ایسنا نوشت:

مقامات آمریکا با اشاره به توسعه احتمالی عملیات هوایی علیه شبه نظامیان داعش گفتند، چندین کشور عربی پیشنهاد کرده‌اند تا در حملات هوایی علیه مواضع داعش به آمریکا بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقامات از اعلام نام کشورهایی که چنین پیشنهادی ارائه داده‌اند، امتناع کردند. اما آن‌ها گفتند، همزمان با اینکه آمریکا مشخص کردن نقش کشورها در ائتلافش علیه شبه نظامیان داعش را آغاز کرده درخواست الحاق آن‌ها به این ائتلاف نیز تحت بررسی قرار گرفته است.

اضافه شدن جت‌های جنگنده کشورهای عرب به این ائتلاف می‌تواند باعث تقویت اعتبار این عملیات تحت رهبری آمریکا در منطقه‌ای شود که نسبت به میزان تعهد آمریکا به درگیری‌ که تقریبا تمامی کشورها را به خطر انداخته، شک دارد.

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در پاریس به خبرنگاران گفت: این کشورهای عربی پیشنهاد کرده‌اند تا در حملات هوایی علیه داعش به ائتلاف تحت رهبری آمریکا بپیوندند. البته این پیشنهادها محدود به حملات هوایی در عراق نیست. برخی از آن‌ها نسبت به انجام چنین عملیات‌هایی در نقاط دیگر این منطقه نیز ابراز تمایل کرده‌اند. البته ما باید تمامی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم چرا که نمی‌توانید بدون بررسی بروید و چیزی را بمباران کنید.

این اظهارات آمریکا یک روز پس از آن صورت گرفت که داعش سر دیوید هینز، امدادگر انگلیسی را نیز از تنش جدا کرد. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس این اقدام را نفرت انگیز خوانده و متعهد شد تا قاتلان را به پای میز محاکمه بکشاند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) در جریان کنفرانسی با موضوع عراق در پاریس با فیلیپ هاموند، همتای انگلیسی‌اش دیدار می‌کند.

یکی دیگر از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مطمئنم که سر بریدن دیوید هینز نیز یکی از موضوعات مذاکرات آن‌ها خواهد بود.

این کنفرانس مقامات عراق را به همراه 15 تا 20 مقام بین‌المللی گردهم می‌آورد.

این کنفرانس پیش از نشست در سطح وزرای شورای امنیت در 19 سپتامبر سال جاری میلادی و نشست کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود.

یکی از مقامات مذکور آمریکایی گفت: پیشنهاد مشارکت برخی کشورهای عربی در این حملات هوایی به فرماندهی مرکزی آمریکا که ناظر حملات هوایی این کشور است و همچنین دولت عراق ابلاغ شده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =