه‌های افراطی با حمایت برخی کشورها شکل گرفته است و دنیا اکنون به نقش ایران برای حفظ ثبات منطقه پی برده است. مبارزه‌ای که ما با گروه‌های تروریستی در بحث سوریه، عراق و... انجام داده‌ایم در کنار بحث‌های حقوقی و سیاسی بوده است. همچنین به صورت رسمی مجموع تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است که امروز در این اجلاس یکی از این تلاش‌ها دیده می‌شود.
وی گفت: همچنین اجلاس علمای اسلام برگزار شده است و در رابطه با وحدت جهان اسلام تلاش‌هایی صورت گرفته است تا ماهیت تروریسم که ارتباطی به اسلام ندارد روشن شود و منشأ آن و چگونگی شکل‌گیری این گروه‌ها روشن شود.
وی در رابطه با دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس پاریس، گفت: اجازه دهید سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه اظهارنظر کنند و رایزنی‌ها در این رابطه ادامه دارد.

عراقچی در خصوص سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: در این باره نهاد ریاست جمهوری اعلام نظرمی‌کند اما تا جایی که خبر دارم ایشان هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کی هان IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    15 1
    ناامیدیممممممممممممممممممممممممم....................
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    25 1
    ده ساله همین جمله تکراری رو میشنویم . خسته شدیم .
  • بی نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    انچه که معلوم است گروه 51 در راس انها امریکا انتظارات زیادی دارند و ایران نمیتواند این انتظارات را بر اورده نماید.بحث غنی سازی نمونه بارز ان است ولی در پشت پرده مسئولین خود اگاهند بر خواستهای یکدیگرو اگر طرف مقابل انتظار بیشتری غیر از انچه ما میدانیم داشته باشند ؛ مسئولین عزیز و اگاه کشورمان در برابر زیاده روی های این کشورها که خود را مالک دنیا میدانند خواهد ایستاد. اما امیدوارم طرفین به یک نتیجه معقول و قابل پسند برسند .درخصوص داعش نیز ایران قویترین کشور منطقه است اگر اراده کند میتواند با تاکتیک لازم این گروه ساختگی کهتوسط اروپا و امریکا پدید امده است و نیتهای انها را در منطقه انجام میدهند ؛ نابود سازد.اما اولین قصد حامیان این گروه لطمه به نام اسلام عزیز است.